آب چغندر چگونه مالاریا را درمان می کند؟

محققان بر این باورند که راز یک روش جدید و سازگار با محیط‌زیست برای از بین‌بردن گونه‌های آنوفل از پشه‌های ناقل مالاریا را یافته‌اند.
تصویر آب چغندر چگونه مالاریا را درمان می کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نوشین امامی محقق ایرانی تبار و زیست‌شناس عفونت مولکولی در دانشگاه استکهلم و همکارانش، مولکول کشنده‌ای موسوم به HMBPP را کشف کردند.

این تیم در سال 2017 دریافتند که بیماری مالاریا ناشی از مولکولی خاص به نام HMBPP است که به ‌عنوان انگل عامل مالاریا شناخته می‌شود و به گلبول‌های قرمز بدن حمله می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، خون افراد مبتلا به مالاریا برای پشه‌ها جذابیت بیشتری دارد و این عامل باعث انتقال بیشتر این بیماری است.

دانشمندان در این طرح برای مبارزه با بیماری مالاریا، به‌جای خون انسان، هر روز به پشه‌ها آب چغندر سمی می‌دهند؛ بنابراین پشه‌ها فریب می‌خورند و جام زهر را می‌نوشند.

این مایع در ترکیب با مولکولی کشنده که انسان را به مالاریا مبتلا می‌کند، خوشمزه و اشتهاآور است و آنها را جذب می‌کند. همچنین استفاده بی‌ضرر، سازگار با محیط‌زیست و کاربرد آسان این ترکیب کشنده از اهداف اصلی این طرح است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از آفت‌کش‌ها بسیار کم شده است. نزدیک به 80 کشور به سازمان بهداشت جهانی گزارش دادند که پشه‌ها بین سال‌های 2010 تا 2019 حداقل به یکی از چهار حشره‌کش متداول استفاده شده، مقاومت نشان دادند.

به گفته محققان، این مولکول نه تنها نسبتاً ارزان است، بلکه می‌تواند پشه‌ها را به‌طور دقیق مورد هدف قرار دهد. حتی در جنگل‌ها یا محیط‌های استوایی با تعداد زیاد حشرات، می‌توانیم پشه‌هایی را که می‌خواهیم از شر آنها خلاص شویم، انتخاب و بقیه اکوسیستم را به حال خود رها کنیم.

تمرکز تیم بر روی درمان بیماری مالاریا است، اما این روش در جلوگیری از گسترش سایر بیماری‌های منتقل‌شده توسط حشرات یا حتی جوندگان نیز پتانسیل لازم را دارا است.
منبع: سیناپرس

379737