پرسون بررسی کرد؛

پشت بام سازی در شهر بادگیرها

شهر یزد به دلیل تاریخی بودن در طول سال میزبان هزاران گردشکر داخلی و خارجی قرار دارد، همچنین به دلیل وجود مراکز آموزشی و اقتصادی گوناگون و قرار گرفتن این شهر در مرکز کشور سیل مهاجرت برای سکونت را در دو دهه اخیر به خود دیده است.
تصویر پشت بام سازی در شهر بادگیرها

به گزارش سایت خبری پرسون، با افزایش جمعیت در شهر تاریخی یزد به یک باره مورد توسعه قرار گرفته است و این روزها بسیاری از محلاتی که یک زمانی در حاشیه این شهر قرار داشتند به محلات شهر یزد پیوسته اند و حتی شهرهایی مانند حمیدیا و شاهدیه نیز که زمانی در حاشیه این شهر قرار داشتند این روزها به یزد پیوسته اند.

باتوجه به اینکه ساخت و ساز در دل شهر یزد به دلیل بافت تاریخی امکان پذیر نیست و در برخی از محلات مانند صفائیه، مسکن و... هزینه تامین زمین بالاست، در محلات حاشیه ای مانند آزادشهر، اکرمیه، حسن آباد و...ساخت و ساز رونق بیشتری دارد؛ در این میان عده ای بعد از ساخت و ساز واحد مسکونی شان تصمیم به توسعه مجدد بنای ملکی شان می گیرند و دست به کار می شوند محوطه پشت بام خانه شان را به یک واحد مسکونی تبدیل می کنند.

اقدامی غیر قانونی که در صورت کوچک ترین حادثه خطرات جانی را برای ساکنان و سایر شهروندان به وجود می آورد و گویا مدیریت شهری در یزد نیز آن طور که باید عزمی برای حل این مشکل ندارد، زمانی در پشت بام های شهر یزد بادگیرهایی احداث می شد تا در فصل گرمای شهر کویری وزش باد را به واحد های مسکونی انتقال دهد، حالا این سبک سنتی برچیده شده و جایگزین آن واحد مسکونی شده است، در این گزارش به این ساخت و سازهای غیر قانونی می پردازیم.

گرانی زمین عامل ساخت و ساز غیر قانونی

ساخت و ساز های غیر مجاز به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه صورت گرفته است و برخی از افراد برای اینکه فرزندان شان زمان ازدواج در یک محیطی سکونت داشته باشند که اجاره ای پرداخت نکنند دست به این کار می زنند.

یکی از شهروندان یزدی که در بوستان کوچک حاشیه میدان آزادی این شهر به روی نیمکت نشسته است، در این خصوص گفت: بیشتر افرادی که دست به این نوع فعالیت های عمرانی می زنند افرادی هستند که با مشکلات مالی مواجه اند و به دنبال یک منبع درآمدزایی برای خودشان هستند.

وی ادامه داد: این افراد با احداث یک واحد مسکونی در پشت بام شان اقدام به اجاره این محیط می کنند و منبع درآمدی برای خودشان در این محیط های نا ایمن ایجاد می کنند.

این شهروند یزدی ادامه داد: یکی از عواملی که این مدل ساخت و ساز را در یزد باب کرده گرانی زمین در چند سال اخیر است که موجب شده عده ای به این سمت و سو بروند.

یکی دیگر از شهروندان یزدی که در ایستگاه اتوبوس مقابل بزرگترین پاساژ تجاری یزد ایستاده در این باره به خبرنگار ما گفت: ساخت و ساز های غیر مجاز به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه صورت گرفته است و برخی از افراد برای اینکه فرزندان شان زمان ازدواج در یک محیطی سکونت داشته باشند که اجاره ای پرداخت نکنند دست به این کار می زنند.

وی که خود را زارع معرفی می کند، افزود: به هر حال این اقدام خلاف قانون است و باتوجه به اینکه شهرداری یزد توان مقابله با این تخلفات را ندارد این اقدام باب شده است.

محیط های نا ایمن

شهرداری یزد به اندازه شهرهای دیگر توانایی برخورد با این تخلفات را ندارد، البته در محلات توسعه یافته به این شکل است، در محلات بافت قدیمی به هیچ عنوان اجازه چنین تخلفاتی داده نمی شود و اینکه به هر حال تا زمانی که شهرداری پایان کار برای آن واحد مسکونی صادر نکند مالک نمی تواند سند مسکونی خود را دریافت کند.

زارع ادامه داد: اگر روند ساخت و ساز در طبقات ساخته شده در پشت بام ها را بررسی کنیم متوجه می شویم که اسکلت ساختمان به کار رفته بسیار نا ایمن و محیط بسیار خطر ناک است و از سوی دیگر فنداسیون ساختمان در ابتدای ساخت بنا براساس یک باب واحد مسکونی طراحی شده و قرار نیست وزن دو تا سه واحد مسکونی را تحمل کند.

یکی دیگر از شهروندان یزدی که در بنگاه املاک در محله آزاد شهر مشغول به کار است در این باره گفت: برخی از افراد سود جو هستند که ساختمان های چند طبقه را می سازند و ظاهر بنا نیز بسیار شیک و تمیز به نظر می رسد اما اصل ماجرا این است که برای این ساختمان ها از امکانات بسیار نامرغوب در زیر ساخت استفاده کرده اند، مهندس ناظر نداشته اند و نهایت اینکه سند آپارتمان آنها صادر نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه شهرداری چرا در هنگام ساخت و ساز جلو فعالیت این مجموعه ها را نمی گیرد؟ پاسخ می دهد: شهرداری یزد به اندازه شهرهای دیگر توانایی برخورد با این تخلفات را ندارد، البته در محلات توسعه یافته به این شکل است، در محلات بافت قدیمی به هیچ عنوان اجازه چنین تخلفاتی داده نمی شود و اینکه به هر حال تا زمانی که شهرداری پایان کار برای آن واحد مسکونی صادر نکند مالک نمی تواند سند مسکونی خود را دریافت کند.

این بنگاه دار ادامه داد: به هر حال در این وسط برد با شهرداری است چرا که شهروندان اول و آخر باید به شهرداری مراجعه کنند و هزینه این تخلف را پرداخت کنند.

۷۰ درصد ساخت و سازهای استان یزد بدون پروانه است

۷۰ درصد ساخت و سازهای استان بدون اخذ پروانه و خارج از طرح چارچوب قانونی این مجموعه و شهرداری ها از سوی مالکان ساخته و چنین پرونده های ساختمانی معمولا به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می شود.

شهریور ماه سال جاری بود که علی اصغر زحمتکش رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد گفت: ۷۰ درصد ساخت و سازهای استان بدون اخذ پروانه و خارج از طرح چارچوب قانونی این مجموعه و شهرداری ها از سوی مالکان ساخته و چنین پرونده های ساختمانی معمولا به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می شود.

وی افزود: با تشکیل کارگروه پیشگیری از تخلف در شهرستان ها می توان بخشی از ضوابط و مقررات این بخش را تعدیل کرد و شاهد قانونمند شدن تعداد بیشتری از ساخت و سازها با پروانه در استان بود.

به گفته وی سامانه غیرحضوری صدور پروانه ساخت وساز تا پایان شهریورماه امسال در شهر یزد راه اندازی می‌ شود و هدف از ایجاد این سامانه مکانیزه کردن صدور پروانه ساختمانی، تسریع در امور، کاهش زمان صدور، صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد مالکان به شهرداری و سازمان نظام مهندسی است.

وی با بیان اینکه سامانه یادشده در سایر شهرستان های استان هم راه اندازی می شود ،اظهار کرد: در پرتو تعامل و همکاری موجود بین شورای ششم شهر مهریز و سازمان نظام مهندسی ساختمان، صدور پروانه غیرحضوری در راستای کاهش تخلف ساختمانی، در این شهر هم عملیاتی می شود.

بی اطلاع هستم

خبرنگار ما برای اینکه این موضوع رابیشتر بررسی کند، به سراغ سپند نیکنام عضو دوره پنجم شورای اسلامی شهر یزد رفته است، او در این باره گفت: باتوجه به اینکه در این دوره از شورا حضور ندارم در مقامی نیستم که بتوانم اظهار نظر کنم.

وی درپاسخ به این سوال که آیا در دوره قبل شورای شهر یزد موضوع ساخت و ساز در پشت بام های برخی از خانه ها در یزد بررسی شده است؟ پاسخ داد: در این زمینه بی اطلاع هستم.

تشکیل یک کارگروه ویژه

موضوع ساخت ساز در پشت بام واحد های مسکونی گویا به یک امر طبیعی در شهر یزد تبدیل شده است، در حالی که اگر در همان زمان های نخست جلو این اقدام گرفته می شد این روزها شاهد انبوهی از تخلفات قرار نمی گرفتیم، در این بین انتظار می رود با تشکیل یک کارگروه بین فرمانداری، شهرداری و دادستانی با این نوع تخلفات ساخت و سازی که جان شهروندان را تهدید می کند برخورد کنند و در این بین نیز رسانه ها از جمله رسانه ملی را در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی همیار خود قرار دهند.

گزارش از: محمد خادمی

369727