پرونده ویژه؛ اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش هشتم

حذف ارز 4200 تومانی برای دولت یک اجبار است

عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: عدم نظارت بر توزیع ارز 4200 تومانی، پرداخت آن را بی‌معنا و بی‌اثر کرده، در چنین شرایطی حذف آن و اختصاص یارانه به دهک‌های پایین جامعه راهکار مناسبی است.
تصویر حذف ارز 4200 تومانی برای دولت یک اجبار است

حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون، بیان کرد: دولت مجبور به حذف ارز 4200 تومانی است و این موضوع یک انتخاب محسوب نمی‌شود، کمبود درآمدهای نفتی و از طرف دیگر عدم امکان کنترل و نظارت بر توزیع ارز 4200 تومانی سبب شده تا اختصاص دلار دولتی بی‌معنا باشد.

حسینی تصریح کرد: زمانی که وزارت بازرگانی وجود داشت، شبکه توزیع و نظارت دقیقی وجود داشت که حذف این وزراتخانه باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه شد. بنابراین در شرایطی که هیچ‌گونه نظارتی بر ارز 4200 تومانی وجود ندارد، حذف آن و پرداخت یارانه به 4 و یا 5 دهک پایین جامعه مناسب است تا آنها کمتر دچار مشکل شوند.

وی افزود: پرداخت یارانه در چنین شرایطی به راحتی قابل اجرا است و در گذشته نیز امتحان شده است. ضمن این که از قاچاق نیز جلوگیری می‌شود. زیرا هر چقدر کالای یارانه‌ای اعم از دارو، روغن و برنج در کشور توزیع کنیم، مقداری از آن به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود، بنابراین با حذف ارز دولتی و پرداخت یارانه مستقیم به مردم حداقل دولت به خارج از کشور یارانه نمی‌پردازد.

این فعال اقتصادی در رابطه با تبعات حذف ارز 4200 تومانی نیز گفت: حذف ارز دولتی بر افزایش قیمت‌ها تأثیر نخواهد داشت، زیرا در حال حاضر با تخصیص ارز ترجیحی نیز قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا کرده است.

حسینی در پایان گفت: دولت اگر به تأمین دلار و عرضه آن در بازار بپردازد، قطعا قیمت کالاها افزایش چندانی نمی‌کند.

369439