مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته:

از اختلال در سوخت‌گیری تا جنجال تحویل خزانه خالی توسط دولت گذشته

ادعای یک رسانه مبنی بر تحویل خزانه خالی توسط دولت قبلی به دولت سیزدهم خبرساز شد.
تصویر از اختلال در سوخت‌گیری تا جنجال تحویل خزانه خالی توسط دولت گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون، ظهر روز سه شنبه خبر اختلال در سامانه‌های کارت سوخت منتشر شد و در نهایت موضوع حمله سایبری تائید شد. به تدریج جایگاه‌های سوختی که بنزین 3 هزار تومانی عرضه می‌کردند، فعال شدند و همچنین جایگاه‌های سیاری نیز برای فروش بنزین 1500 تومانی ایجاد شد. بدیهی است اختلال‌هایی در سوخت گیری ایجاد شد و حتی در برخی استان‌ها خبر فروش بنزین لیتری 9 هزار تومان نیز منتشر شد و ترافیک مقابل پمب بنزین‌ها و سرگردانی رانندگان رقم خورد، اما با این وجود این اتفاق به یک بحران دامن‌گیر تبدیل نشد.

ماجرای خزانه خالی

انتشار نامه‌ای با امضای واعظی، رییس دفتر ریاست جمهوری روحانی خطاب به نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، توسط خبرگزاری تسنیم جنجال آفرید. در این نامه به نقل قول از حسن روحانی، رئیس جمهور به نوبخت گفته شده است که "موجودی خزانه به درخواست جنابعالی تخلیه شده و موجودی وجود ندارند."

این موضوع با واکنش تند خبرگزاری مهر مواجه شد و این نامه را مخدوش و انتشار آن در شرایطی که احتمال مذاکرات برجام وجود دارد، تردید برانگیز خواند.

در نهایت نوبخت، با شفاف سازی در رابطه با این نامه توضیحاتی ارائه داد و گفت "خزانه ورودی مستمر دارد و هر روز در آن مبالغی تجمیع می‌شود. این بدان معناست که خزانه هیچوقت خالی نمی‌شود. حتی اگر چنین ادعای محالی صحت داشت؛ پس چطور طی سه ماه گذشته حقوق‌ها از سوی دولت جدید پرداخت شده است؟"

اختصاص سهام عدالت به 10 میلیون نفر

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی در رابطه با طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اعلام کرده که در فاز اول، سهام عدالت به 10 میلیون نفر از جاماندگان اختصاص می‌یابد. به گفته این نماینده مجلس افراد تحت پوشش، بازنشستگان و کارگران و ایثارگران مشمول فاز اول این طرح هستند. سابق بر این جاماندگان سهام عدالت 20 میلیون نفر ذکر شده بود.

بحث‌های پیرامون حذف ارز 4200 تومانی

بحث در رابطه با آثار حذف ارز 4200 تومانی همچنان از مباحث اصلی میان کارشناسان است. در شرایطی که دولت و مجلس موافق حذف ارز دولتی هستند و آن را عامل فساد و رانت می‌دانند، کارشناسان اقتصادی خبره‌ای در این خصوص هشدار می‌دهند و آن را عامل افزایش قیمت دلار و در نهایت تورم و فشار بر مردم می‌دانند.

جزئیات وام جهش تولید مسکن و حضور جنجالی چین‌ها

روز گذشته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات وام جهش تولید مسکن را اعلام کرد. طبق گفته وی برای تهران سقف وام ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهر‌های بالای یک میلیون نفر سقف وام ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها سقف وام ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها سقف وام ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و همچنین سقف وام در روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان است.

بحث حضور چینی‌ها در طرح جهش تولید مسکن که تائید نیز شد با اما و اگرهایی همراه شده است. برخی می‌گویند این اتفاق به زبان ساده یعنی ایجاد دلال بازی در ساخت مسکن، بحث‌هایی نیز پیرامون قیمت مسکن ساخته شده توسط چینی‌ها در ایران مطرح شده است. در همین رابطه ایرج رهبر، رئیس هیئت مدیره کانون انبوه سازان قیمت هر متر مسکن ساخت این کشور را با دلار 27 هزار تومانی، 9 تا 11 میلیون تومان برآورد کرده است.

اظهارات عراقچی در رابطه با مداخله در بازار ارز

احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی در دولت روحانی که به 8 سال حبس تعزیری به دلیل اختلالات ارزی محکوم شده است، در مصاحبه‌ای واقعیت این موضوع را بیان کرده است.

عراقچی ورود بانک مرکزی به بازار فردایی به صورت پوششی را نتیجه درخواست دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از رییس جمهور، تایید وی و ابلاغ آن به رییس کل بانک مرکزی عنوان می‌کند و می‌گوید ورود به این بازار اقدام درستی بود که باعث بازگشت ثبات به بازار در آن مقطع شد و طبق حکم دادگاه، نه حتی یک ریال از حق بیت‌المال تضییع شده و نه رانتی توزیع شده است.

اقتصاد کشور را به مذاکره گره نمی‌زنیم

مهم‌ترین صحبت های رئیسی، رئیس جمهور نیز تکرار مواضع قبلی‌اش بود. وی گفته است: " سیاست خارجی کشور تعامل گسترده با دنیا به ویژه همسایگان است. اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی زنیم. ما به آنچه تعهد کردیم پایبند هستیم اما آمریکا و اروپایی ها دچار بحران در تصمیم گیری هستند."

368014