سایت "ویزیت ایران" گردشگران خارجی را اقناع نمی‌کند

عضو هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی گفت: طراحی سایت "ویزیت ایران" که نمادی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران است، دارای ضعف‌‌های عمده‌ای است و شخص خارجی را برای ورود به ایران با هدف گردشگری اقناع نخواهد کرد.
تصویر سایت "ویزیت ایران"  گردشگران خارجی را اقناع نمی‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، علی صدرنیا ضمن انتقاد از برخی از رویه‌ها و رویکردهای نامناسب دولت گذشته در قبال صنعت گردشگری، ضعف اساسی موجود در این صنعت را عدم حضور افراد متخصص و کارشناس دانست و به بیان راهکارهایی برای توسعه گردشگری در شرایط فعلی پرداخت.

وی عدم وجود کارشناس خبره و متخصص در حوزه امور اجرایی و سیاست‌گذاری گردشگری در بدنه دولت را یکی از علل اصلی شکست ایران در توسعه پایدار گردشگری دانست و گفت: به عنوان نمونه در حالی که امروزه تقریباً در بسیاری کشورها از طریق همه‌گیر شدن بحث دیجیتال مارکتینگ، بستر رونق گردشگری با سهولت بیشتری برای تمامی اقشار فراهم شده است اما متاسفانه در ایران بدون در نظر گرفتن سلایق و رفتار گردشگران و بدون توجه به کلیت نظام گردشگری، بعضاً اشخاصی بدون داشتن تخصص و دانش لازم اقدام به ایجاد چنین سرویس‌هایی می‌کنند، که در نهایت با شکست و سرخوردگی روبه‌رو می‌شوند.

هیئت‌ مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی، لازمه تغییر این اوضاع بغرنج در صنعت گردشگری را ورود افراد کارشناس و خبره در جای جای این صنعت دانست و بیان کرد: طراحی سایت ویزیت ایران که در واقع ویترین و نمادی برای معرفی جاذبه‌های ممتاز گردشگری ایران در کشورهای دیگر است و تحت نظارت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت قبل راه‌‌اندازی شد دارای ضعف‌های عمده‌ای است و مطمئناً شخص خارجی را برای ورود به ایران با هدف گردشگری اقناع نخواهد کرد.

این فعال بخش خصوصی، رویداد مهم اکسپو دبی که در حال برگزاری است را جلوه‌گاه حیثیت و آبروی ایران در سطح بین‌الملل تلقی کرد و اظهار داشت: متأسفانه با اتخاذ استراتژی‌های غلط نتوانستیم شعار و تم اکسپو را همسو با دیگر کشور‌ها آن‌طور که شایسته ایران بود به نمایش بگذاریم.

به اعتقاد صدرنیا، افرادی که مسئولیت امور اجرایی و طراحی غرفه را دارند از تخصص کافی برخوردار نیستند و این موضوع را حتی در سطح متولیان اجرایی نظیر مسئول راهنما، تبلیغ، غرفه‌دار و ... نیز به وضوح مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان این مطلب که زمانی متولیان گردشگری از ورود 20 میلیون گردشگر به ایران تا سال 1404 بر اساس سند چشم‌انداز مربوطه خبر می‌دادند، تصریح کرد: در حالی که این ادعا بدون تبیین برنامه جامع گردشگری و تمهید و ایجاد زیرساخت‌های لازم و استاندارد مطرح شده بود.

مطابق با صحبت‌های هیئت‌ مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی، آنچه که محرز بود، در سال 97 با افزایش نسبی ورود گردشگران خارجی به ایران، ظرفیت هتل‌ها و خدمات گردشگری کاملا تکمیل شد و به همین جهت مسئولان از روی اجبار نسبت به برنامه‌ریزی برای ورود تعداد محدودی گردشگر خارجی در مقاطع زمانی معین اقدام کردند.

این فعال بخش خصوصی عدم تخصص و تجربه لازم برای اداره امور گردشگری در دوران همه‌گیری کرونا در دولت گذشته را مسبب ایجاد بسیاری از مشکلات و چالش‌ها فعلی این صنعت دانست و توضیح داد: هرچند در طول مدت دو سال گذشته همواره نسبت به خطرات اجرای تصمیمات غیرکارشناسی به صورت مکرر و مؤکد هشدار دادیم اما متولیان و مسئولان دولتی با این ادعا که در صورت از سرگیری ویزا گردشگری خارجی، ظرف مدت سه ماه بازار گردشگری ایران دوباره رونق خواهد گرفت، سعی در موجه نشان دادن اقدامات و تصمیمات خود می‌کردند.

صدرنیا این ادعا را حاکی از عدم آگاهی و بینش تصمیم‌گیرندگان آن نسبت به اصول بازاریابی گردشگری دانست، چراکه در حقیقت بازاریابی پروسه و فرآیندی طولانی و زمان‌بر است و بر همین اساس با توجه به حجم بسیار بالایی خسارات وارده به این صنعت در طول دو سال گذشته به هیچ عنوان نمی‌توان گردشگری را ظرف مدت سه ماه به حالت اولیه و مشخصاً سال 1397 برگرداند.

وی همچنین افزود: هرچند در دولت قبل جلساتی به صورت ماهانه با بخش خصوصی تشکیل می‌شد اما باید گفت این جلسات هیچ‌گونه نتیجه و آورده‌ای برای این صنعت به همراه نداشت؛ چراکه رویکرد متولیان به هیچ عنوان ترتیب اثر و پذیرش به پیشنهادات و انتقادات سازنده بخش خصوصی نبود و درواقع این جلسات کاملاً جنبه نمایشی و تشریفاتی داشت.

هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی با انتقاد از لزوم انجام تست پی‌سی‌آر به انضمام تزریق دو دوز واکسن کرونا به عنوان شرط ورود گردشگر خارجی به ایران را غیرمعمول و مستند عنوان کرد و گفت: در حالی که بسیاری از کشورها انجام تست پی‌سی‌آر را از شرایط ورود گردشگر به کشور خود حذف کرده‌اند اما در ایران هم‌چنان اصرار بر انجام آن وجود دارد.

این فعال بخش خصوصی عقیده دارد: با توجه به بالا بودن هزینه انجام این تست در برخی از کشورها اصرار بر این امر موجب انصراف بخشی از گردشگران برای سفر به ایران می‌شود.

صدرنیا ادامه داد: به عنوان نمونه انجام تست پی‌سی‌آر در کشور سوئیس مبلغی معادل 256 یورو است؛ در حالی که شهروند این کشور می‌تواند با 500 یورو برای مدت 5 روز به کشور همسایه خود سفر کند.

این فعال بخش خصوصی در پایان ضمن تأکید بر این موضوع که متأسفانه صنعت گردشگری در ایران به واسطه تبلیغات منفی صورت گرفته در سطح بین‌المللی مبنی بر ایران هراسی و انعکاس تصویری نامطلوب از وضعیت بهداشتی کرونا هم‌چنان متضرر است، خاطرنشان کرد: تغییر این شرایط نیازمند عزم جدی بخش دولتی با همکاری بخش خصوصی برای انجام پرقدرت فرآیند تبلیغات و بازایابی گردشگری در سطح بین‌الملل است تا در پرتو آن غبار ناشی از تبلیغات سوء دشمنان از چهره گردشگری ایران زوده شود و شاهد رونق و توسعه این صنعت در کشور باشیم.

منبع: تسنیم

372112