یک مقام مسئول در گفت وگو با پرسون؛

کاهش 60 درصدی خرید صنایع دستی/ ادارات برای تهیه هدایا از محصولات هنری استفاده کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی تهران از روند کند حرکت رونق در کسب و کار در صنف صنایع دستی خبر داد و گفت: کسبه امید دارند شرایط اقتصادی به حالت اولیه خود برگردد، چرا که در حال حاضر نزدیک به 60 درصد کسب درآمد در صنف اشیای قدیمی و صنایع دستی به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه کاهش پیدا کرده است.
تصویر کاهش 60 درصدی خرید صنایع دستی/ ادارات برای تهیه هدایا از محصولات هنری استفاده کنند

سید محمد عبداللهی رئیس اتحادیه فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی سایت خبری پرسون درخصوص شرایط کسب و کار این صنف در این روزها گفت: این روزها فروکش کردن کرونا امید را در صنف صنایع دستی و هنرمندان به وجود آورده که مجددا بازار به حالت عادی برگردد.

کسبه امید دارند شرایط اقتصادی به حالت اولیه خود برگردد، چرا که در حال حاضر نزدیک به 60 درصد کسب درآمد در صنف اشیای قدیمی و صنایع دستی به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر یک هزار واحد صنفی عضو رسمی این اتحادیه هستند، که دولت گذشته هیج خدماتی را در ایام کرونا برای این صنف در نظر نگرفته بود، که جا دارد مسئولان مربوط توجه بیشتری به صنایع دستی داشته باشند، چرا که اگر دولت به این صنعت بی توجهی کند رقبای ما در سایر کشورها صنعت صنایع دستی ما را از آن خود می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی تهران ادامه داد: متاسفانه نتوانسته ایم بازارهای خارجی را برای خودمان حفظ کنیم و با ورود صنایع دستی مشابه ایران از سوی کشورهای پاکستان، هندوستان و چین بازارصادراتی از دست ما گرفته شده است، یکی از دلایل این موضوع را می توان به بسته بندی کالاها ارتباط داد، چرا که هم اکنون بسته بندی صنایع دستی در بازار مناسب نیست و این موضوع باعث حضور کالاهای رقبای ما شده است؛ بنابراین می‌طلبد که این مهم بهبود یابد، از سوی دیگر بازار داخلی نیز به دلیل شرایط اقتصادی در جامعه هموطنان کمتر توان خرید دارند.

عبداللهی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه برای رونق بخشیدن صنایع دستی چه اقداماتی را باید مسئولان امر انجام دهند؟ پاسخ داد: بزرگترین کمک برای رونق بخشیدن به صنایع دستی این است که رسانه ملی به کمک این صنعت بیاید، برای نمونه در سریال ها و دکوراسیون استودیوها از وسایل سنتی و صنایع دستی استفاده کنند تا به شکل غیر مستقیم تبلیغات صنایع دستی صورت گیرد و رونق در بین هنرمندان و کسبه به وجود آید؛ حتی بازیگران و چهره های معروف نیز می توانند با لباس های سنتی و محلی صنایع دستی را تبلیغ کنند وهمچنین تولیدکنندگان پوشاک نیز از طرح های سنتی بهره ببرند تا بازار رونق گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ادارات و نهادها نیز می توانند برای تهیه هدایا و مراسم های شان از محصولات صنایع دستی بهره مند شوند تا افق روشنی برای هنرمندان صنایع دستی و کسبه به وجود آید.

رئیس اتحادیه فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی تهران گفت: کسبه امید دارند شرایط اقتصادی به حالت اولیه خود برگردد، چرا که در حال حاضر نزدیک به 60 درصد کسب درآمد در صنف اشیای قدیمی و صنایع دستی به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه کاهش پیدا کرده است.

عبداللهی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه عتیقه نیز در بین صنف این اتحادیه مورد معامله قرار می گیرد؟ پاسخ داد: با توجه به اینکه اشیای ارزشمند قدیمی جزو ثروت ملی محسوب می‌شوند، حتی در صورت پیدا کردن اتفاقی چنین اشیایی، باید سریعاً نسبت به تحویل به نهادهای مربوط اقدام شود، به همین خاطر با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت آن، هیچ یک از اعضای این اتحادیه حق خرید و فروش چنین اجناسی را ندارند.

گفتگو از : محمد خادمی

369217

مطالب مرتبط