گره اصلی مذاکرات برجام کجاست؟/ علت تعلل در آغاز گفت‌وگوها

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گفتن این موضوع که به‌زودی مذاکره می‌کنیم برای مدت محدودی قابل درک است و طولانی شدن این جریان، نیت اصلی طرف‌های مذاکره را نمایان می‌کند. در چنین شرایطی یک بازی خطرناک و حساس آغاز می‌شود.
تصویر گره اصلی مذاکرات برجام کجاست؟/ علت تعلل در آغاز گفت‌وگوها

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با خبرنگار پرسون، در خصوص وضعیت احیای مذاکرات برجام گفت: دولت فعلی بسیار اصولگرا است اکنون نیز با اعلام آمادگی برای آغاز گفت‌وگوها در حال عقب انداختن مذاکرات است. به نظر می‌رسد حتی انجام مذاکرات نیز مشروط بر توافق نباشد، زیرا اصولی و مبانی قرارداد مورد تائید دولت جدید نیست.

مجلسی تصریح کرد: از طرف دیگر دولت رئیسی تمایل ندارد، درگیر خطراتی شود که مخالفت علنی با برجام آنها را آشکار می‌کند. در شرایطی که تهدیدهای اسرائیل وجود دارد و آمریکا یک میلیارد دلار برای تقویت گنبد آهنین اختصاص داده و حمایت همه جانبه‌ای از اسرائیل دارد، ایران آشکارا مخالفت خود را با مذاکره ابراز نمی‌کند. زیرا عدم مذاکره به معنای بازگشت آمریکا به مکانیسم ماشه است که توافق برجام به طور کلی لغو می‌شود و 6 قطعنامه‌ی تحریمی شورای امنیت علیه ایران مجدد اجرا می‌شود.

وی افزود: گره واقعی کار که در مذاکرات به صراحت از آن صحبت نمی‌شود، بحث اسرائیل است. آمریکا معتقد است ایران قصد ساخت بمب اتم برای نابودی اسرائیل را دارد و ایران ساخت بمب هسته‌ای را قبول ندارد و به همین دلیل دو طرف به تفاهم نمی‌رسند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگر ایران بتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد، موقعیت‌ها دگرگون می‌شود. در چنین شرایطی اگر جنگی نیز آغاز شود، جنگ هسته‌ای و خطرناک است و منطقه را به خاک و خون خواهد کشاند، حتی اگر ایران مذاکرات را معطل کند، به دلیل این که بارها تکرار شده سیاست اصلی نابودکردن اسرائیل است، خطر برخورد بالا است.

مجلسی گفت: گفتن این موضوع که به‌زودی مذاکره می‌کنیم برای مدت محدودی قابل درک است و طولانی شدن این جریان، نیت اصلی طرف‌های مذاکره را نمایان می‌کند. در چنین شرایطی یک بازی خطرناک و حساس آغاز می‌شود، البته بازیگران در جریان امکاناتی که دارند، هستند و با پشت‌گرمی به آن اقدامات خود را انجام می‌دهند.

367712