چند درصد شهروندان پایتخت واکسن زده‌اند؟

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران ضمن تشریح وضعیت کرونا در استان درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا، بیان کرد: تقریبا ۸۰ درصد مردم استقبال خوبی داشتند و تهران در زمینه واکسیناسیون از میانگین کشوری بالاتر است.
تصویر چند درصد شهروندان پایتخت واکسن زده‌اند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت، گفت: روند نسبت به هفته گذشته ثابت است و مرگ و میرها تک رقمی شده است. در حال حاضر ۷۶۰ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان‌ها بستری هستند که حدود ۳۰۰ نفر آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند. همچنین روزی حدود ۲۰۰ نفر بستری جدید هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی در خصوص پیش‌بینی شرایط در روزهای آتی، بیان کرد: بحث اساسی این است که اگر اتفاقی در روزهای پیش رو افتد، به علت شیوع امیکرون و غالب شدن این سویه نسبت به سویه‌های قبلی است. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته می‌دانیم این سویه بیشتر درگیری به شکل سرپایی ایجاد می‌کند و ما درگیری شدیدی نخواهیم داشت، مگر اینکه وسعت ابتلا آنقدر زیاد شود که تعدادی هم بستری شوند. در هر شکل روند بیمارستان‌ها ثابت است و بیشترین آمادگی که برای بیمارستان‌ها در نظر گرفتیم تقویت حوزه‌های پذیرش بیماران سرپایی است.

او با اشاره به اینکه بد حالی عمومی در بیمارانی که اکنون مراجعه می‌کنند نسبت به گذشته کاهش یافته است،‌ تصریح کرد: علت این موضوع این است که پوشش واکسیناسیون توانسته به طور قابل قبولی جلوی بیماری شدید و مرگ و میر را بگیرد. در شرایط فعلی بیشترین اثر را تجویز دز بوستر یا یادآور واکسن خواهد داشت.

توکلی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به شیوع آنفلوآنزا نیز اشاره کرد و گفت: ما آمار دقیقی از امیکرون در تهران نداریم؛ اما چون شدت علائم در ابتلا به این سویه مانند آنفلوآنزا است، افتراق آن از آنفلوآنزا فقط با یک تست امکان پذیر است. اکنون در فصل شیوع آنفلوآنزای فصلی هم هستیم و درصد قابل توجهی از بیماران ما مبتلا به آنفلوآنزای فصلی هستند. سال گذشته به علت شرایط سخت کرونا و شیوع سویه بتا اعلام کرده بودیم همه موارد بیماری‌های تنفسی، کرونا است؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود؛ اما امسال شرایط فرق کرده است و در حال حاضر به وضعیت نسبتا پایداری رسیده‌ایم. آنفلوآنزا هم مانند هر سال یک پیک و شیوع فصلی دارد که تفاوت چشمگیری با قبل نکرده است، اما مرگ و میر بر اساس آنفلوآنزا به شدت کاهش یافته است.

توکلی با اشاره به تصمیم نهایی قرارگاه عملیاتی کرونا درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها،‌ گفت: مشخصا باید موضوع خوداظهاری دانش‌آموزان انجام شود و خانواده‌ها در صورت بروز علائم در فرزندشان از روانه کردن آنها به مدارس خودداری کنند.

منبع: ایسنا

379784