پرسون گزارش می دهد؛

بورس، چشم انتظار نتیجه برجام!

نشست ایران و چهار قدرت جهانی برای مذاکره در مورد احیای برجام، پس از چندین ماه، دوباره از سر گرفته شده است. اما تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه چیست؟ در این گزارش قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
تصویر بورس، چشم انتظار نتیجه برجام!

به گزارش سایت خبری پرسون، بازار سهام در شهریور امسال تنها بازار با بازدهی منفی بوده و در تابستان امسال هم نسبت به دیگر بازارها از نظر بازدهی عقب مانده است. همچنین در ۱۰۰ روز نخست دولت سید ابراهیم رئیسی نیز بورس کمترین بازدهی را در بین بازارهای مالی داشته است و در ۸ ماهه نخست سال جاری، بازار سرمایه با 6 درصد، کمترین رشد را در میان بازارها تجربه کرده است.

متاسفانه فعالین در بورس خیلی هیجانی رفتار کردند و اتفاقاتی که در سال ۹۹ رخ داد در تاریخ بورس ایران بی‌سابقه است و متاسفانه همانطور که در سال ۹۹ هیجانی خرید کردند الان داریم هیجانی سهام خود را می‌فروشیم.

در خصوص تاثیر مذاکرات بر بازار بورس 3 سناریو قابل فرض است. فرضیه اول بر این اصل است که در کوتاه مدت توافق حاصل می شود و در نتیجه آن گشایش اقتصادی رخ می دهد و صادرات نفت و صنایع معدنی افزایش پیدا می کند و در نتیجه ارز بیشتری وارد بازار می شود.

بر اساس فرضیه دوم، توافق حاصل نمی شود و شرایط اقتصادی کشور دشوارتر می شود و بخش صادرات و فروش نفت کشور بیش از گذشته غیر فعال می شود ودر نتیجه ارز کمتری وارد کشور می شود.

فرضیه سوم نیز گواه این امر است که اتفاق خاصی رخ نمی دهد و با شرایط فعلی بازار رو به جلو حرکت می کند. در این صورت باید بازار را بررسی کرد تا آگاه شویم که چه اتفاقاتی در کوتاه مدت و بلند مدت در بازار تاثیرگذار است.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها افت سنگینی کردند. قیمت‌ها ارزنده است و حبابی وجود ندارد. شرکت‌ها با توجه به نرخ دلار در قیمت مناسبی هستند. عملکرد ماهیانه شرکت‌ها نیز خوب بوده است.

تا زمانیکه تکلیف برجام کاملا مشخص نشود، روند ساید و رنجی کلیت بازار ادامه دارد و به عبارتی با توجه به حجم معاملاتی که در بازار وجود دارد، نمیتوان انتظار افت یا رشد شارپی از شاخص کل داشت.

مذاکرات برجام را در حالت کلی برای بورس مهم است و اگر مذاکرات برجام با توافق همراه نشود، انتظارات تورمی، موجب رشد بورس می شود و در غیر اینطورت نیز شرکت‌های صادرات‌محور، با برقراری ارتباط با بازارهای جهانی، وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.

در این شرایط لزوم است سهامداران پول جدیدی وارد بازار نکنند اما از طرفی به دلیل اینکه سهامداران گرفتار ضررهای سنگین هستند، خروج پول، از بازار هم پیشنهاد نمی‌شود. بلکه بهترین کار صبوری است؛ تا تکلیف بازار مشخص شود.

378240