مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته:

از رکوردشکنی قیمت دلار تا افزایش 18 درصدی سود خودروسازان و شکست طرح واردات خودرو در مجلس

برگزاری دور هفتم مذاکرات وین و انتشار اخبار متناقض درباره نتایج این گفت‌وگوها تأثیر خود را بازار داخلی ایران گذاشت و قیمت دلار را به 31 هزار تومان در بازار آزاد رساند.

تصویر از رکوردشکنی قیمت دلار تا افزایش 18 درصدی سود خودروسازان و شکست طرح واردات خودرو در مجلس

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس جمهور که برای شرکت در برنامه روز دانشجو در دانشگاه شریف حضور یافته بود، در خصوص افزایش قیمت دلار گفت "خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته های خود را به ملت تحمیل کنند."

همچنین رئیسی مجدد در جلسه ستاد هماهنگی دولت بر لزوم جلوگیری از مداخلات سودجویانه در بازار ارز تأکید کرد و خواستار جدیت مسئولان مرتبط در این زمینه شد.

افزایش قیمت خودروهای داخلی و واکنش جالب وزیر صمت

بعد از اتفاقاتی که در یک ماه اخیر در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری و افزایش قیمت خودرو رخ داد و با دستور رئیس جمهور متوقف شد. در نهایت روز چهارشنبه، 17 آذر ماه افزایش 18 درصدی قیمت خوروهای سایپا و ایرانخودرو اعمال شد. فاطمی امین، وزیر صمت در واکنش به این موضوع گفته است که افزایش قیمت رخ نداده، بلکه قیمت‌ها اصلاح شده است.

شکست طرح واردات خودرو در سکوت خبری

حسینی کیا، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگویی آخرین وضعیت طرح واردات خودرو را تشریح کرده است. وی در این رابطه گفته "طرحی که مجلس برای واردات خودرو دنبال می کرد تا بر اساس آن از یک طرف مسیر تازه ای پیش روی صنعت خودروسازی ایجاد شود و از سوی دیگر، کاهش قیمت و ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی محقق شود، نهایتا به سرانجام مورد نظر نمایندگان ختم نشد. این ایده بدل به شیر بی سر و اشکم و بی یال و کوپالی شد که اجرای آن نه دردی از مردم دوا می کند، نه انحصار بازار را درهم می شکند و نه باعث رقابتی شدن بازار خودرو می شود. این در حالی است که نمایندگان تلاش زیادی صورت دادند تا بتوانند ماده ۴طرح ساماندهی بازار خودرو را عملیاتی کنند و برای این منظور تایید خودروسازان، وزارت صمت و شورای نگهبان را اخذ کردند، اما در نهایت به دلیل برخی مخالفت ها موضوع از دستور کار خارج شد."

شرایط پرداخت حقوق مدیران در آذر ماه

عرب اسدی، معاون سرمایه‌ انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با ابلاغ بخشنامه‌ای به دستگاه‌ها، اعلام‌کرده است که حقوق و مزایای آذرماه بالاترین مقام هر دستگاه و همه مدیران مربوطه در صورتی پرداخت می‌شود که اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان در سامانه «پاکنا» وارد شود.

این موضوع جدیت دولت رئیسی در شفافیت میزان حقوق و مزایا مدیران را نشان می‌دهد که تحقق آن سبب می‌شود تا در سایه نظارت ها اخبار مربوط به حقوق‌های نجومی کمتر شود.

آغاز بارش برف و باران در کشور

طبق اعلام سازمان هواشناسی از اواخر وقت چهارشنبه، سامانه بارشی از سمت غرب وارد کشور شده و باعث بارش باران، برف، وزش باد شدید موقتی و کاهش نسبی دما در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و کرمانشاه می‌شود.

این سامانه روز پنجشنبه علاوه بر مناطق مذکور، استان‌های اردبیل، زنجان، قزوین، همدان، البرز و ارتفاعات استان تهران را در بر می‌گیرد.

همچنین شبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جوّ آرام حاکم است.

خریداران و فروشندگان ارز مشمول مالیات می‌شوند

سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای اجرای مقررات ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، با اعلام بانک‌مرکزی نسبت به برقراری مالیات علی الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز آنها اقدام می‌کند.

فعالان حوزه خرید و فروش ارز اعم اشخاص حقیقی و حقوقی چون صرافی‌ها، مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند و مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می‌خرند، مشمول مالیات نیستند.

همچنین این سازمان برای عدم ثبت‌نام به موقع مشمولان مالیات درنظرگرفته است.

بورس سبز به پایان رسید

شاخص کل در روز آخر معاملاتی بازار بورس در هفته جاری با افزایش 11 هزار واحدی مواجه و به پایان رسید.

شاخص کل بورس با ۱۱ هزار و ۳۴۹ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۳۴۹ هزار واحد صعود کرد.

شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۴۴۴ واحد افزایش یافت و رقم ۳۶۳ هزار و ۵۸۶ واحد را ثبت کرد.

ممنوعیت فروش لباس تاناکورا

افتخاری، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفته است که فروش پوشاک تاناکورا، به دلیل مسائل بهداشتی و قاچاق بودن این نوع پوشاک، ممنوع است و در صورت برخورد با این نوع فروشگاه‌ها، پلمب می‌شوند. این اظهارات در حالی مطرح می شود که همواره خبرهای متناقضی در خصوص فروش این واحدها وجود داشته و فعالیت آنها تداوم داشته است.

374801