موج هفتم کرونا و تجربه تلخ محرمانگی اطلاعات

کارشناس حوزه سلامت: درست در زمانی که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان، ورود کشور به موج جدید بیماری را تایید و خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و تسریع در انجام واکسیناسیون نوبت سوم و چهارم شد، که یک عکس از جلسه‌ای در کرمانشاه، همه توجهات را به خود جلب کرد.
تصویر موج هفتم کرونا و تجربه تلخ محرمانگی اطلاعات

به گزارش سایت خبری پرسون، کارشناس حوزه سلامت: درست در زمانی که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان، ورود کشور به موج جدید بیماری را تایید و خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و تسریع در انجام واکسیناسیون نوبت سوم و چهارم شد، که یک عکس از جلسه‌ای در کرمانشاه، همه توجهات را به خود جلب کرد. در این تصویر به وضوح مشخص است که پروتکل‌های بهداشتی فقط برای مردم است و سخنگوی ستاد کرونا به توصیه خودش هم عمل نمی‌کند!

عباس شیراوژن در حالیکه در جلسه این ستاد به تاریخ 18 تیرماه، اظهار می‌دارد: «با توجه به افزایش موارد ابتلا، بستری‌‌ها، سرپایی‌‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در شهرهای قرمز و نارنجی تاکید شد. همچنین در شهرهای آبی و زرد در نقاط سرپوشیده یا پرازدحام و پرتردد، استفاده از ماسک ضروری است.» ماجرای این عکس، پرده از جلسه عباس شیراوژن در کرمانشاه به‌عنوان نماینده وزارت بهداشت برمی‌دارد که هیچکدام از افراد حاضر در جلسه و محیط سربسته ماسک نزدند!

سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که بیشترین افزایش موارد ابتلا به کووید- 19 در غرب اقیانوس آرام و خاورمیانه مشاهده شده که بیش از یک چهارم افزایش یافته است. مرگ ‌و میرها در خاورمیانه 78 درصد و در آسیای جنوب شرقی 23درصد افزایش یافت؛ اما در مناطق دیگر کاهش یافت یا ثابت مانده است. همزمان وضعیت اضطراری در ایالات متحده و اروپا برقرار است و کشورهای متعدد دنیا بار دیگر در فرودگاه‌های اصلی از مسافران تست کرونا می‌‌گیرند.

ویروس مرموز در آفریقا

بروز یک بیماری مرموز کشنده جدید در آفریقا هم توجهات را به سمت جهش جدید ویروس کرونا جلب کرده است. یک بیماری مرموز با علائم کرونا در آفریقا 13 نفر را مبتلا کرده و سه نفر را در یک منطقه دورافتاده از تانزانیا به کام مرگ کشانده است.

تیمی از پزشکان و کارشناسان به این منطقه اعزام شده‌‌اند. علائم این بیماری شامل تب، سردرد، خستگی و خونریزی بینی است. سامیا سولوهو حسن، رئیس‌جمهوری تانزانیا، گفته است: «این بیماری عجیب ممکن است ناشی از تعامل رو‌به‌رشد بین انسان و حیوانات وحشی باشد.» همزمان بیماری در چین بار دیگر از سر گرفته شده و یکی دو شهر چین در قرنطینه فرو رفته‌اند. ترس از گرفتار شدن شانگهای در قرنطینه به‌عنوان پایگاه اقتصادی و صنعتی، حتی با کاهش آمار رسمی روزانه کووید- 19 در بیشتر نقاط چین، افزایش یافته است.

به پیک کرونا رسیدیم؟

در ایران در حالی‌که وزیر بهداشت و درمان گفته «فکر می‌کنم کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است» متخصصان می‌گویند ایران وارد موج دوم بیماری و پیک هفتم کرونا شده است. در توجیه موج جدید بیماری گفته می‌شود، اکنون سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا پایین آمده و مردم نسبت به اصول بهداشت فردی و اجتماعی باید توجه ویژه‌‌ای داشته باشند و در عین حال انواع واکسن‌‌های موجود در کشور به‌شدت روی بیماری مؤثر هستند.

وزارت بهداشت و درمان در بحبوحه پیک بیماری و گرانی دارو که اتفاق افتاده است، کمتر این روزها با رسانه‌ها ارتباط می‌گیرد. وضعیت ارتباط با وزارت بهداشت، داد رسانه‌ها را بلند کرده است. این رویه وزارتخانه حتی انتقاد تند خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری که وابسته به وزارت بهداشت و درمان هستند را نسبت به وضعیت همکاری وزارت بهداشت با رسانه‌ها به دنبال داشته است. داد شبکه سلامت رسانه‌ملی هم از ارتباط ضعیف وزارت بهداشت و درمان با رسانه‌‌ها در آمده است و خبرهای منتشر شده حکایت از آن دارد که وزارت بهداشت و درمان به صدا و سیما گفته است مکتوب سؤالات خود را از طریق رئیس شبکه ارسال کنند تا پاسخ داده شود.

مردم و اطلاعات محرمانه؟

این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که یک کارشناس برجسته وزارت بهداشت با انتقاد از شیوه اطلاع‌رسانی و مدیریت کرونا انتقاد کرده می گوید: «مردم نباید قربانی محرمانه بودن اطلاعات کرونا شوند.» آنچه حمید سوری به آن اشاره دارد به مُهر محرمانه بر روی داده‌های کرونا هم جامعه پژوهشگر را از دسترسی به داده‌ها محروم می‌کنند و هم مردم قربانی تفسیرهای غلطی می‌شوند که از داده‌های خام استنتاج می‌شود.

با این حال او به خبرآنلاین گفته است: «اگر مصاحبه‌های گذشته درباره شیوع مجدد کرونا را در دو ماه اخیر رصد کنید، متوجه خواهید شد تمام هشدارها توسط کارشناسان بارها داده شده است، اما برخی مسئولان کم توجهی می‌کنند، طوری‌که حتی حاضر نیستند یک جلسه تخصصی راجع‌به پیش‌بینی‌های موجود از وضعیت اپیدمی در کشور بگذارند تا درباره آن بحث و تبادل نظر شود. ما پیشگو نیستیم، اما بالاخره در هر علمی یکسری شاخص‌ها وجود دارد که می‌توان با آن شاخص‌ها وضعیت خطر در یک جامعه را مورد سنجش قرار داد.»

استقبال گروهی از حجاج، ممنوع

با اینکه مطرح شده سویه جدید کرونا از امیکرون ضعیف‌‌تر است و مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک زدن از ورود کشور به یک سویه خطرناک کرونا جلوگیری کنند، خبرها از سطح کشور نشان از بازگشت کامل زندگی عادی به جامعه است که در این میان، کمترین توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی معطوف شده است.

حجاج خانه خدا نیز در حال بازگشت به کشور هستند و با اینکه قول داده شده غربالگری حجاج قبل از بازگشت به کشور آغاز شود، خبری از جزئیات کار برنامه‌ریزی‌‌های لازم از سوی وزارت بهداشت و درمان و سازمان حج و زیارت نیست و گزارش‌هایی تاکنون از انجام غربالگری و تست‌های تشخیصی سریع برای مسافران منتشر نشده است. وزارت بهداشت و درمان وعده داده است که در مبادی ورودی به کشور اگر نتیجه تست فردی مثبت باشد سریعاً اقدامات لازم از سوی وزارت بهداشت به مرحله اجرا خواهد رسید.

در این شرایط رئیس پلیس پیشگیری فراجا از آمادگی کامل برای بازگشت حجاج به کشور خبر داد و در عین حال از خانواده‌های حجاج خواست که برای استقبال گروهی به فرودگاه نیایند تا شاهد ازدحام جمعیت در فرودگاه‌ها و ترافیک در معابر منتهی به فرودگاه‌ها نباشیم.

منبع: روزنامه آرمان ملی

405812