اروپا قلب تپنده گردشگری جهان/ آمریکا همچنان در صدر، چین با جهشی تازه

در بیست‌وپنجمین اجلاس جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در رم اعلام شد: اروپا همچنان قدرت اصلی گردشگری بین‌المللی است، آمریکا در صدر بازارها قرار دارد و چین با جهشی پرقدرت به صحنه بازگشته است.
تصویر اروپا قلب تپنده گردشگری جهان/ آمریکا همچنان در صدر، چین با جهشی تازه

به گزارش سایت خبری پُرسون، شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) همزمان با آغاز بیست‌وپنجمین اجلاس جهانی خود در رُم ایتالیا، گزارش جدید خود را منتشر کرد که نشان می‌دهد اروپا همچنان قلب تپنده گردشگری بین‌المللی است، به‌گونه‌ای که پنج کشور این قاره در میان ۱۰ بازار برتر سفر و گردشگری جهان از نظر سهم تولید ناخالص داخلی قرار دارند.

طبق داده‌های جدید، بخش گردشگری ایتالیا در سال گذشته به ۲۴۸.۳ میلیارد دلار رسید و آلمان، سومین بازار قدرتمند گردشگری جهان، در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۲۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی خود افزود.

بریتانیا با وجود از دست دادن ۲.۲ میلیارد پوند هزینه‌کرد گردشگران خارجی در سال گذشته، ۳۶۷ میلیارد دلار به اقتصاد خود افزود و جایگاهش را به‌ عنوان یکی از پویاترین بازارهای جهان حفظ کرد.

فرانسه، محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان، در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۸۹ میلیارد دلار از این بخش کسب کرد. اسپانیا نیز به‌عنوان دومین مقصد پرگردشگر دنیا، ۲۷۰ میلیارد دلار به اقتصاد خود افزود.

گلوریا گووارا، مدیرعامل موقت شورای جهانی سفر و گردشگری گفت: «این نتایج روایتگر قدرت و فرصت‌اند. ایالات متحده آمریکا همچنان بزرگ‌ترین بازار گردشگری جهان است، چین بازگشتی پرقدرت دارد، اروپا پیشتاز است و مقاصد گردشگری در خاورمیانه، آسیا و آفریقا به رکوردهای تازه دست یافته‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم سهم این بخش به رکورد تاریخی ۲.۱ تریلیون دلار در ۲۰۲۵ برسد؛ رقمی ۱۶۴ میلیارد دلار بالاتر از رکورد ۲۰۱۹.»

آمریکا، بزرگترین بازار گردشگری جهان

این گزارش همچنین نشان می‌دهد آمریکا همچنان قدرتمندترین بازار گردشگری جهان است، این کشور در سال ۲۰۲۴ حدود ۲.۶ تریلیون دلار به تولید ناخالص ملی خود افزود. بازار داخلی آمریکا همچنان قدرتمندترین بازار دنیا باقی مانده و میلیون‌ها شغل را پشتیبانی می‌کند.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود هزینه گردشگران خارجی در آمریکا در سال ۲۰۲۵ با کاهش ۱۲.۵ میلیارد دلاری روبه‌رو شود و رشد این کشور به تنها ۰.۷ درصد محدود شود. شورای جهانی سفر و گردشگری هشدار داده است که بدون سیاست‌های دوستدار گردشگر، کاهش هزینه‌های ویزا و تبلیغ مقاصد، آمریکا ممکن است مزیت رقابتی خود را از دست بدهد.

چین، دومین بازار بزرگ گردشگرفرست جهان، در سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۶۴ تریلیون دلار به اقتصاد خود افزود و انتظار می‌رود در ۲۰۲۵ با رشد ۲۲.۷ درصدی، ۲۶۰ میلیارد دلار دیگر بیفزاید؛ رشدی که نشان‌دهنده بازگشت پرقدرت چین و نقش محوری آن در شکل‌دهی به جریان‌های جهانی سفر است.

ژاپن، پنجمین اقتصاد بزرگ گردشگری جهان، در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۱۰.۵ میلیارد دلار سهم داشت و پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۳.۸ میلیارد دلار دیگر بیفزاید و به ۳۲۵ میلیارد دلار نزدیک شود.

شتاب خاورمیانه

خاورمیانه همچنان یکی از سریع‌ترین مناطق در حال رشد گردشگری در جهان است؛ عربستان سعودی به‌ویژه به‌عنوان یک قدرت جهانی برجسته شده است، با جهش هزینه گردشگران ورودی و سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در زیرساخت‌ها.

در سراسر منطقه، سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها، پایانه‌های کشتی‌های تفریحی و پروژه‌های نوآورانه مهمان‌نوازی جریان دارد که نشان‌دهنده اعتماد بلندمدت به تبدیل شدن خاورمیانه به قطب جهانی گردشگری است.

طبق این گزارش، گردشگری در سال ۲۰۲۴ از ۳۵۷ میلیون شغل پشتیبانی کرده است و انتظار می‌رود این رقم در ۲۰۲۵ به ۳۷۱ میلیون برسد.

تا سال ۲۰۳۵، یک هشتم مشاغل جهان مرتبط با گردشگری خواهند شد؛ با ۹۱ میلیون شغل جدید، که بیشتر آن‌ها در منطقه آسیا-اقیانوسیه ایجاد خواهد شد و یک‌سوم مشاغل تازه جهانی را شامل می‌شود.

اعتماد به بخش گردشگری همچنان برقرار است و سرمایه‌گذاری جهانی در این بخش در سال ۲۰۲۴ از ۱ تریلیون دلار گذشت که نسبت به سال قبل ۹.۹ درصد رشد داشت و پیش‌بینی می‌شود در ۲۰۲۵ نیز افزایش یابد.

ایالات متحده، چین، عربستان سعودی و فرانسه به‌ تنهایی بیش از نیم تریلیون دلار از این سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده‌اند.

ایتالیا نیز در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۱.۴ میلیارد یورو جذب کرده و جایگاه خود را به‌ عنوان یکی از مقاصد جذاب اروپا برای توسعه پایدار و نوآورانه گردشگری تقویت کرده است.

بیست و پنجمین اجلاس سران شورای جهانی سفر و گردشگری از ۲۸ تا ۳۰ سپتامبر (۶ تا ۸ مهرماه) در پایتخت ایتالیا درحال برگزاری است.

منبع: ایسنا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1048036

سازمان آگهی های پُرسون