واکنش یک نماینده مجلس به پیشنهاد واردات پشم از مغولستان:

بر اساس نیازهای داخلی تهاتر انجام می‌شود

این روزها خبر تهاتر کالاهای ایرانی با سایر کالا‌های کشورهای دیگر حاشیه ساز شد. زمان زیادی از خبر تهاتر کالا با کالا میان ایران و پاکستان نگذشته است که در آن صحبت از تهاتر برنج پاکستانی با منابع نفت و گاز کشورمان بود، اکنون خبر جنجالی دیگری در همین رابطه منتشر شده و آن مربوط به واردات پشم از مغولستان است.
تصویر بر اساس نیازهای داخلی تهاتر انجام می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، دبیر خانه اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اعلام این خبر گفته که ظرفیت واردات یک هزار تن پشم گوسفندی شسته شده از مغولستان به روش تهاتر وجود دارد.

این موضوع سبب شد تا خبرنگار پرسون، گفت و گویی با محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشته باشد که به شرح ذیل است.

صفایی بیان کرد: تهاتر کالا با کالا در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و یک اتفاق مرسوم است و اینطور نیست بگوییم که وضع اقتصاد کشور خراب است به همین علت انجام می‌شود.

صفایی تصریح کرد: اتفاقا اقتصادهای هوشمند دنیا از این روش بهره می گیرند، یک زمانی وضع مالی خوبی داشتیم، تعرفه موز را صفر کردیم که اشتباه بود و باید صادرات سیب جایگزین واردات موز می‌شد.

بنابراین تهاتر به معنای وضعیت بد اقتصادی یک کشور نیست و هوشمندی در دیپلماسی اقتصادی را منعکس می‌کند.

وی در خصوص خبرهایی مبنی بر این که ایران در روش تهاتر، کالای خود را با تخفیف ارائه می‌کند، گفت: چنین چیزی نشینده‌ام. کالاها توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و این موضوع صحت ندارد. در این روش اصلا بحث ارزان فروشی و گران خریدن مطرح نیست.

این نماینده مجلس در رابطه با پیشنهادهایی مبنی بر واردات پشم از مغولستان نیز گفت: واردات پشم برای بافتن فرش به عنوان ماده اولیه بسیار با اهمیت است. صنعت فرش از صنایع دستی مطرح ایران است که متاسفانه در سالهای اخیر دچار ضعف شده و کشورهای دیگر بازار ما را تصاحب کردند، در نتیجه واردات پشم بی ارزش نیست.

375196