به گزارش سایت خبری پرسون، در اینستاگرام هستند دنبالکنندگانی که به این تبلیغات اعتماد کرده و برای خرید محصولات مدنظر خود به شماره کارت اعلامی از سوی گرداننده صفحه، پول واریز میکنند، اما نهتنها کالایی را دریافت نکردهاند، بلکه پولشان هم پس داده نمیشود. متأسفانه این مالباختگان که تعدادشان هم کم نیست، حیران و سرگردان ماندهاند و نمیدانند به کجا شکایت کنند؟
رفتارهای نامتعارف زیادی برای تبلیغ و فروش محصولات در اینستاگرام دیده میشود و این شهر مجازی در کنار مطالب مفید و آموزشی خود، لایکهای زیادی را برای محتواهای بیفایده و بیارزش به خود میبیند و روز به روز نیز به تعداد آن افزوده میشود.
در نتیجه وجود شاخهای مجازی، هنجارشکنیها و تبلیغات بیپایه و اساس آنها برای فروش کالا، سبب افزایش روز افزون مالباختگانی است که به تصاویر خوش آب و رنگ گردانندگان صفحات اعتماد کردهاند و حالا نمیدانند پول خود را از چه کسی پس بگیرند؟
در همین رابطه خبرنگار «جوان» با سرهنگ مصطفی نوروزی، رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمانیافته پلیس فتا گفتگو کردهاست که آن را در ادامه میخوانید.
آیا کسب و کارهای مجازی به خصوص اینستاگرامیها مجوز فعالیت دارند؟ مردم چگونه میتوانند برای خرید از این صفحات مجازی اطمینان حاصل کنند؟
تنها کسب و کارهایی مجوز فعالیت دارند که یا دارای اینماد باشند یا از اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی مجوز صنفی اخذ کردهاند. هیچکدام از کسب وکارهای اینستاگرامی مورد تأیید نهادهای نظارتی نمیباشد.
شاهد کلاهبرداری بسیاری از گردانندگان صفحات اینستاگرامی هستیم، آیا مالباخته میتواند از این صفحات شکایت کند؟ تا پول خود را از این طریق پس بگیرد؟
بله، در صورت بروز کلاهبرداری در فضای مجازی مالباخته میتواند با مراجعه به مراجع قضایی نسبت به طرح شکایت اقدام کرده و در صورت ارجاع پرونده به پلیس فتا پیگیریهای فنی و قانونی لازم پیرامون موضوع صورت خواهد گرفت.
منبع: روزنامه جوان