مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی در هفته دوم آبان ماه:

از مقابله با غارت منابع نفتی ایران تا کاهش دستوری قیمت مرغ و رشد شاخص بورس

از روز گذشته تمام جایگاه‌های سوخت سهمیه‌ای به مدار بازگشتند و مشکلات موجود بر اثر حمله سایبری به طور کامل رفع شد.
تصویر از مقابله با غارت منابع نفتی ایران تا کاهش دستوری قیمت مرغ و رشد شاخص بورس

به گزارش سایت خبری پرسون، روز گذشته خبری مبنی بر درگیری نیروهای دریایی سپاه با ناو آمریکایی منتشر شد. بر این اساس نیروهای ایرانی مانع از دزدی نفت ایران توسط آمریکایی ها و سبب غرور ملی شدند. برخی تحلیلگران معتقدند افزایش فروش نفت ایران و همچنین افزایش قیمت نفت باعث این اقدام ایالات متحده شده است.

حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور که روز سه شنبه، 4 آبان رخ داده بود و مشکلاتی سوخت گیری سهمیه ای در برخی جایگاه ها وجود داشت که روز گذشته به طور کامل رفع شد. کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این رابطه گفت "کل جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور از شامگاه سه‌شنبه به سامانه هوشمند سوخت متصل شدند و امکان عرضه بنزین و نفت‌گاز سهمیه‌ای در همه جایگاه‌های کشور فراهم شده است."

فرصت ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن

ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن که از 28 مهر ماه آغاز شده است و متقاضیان تا 15 روز دیگر فرصت دارند. روز گذشته خبری مبنی بر امکان ثبت نام افراد بالای 18 سال در این طرح به شرط تأهل منتشر شد و البته تکذیب شد.

جلسه وزیر اقتصاد با بورسی‌ها

روز دوشنبه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد جلسه ای با مدیران ارشد شرکت‌های بورسی برگزار کرد و نکات مهمی را مطرح کرد. مهم ترین بحث وزیر در این جلسه تغییر در قیمت گذاری ها بود. شاخص بورس که مدتی در حال ریزش بود، بعد از این جلسه مثبت شد که از آن به سبزشدن دستوری بورس تعبیر شد.

همچنین عشقی، رئیس سازمان بورس نیز از افزایش قیمت خودور از درب کارخانه خبر داده و گفته است که افزایش قیمت به گونه ای خواهد بود که تولیدکننده دچار زیان نشود.

هر چند حذف قیمت گذاری دستوری مورد تائید اقتصاددانان است، اما در شرایط فعلی تورم، افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم غیرقابل انکار است.

مرحله اول اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

در رابطه با اختصاص سهام عدالت به جاماندگان ابتدا صحبت از گروه 20 میلیون نفری مشمول بود، اما از این جمعیت کاسته شده است. به گونه ای که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته است که در صورت موافقت دولت با واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در فاز نخست امکان واگذاری این سهام به بیش از ۴ میلیون نفر تا دو ماه آینده فراهم است.

کاهش قیمت مصوب مرغ منجمد

هر چند وزیر جهاد کشاورزی مخالف قیمت گذاری دستوری است اما ستاد تنظیم بازار که ساداتی نژاد نیز عضو آن است تصمیم به کاهش قیمت مرغ گرفته است. بر این اساس مرغ منجمد با کاهش پنج هزار تومانی به قیمت مصوب کیلویی ۲۰ هزار تومان در میادین میوه و تره بار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

حواشی حذف ارز 4200 تومانی

مباحث مختلف پیرامون خوب و بد حذف ارز 4200 تومانی ادامه دارد. برخی اقتصاددانان مخالف و برخی موافق این موضوع هستند. در این میان تصمیم گیرنده اصلی که دولت است، مصمم به حذف ارز ترجیحی است و قرار است هفته آینده دولت لایحه ای در این رابطه به مجلس ارائه کند.

تقریبا تمام کارشناسان چه مخالف و چه موافق حذف ارز 4200 تومانی به تبعات این موضوع اشاره می کنند. بنابراین لازم است دولت به گونه ای این مسئله را مدیریت کند که آثار سوء کمتری بر زندگی مردم برجای گذارد.

369227