حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو اجحاف در حق مشتری است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حذف قیمت‌گذاری دستوری و افزایش نرخ به دلخواه خودروسازان اجحاف در حق مشتری است که در شرایط انحصاری حق انتخاب ندارد.
تصویر حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو اجحاف در حق مشتری است

سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون، در خصوص صحبت‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر حذف قیمت‌گذاری دستوری و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، گفت: حذف قیمت گذاری دستوری در صورتی که واردات آزاد شود، اشکال ندارد، در غیر این صورت اجحاف به مشتری است، زیرا از طرفی واردات خودرو ممنوع شده و شرایط انحصاری در غیاب رقابت ها ایجاد شده و خریدار حق انتخابی ندارد، از سوی دیگر حذف قیمت دستوری به معنای افزایش قیمت خودرو به دلخواه و میزان مدنظر خودروسازان و وضعیتی یک طرفه است.

حسینی‌کیا در خصوص ادعای خودورسازان مبنی بر ضرر به دلیل فروش خودروها بر اساس قیمت دستوری، تصریح کرد: خودروسازان به صورت شفاف در یک اتاق شیشه‌ای اعلام کنند که چقدر درآمد، زیان انباشته، هزینه و چه میزان اموال در خارج از کشور دارند. اگر در این موضوع شفافیت‌های لازم رخ دهد، می‌توان قضاوت صحیحی راجع به عملکرد خودروسازان داشت.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا اگر رقابتی وجود داشته باشد، اقدام مناسبی است. اما به دلیل این که رقابتی وجود ندارد، این اتفاق نیز مشکلی را حل نمی‌کند. باید فضایی فراهم شود که مشتری حق انتخاب داشته باشد و در غیر این صورت عرضه در بورس معنایی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس، کف و سقف قیمت را تعیین کرده بود. اگر سقف در بورس بسته باشد، قیمت‌ها نزولی می‌شود و اشکالی ندارد.

369667