تا برگزاری جشن پایان کرونا فاصله زیادی داریم

وزیر بهداشت گفت: هشت شرکت تولید کننده رمدیسیویر داریم که اینها از افتخارات ملی ما هستند.

تصویر تا برگزاری جشن پایان کرونا فاصله زیادی داریم

به گزارش سایت خبری پرسون، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در یک نشست خبری مجازی با حضور اصحاب رسانه گفت: در کنترل شرایط بیماری کرونا در واقع همه مردم دخیل بودند و به ویژه همکاران در صحنه‌های بسیار زیادی از کرونا حضور داشتند و تعدادی از آن‌ها کرونا گرفتند و اینکه خبرنگاران در صحنه قرار می‌گیرند و درد مردم را منعکس می‌کنند نشان می‌دهد خبرگزاری‌های ما مردمی هستند.

او افزود: در کرونا ۲۰۵ نفر از اعضای وزارت بهداشت و مدافعین سلامت را ازدست دادیم و تعدادی خانواده‌هایشان را از دست داده‌اند که در آمار ما نیست. صحنه‌های بسیار خوبی در ایثار و فداکاری داشته‌ایم که شاید در دنیا بی‌نظیر باشد. در کشور ما الحمدلله با تلاش کادر درمان کسی روی زمین نماند و همه کمک کردند و بحران عظیمی را توانستند مدیریت کنند.

عین اللهی گفت: در شروع کار با حجم زیادی از بیماران متوجه بودیم. در شروع کار چیزی حدود ۵۰ هزار مبتلا و بالای ۷۰۰ مرگ و میر و ۸۰۰۰ بستری در روز داشتیم و یک فاجعه ملی را در موج پنجم مشاهده کردیم و این به ما نشان داد که اولویت اول باید مبارزه با کرونا باشد.، از دی ماه ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ فقط ۵ میلیون واکسن تزریق شده بود. در شروع کار من در هفته اول هیچ واکسنی نداشتیم و واکسن‌ها همه تزریق شده بود و با همت ریاست جمهوری و همدلی در میان نهادهایی مانند وزارت امور خارجه و هلال احمر با جلساتی منظمی که داشتیم تامین واکسن انجام گرفت و شاید خارج از کارهای اداری به عنوان اولویت اول این کار صورت گرفت. ۱۵۰ میلیون دوز وارد کشور شده است. واقعا همکاران ما شب و روز، از هواپیمائی تا گمرک بی‌خوابی کشیدند تا این کار را انجام دهند.

او افزود: ۹۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. علت آن این است که مردم به ما کمک کردند و برای اولین بار بعد از دفاع مقدس مردم به این شکل مشارکت کردند. تعداد زیادی نیروهای داوطلب در مراکز واکسیناسیون کار می کنند و اگر با امکانات خودمان می خواستیم واکسیناسیون را انجام دهیم شاید یکسال طول می کشید و مردم کمک کردند. جلسه‌ای را با سازمان‌های بین المللی در هفته گذشته داشتیم و باعث تعجب آن‌ها بود که منحنی واکسیناسیون ما به صورت صعودی درآمده و موفقیت بزرگی بود.

عین اللهی گفت: پنج مرکز تولید واکسن ما در سطح بسیار عالی تایید شده اند. برکت، فخرا، رازی، سیناژن و پاستور تولید داخلی انجام می دهند و اطمینان داریم برای ادامه کار می توانیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

او افزود: ۱۳ میلیون دوز تولید داخلی تحویل گرفته‌ایم و ۱۲ میلیون آن آماده عرضه است و امیدواریم برای دوز سوم از تولیدات داخل استفاده کنیم.

عین اللهی گفت: از این ۹۵ میلیون دوز، ۵۵ میلیون دوز اول و ۳۸ میلیون دوز دوم است و امیدواریم که تا پایان آبان ۸۰ درصد را دوز کامل بزنیم. برخی کشور‌های همجوار ما در پیک ششم است. اگر واکسیناسیون در این سطح انجام نمی شد ما هم تجربه تلخ موج دیگری را تکرار می کردیم. واکسیناسیون فقط مقاومت فرد را زیاد می کند. ویروس وجود دارد و امیدواریم میزان بستری و مرگ و میر با این واکسیناسیون که انقلابی بود کم‌تر شود.

او افزود: رکوردار میزان واکسیناسیون در روز هستیم و ۱۶۵۰ هزار دوز تزریق کرده‌ایم که گفتن آن ساده است. ما در یک هفته بالای هشت میلیون دوز تزریق رسیدیم و لازم است دراین رابطه از همه مردم تشکر کنم.

عین اللهی گفت: ما اگر به این میزان برسیم لازم است در مراسمی از کسانی که به ما در داخل و خارج وزارت بهداشت کمک کردند، تشکر کنم. به ویژه خبرگزای‌ها که مردم را تشویق کردند. شنیده‌ام روز خبرنگار در مرداد خیلی خوب برگزار نشده، امیدواریم این مراسم را به عنوان جشن هشتاد درصد برگزار کنیم، جشن پایان کرونا حالا حالاها نخواهیم داشت و ما باید به این ویروس عادت و با آن زندگی کنیم. تاب آوری مردم در کرونا و رعایت‌ها کم شده که طبیعی است و مردم خسته شده اند، اما باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم زیرا ما در وسط آتش هستیم و کشورهای همجوار ما در موج ششم هستند.

او افزود:‌ آمادگی کادر درمانی کامل است و تجربه بسیار خوبی را در درمان بیماران کرونایی پیدا کرده اند. الحمدلله در ارتباط با تولید داروهای ضدکرونا توانسته‌ایم به خودکفایی برسیم. هشت شرکت تولید کننده رمدیسیویر داریم اینها افتخارات ملی ما هستند. ما دانشمندان بسیار برجسته‌ای داریم و کسانی را می توانیم به عنوان قهرمانان ملی در این زمینه نام ببرم. کسانی شاید پنج ماه است به خانه نرفته‌اند و بسیاری از کشورها در تولید دارو و واکسن موفق بودند اما دانشمندان ما در این زمینه به عنوان قهرمانان ملی عمل کرده اند.

او افزود: درارتباط با نحوه تامین واکسن و سرم در زمانی که خودم وزیر بودم باید پاسخ بدهم زیرا کار گروه های تفحصی شروع شده است که درارتباط پیش از این تحقیق کنند. در سرم مشکلی نداریم و به اندازه کافی وجود دارد. کار ما در تامین واکسن انجام شده که یک کار جمعی میان نهادها بود. براساس مستندات علمی جمع بندی ما این بود که بهترین شیوه برای مبارزه با کرونا تامین واکسن است.

عین اللهی گفت: ما اگر می خواستیم معطل شویم واکسن های داخلی به عدد مورد نظر ما برسد، نمی توانستیم به این اندازه تامین کنیم. هر دقیقه ای که زودتر کار تامین واکسن را انجام دهیم می توانیم به ضمانت خودمان برسیم. دررابطه با مساله بودجه، کرونا کل مملکت را از نظر اشتغال و مسائل اقتصادی مشغول کرد و ما در وزارت بهداشت هم این مشکل را داریم. هر مریضی که بیمارستان بستری شود به طور متوسط 30 تا 40 میلیون تومان هزینه مستقیم دارد. ولی مشکل دیگر ما هزینه های غیر مستقیمی است که ایجاد شده، بطوریکه 40 درصد درآمد اختصاصی ما کم شده است.ما 15000 هزار پرسنل و 1000 بیمارستان و 50000 تخت داریم و باید بهره وری بیشتر داشته باشیم. نظارت بر بخش های غیردولتی جزو برنامه است و قطعا ما هرچیزی که خارج از قانون باشد نمی توانیم تحمل کنیم و درصورتی با همکاران خارج از دولت همکاری می کنیم که قانونی عمل کنند. زیر میزی خط قرمز ما خواهد بود.

عین اللهی گفت: در مورد فساد در حوزه دارو و تجهیزات، با تعیین ریاست جدید غذا و دارو، گفته شده است عوامل فساد شناسایی و برخورد شود.

او افزود: دررابطه با تعارض منافع، هر مدیری که منصوب می شود، یک میثاق نامه امضا می کند که در بخش خصوصی فعالیت نداشته باشد. بسیاری از انتصاب شدگان سوابق خصوصی دارند اما ما خط قرمزمان این است که در زمانی که مدیر ما می‌شوند، باید تمام وقت باشند و کمک کنند و مشکلات ما را حل کنند. برای اینکه مدیری را منصوب کنیم، باید ویژگی های مدیریتی، علمی و تخصصی را درنظر بگیریم و اینکه وقت کافی بگذارند. ما افرادی که منصوب می کنیم تا سه ماه سرپرست هستند و ممکن است به ریاست برسند و ممکن است نرسند و عملکرد آنها این را مشخص می کند. عملکرد برای ما مهم تر از حواشی است که ایجاد می شود.

عین اللهی گفت: طب سنتی در کشور ما در سال 84 به ابتکار من و برخی از همکاران طب سنتی در وزارت خانه ایجاد شد و ما 8 دانشکده طب سنتی در کشور داریم و برنامه ما تقویت آن است. قطعا بحث داروهای گیاهی و طبیعی مواردی است که باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم. هم اشتغال ایجاد می کند و هم از منابع خودمان استفاده می کنیم و با استفاده از آن از واردات بی نیاز می شویم. جزو کارهای ما تقویت طب سنتی است و همه طب را یکی می دانیم، منتها باید مستند باشد و روش های علمی خودش را طی کند.

او افزود: در رابطه با عوارض واکسن و مرگ و میر، یک مطالعه جهانی درارتباط با آن وجود دارد که تزریق واکسن قطعا از مرگ و میر جلوگیری می کند. در کشور ما مطالعاتی انجام شده و این مطالعات را منتشر خواهیم کرد. به صورت شایعه و غیر مستند حرف‌هایی گفته می شود، اما ما به محض اینکه واکسن را می زنیم ایمن نمی شویم.

عین اللهی گفت: ما بزرگترین صدمه را در آموزش خوردیم، آینده ما را آموزش کشور می تواند تامین کند. بچه ها صدمات زیادی خورده اند و سبک زندگی شان به هم خورده است. در دنیا این صدمات ایجاد شده و بازگشایی در اولین زمان ممکن باید انجام بگیرد. میزان عوارض چندان زیاد نیست و بیشتر در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد و بازگشایی را ستاد کرونا تصمیم می گیرد. شما نیز کمک کنید که بازگشایی زودتر انجام بگیرد، زیرا آینده مملکت به آن بستگی دارد.

او درارتباط با اینکه آیا با کمبود پزشک مواجه هستیم، افزود: ما مشکل اصلی مان در توزیع پزشک است و در برخی جاها تورم پزشک داریم و جاهایی پزشک نداریم. این به قانون برمی گردد. افراد باید مدتی زیرنظر وزارتخانه در مناطقی کار کنند وبعد از آن مخیر هستند هرجایی کار کنند. هرچه امکانات محیطی بهتر شود ماندگاری شان بهتر خواهد شد. برنامه ما این است که بومی گزینی را افزایش دهیم. ما این قول را می دهیم که به اندازه زیرساخت هایمان تعداد پزشکان را افزایش دهیم. چیزی که برای ما مهم است کیفیت افراد است و افراد باید باکیفیت باشند. زیرا این کیفیت آبروی ماست.

عین اللهی درارتباط با طرح جوانی جمعیت که به تازگی برای اجرا ابلاغ شده، گفت: یکی از مشکلات ما در سال‌های اخیر این است که جمعیت رو به پیری برود، 12 درصد جمعیت ما را جمعیت مسن تشکیل می‌دهد. طرح خیلی خوبی در مجلس تصویب شد و ما زیرساختهای مواردی که به عهده ما هستند را با قدرت انجام می‌دهیم.

منبع: ایلنا

369844