بهترین حمایت دولت عدم ورود به بورس است

طی هفته‌های اخیر شاخص بورس مجددا با نوسان روبه رو شده و کاهش حجم معاملات آن را متأثر کرده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه با ریزش ۴ هزار و ۲۷۱ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۳۰۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت یک هزار و ۳۹۴ واحدی عدد ۳۴۵ هزار و ۸۴ واحد را به نمایش گذاشت.
تصویر بهترین حمایت دولت عدم ورود به بورس است

به گزارش سایت خبری پرسون، طی هفته‌های اخیر شاخص بورس مجددا با نوسان روبه رو شده و کاهش حجم معاملات آن را متأثر کرده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه با ریزش ۴ هزار و ۲۷۱ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۳۰۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت یک هزار و ۳۹۴ واحدی عدد ۳۴۵ هزار و ۸۴ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص روز یک شنبه، ۲۶ دی‌ماه نیز با ۱۱ هزار و ۶۸۲ واحد کاهش، در جایگاه یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی قرارگرفته بود.

در شرایطی که سهام بسیاری از شرکت‌ها از ارزندگی بالایی برخوردار هستند، شرایط بازار به‌گونه‌ای است که شاهد غلبه عرضه بر تقاضا در بازار هستیم و همین مسئله باعث افت در معاملات شده به‌طوری‌که عرضه به بازار زیاد اما تقاضایی به همان میزان وجود ندارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل غلبه عرضه بر تقاضا، ناشی از ترس سهامداران خرد در بازار سرمایه است که باعث شده سمت فروش با توان بالایی روبه‌رو باشد و سرمایه‌گذاران تمایلی برای خرید نداشته باشند.

به نظر می‌رسد رفتار معامله گران بازار سهام متأثر از چشم‌انداز تردید در بازار است و به همین علت بسیاری از آن‌ها فعالیت زیادی انجام نمی‌دهند و شاخص در کانال یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی درجا می‌زند.

اکنون حدود ۴ ماه از حضور دولت جدید گذشته و هنوز هیچ‌یک از وعده‌هایی که در خصوص بهبود وضعیت بورس داده‌شده بود، به اجرا نرسیده است. بازار بی‌رمق این روزها از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار رنج می‌برد و به همین جهت نمی‌توان انتظار تحرکات قدرتمند را از آن داشت.

حمایت دولت از بورس با عدم ورود به مکانیزم های بورس

حامد فقرایی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار رفتار تکنیکالی از خود بروز می‌دهد، گفت: عده‌ای از سهامداران به مفاهیم تکنیکالی آشنا نیستند و بیشترین ابزاری که توسط فعالان عادی بازار مورداستفاده قرار می‌گیرد، ابزارهای تکنیکالی است و حتی اگر تحلیلی مخالف اخبار بنیادی بدهد، به آن عمل می‌شود.

فقرایی با اشاره به روند طی شده اخیر در بازار سرمایه بیان کرد: بازار بعدازآنکه به محدوده یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید با مقاومت همراه شد و انتظار برای ریزش شاخص تا یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار واحدی وجود داشت و این اتفاق هم افتاد. روز گذشته هم در ابتدا بعضی از سهم‌ها مثبت بودند ولی به‌مرور باعرضه‌هایی که انجام گرفت، شاخص منفی شد اگرچه ازنظر تکنیکالی امیدوار هستیم دوباره بازار به سمت بالا حرکت کند.

وی با اشاره به کم رونقی معاملات در بازار سرمایه گفت: فعالان بازار به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ افرادی که هیچ فعالیتی ندارند و دسته دیگری که سهام خریدوفروش می‌کنند. بخشی از بازار شامل فعالانی هستند که شناخت درستی از بازار دارند و متضرر هم شده‌اند اما ترجیح می‌دهند باقیمت‌های فعلی فروش سهام انجام ندهند ولی عموم مردم که تاکنون در بازار مانده‌اند، به علت عدم بهبود شرایط ترجیح می‌دهند که از بازار خارج شوند. با توجه به چنین روندی طبیعی است که میزان معاملات در بازار پایین باشد.

فقرایی اضافه کرد: اکنون حقوقی‌ها ترجیح می‌دهند برای خرید به‌صورت آهسته و باحوصله عمل کنند و خبری از خریدهای هیجانی که شاهد آن بودیم، نیست. برآیند این مسئله حاکی از این است که امکان خرید سهام باقیمت‌های پایین‌تر نیز وجود دارد و دلیلی برای تعجیل در تقاضا وجود ندارد. مضاف بر اینکه هر هیجان مثبت در بازار با رنج منفی همراه می‌شود بنابراین افراد یا خرید نمی‌کنند و یا آن را با صبر انجام می‌دهند.

بازار از ضعف نقدینگی رنج می‌برد

فقرایی بابیان اینکه بازار همچنان از ضعف نقدینگی رنج می‌برد، افزود: حجم پایین معاملات در بازار گویای کاهش میزان نقدینگی است. به نظر می‌آید تا زمانی که حجم قابل‌توجهی از منابع وارد بازار سرمایه نشود و حجم معاملات پایین باشد، شاخص کل به‌عنوان نماد بازار سرمایه، توان عبور از مقاومت ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ هزار واحد را نخواهد داشت.

وی بابیان اینکه اخبار ضدونقیض از انجام مذاکرات بر بازار تأثیر می‌گذارد، گفت: اکنون خوش‌بینی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات به وجود آمده است که می‌تواند اثر خود را بر نرخ دلار بگذارد و قیمت آن را کاهش دهد اما پرواضح است درصورتی‌که توافقی انجام بگیرد قیمت دلار به کمتر از ۲۳ هزار تومان نمی‌رسد و این رقم در بودجه هم اعلام‌شده است. درصورتی‌که اخبار مثبتی هم از مذاکرات منتقل نشود و نرخ دلار بالا برود، بازار سرمایه از آن منتفع می‌شود.

فقرایی درباره مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حمایت از بازار سرمایه گفت: بزرگ‌ترین حمایت دولت از بورس، عدم ورود به مکانیزم های بورس است. یکی از بخش‌هایی که دولت به آن ورود کرده و تعادل آن را به هم زده است، موضوع عرضه اوراق بدهی دولت است که یا به‌صورت فروش مستقیم دولت در بازار سرمایه و یا به‌صورت رد دیون به پیمانکاران دولتی انجام‌گرفته است. اگر به بازار سرمایه به دید تأمین بودجه نگریسته نشود و برای قیمت‌گذاری مواد اولیه روند معقولی در پیش‌گرفته شود، اعتماد به بازار بازمی‌گردد و حتی نیازی به حمایت ریالی از سوی دولت وجود ندارد.

وی ادامه داد: رقم تسعیر دلار در بودجه سال بعد ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته‌شده است. قیمت‌های جهانی نیز هرچند در روزهای اخیر نوساناتی را شاهد بوده، اما همچنان در بازه‌های زمانی بلندتر، نرخ‌ها باثبات به نظر می‌رسد.

کارشناس بازار سرمایه پایان دی و اوایل بهمن‌ماه را زمان ارائه گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: شرکت ذوب‌آهن اصفهان گزارش ۹ ماهه خود را منتشر کرده است اما به علت دارا بودن نکات منفی در هزینه‌ها، فروش آن کاهش داشته است. اگر شرکت‌ها دارای چنین گزارش‌هایی باشند، نمی‌توان انتظار زیادی از بازار داشت اما اگر گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های بزرگ مانند فولاد، فملی و پتروشیمی‌ها به لحاظ عملکردی گزارش خوبی را ارائه دهند، تا فصل مجامع در سال بعد می‌توان انتظار روند صعودی بازار را داشت.

فقرایی با اشاره به نقش تأثیرگذار شرکت‌های بزرگ مانند هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در بازار گفت: هلدینگ های بورسی دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که در بازار اثر می‌گذارند. اگر اتفاقاتی مانند انتصاب اخیر در هلدینگ خلیج‌فارس در همین نقطه محدود شود، تأثیر چندانی بر بازار نمی‌گذارند بلکه باید منتظر ماند و نحوه عملکرد رئیس جدید را مورد قضاوت قرارداد زیرا احتمال عملکرد مناسب از سوی وی وجود دارد. مدیریت شرکت‌ها فقط از جهت تخصص دارای اهمیت نیست بلکه نحوه مدیریت ازلحاظ مالی نیز مهم است.

منبع: رسالت

380635