امیرعبداللهیان عنوان کرد؛

تشکیل کمیسیون مشترک کنسولی بین ایران و ترکمنستان

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکمنی اش از تشکیل کمیسیون مشترک کنسولی بین دو کشور ایران و ترکمنستان خبر داد.
تصویر تشکیل کمیسیون مشترک کنسولی بین ایران و ترکمنستان

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای ترکمنستانی خود گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری که جمله تاریخی را دارند مبنی بر این‌که رابطه ما با همسایگان نه تنها همسایگی که رابطه خویشاوندی است چراغ راه است. علاوه بر این در سطح روسای جمهور دو کشور در حوزه خویشاوندی دو کشور عبارات زیاد و دقیقی به کار برده شده است.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: در سفری که جناب آقای رئیسی به دوشنبه داشتند دیدار بسیار خوبی بین دو رئیس جمهور ایران و ترکمنستان برگزار شد. در فردا شاهد برگزاری کمیسیون مشترک تهران و عشق آباد در ایران هستیم. آقای مردوف با وزیر نفت ما دیدار داشتند و با برخی از وزرای دیگر دیدار خواهند داشت.

وی افزود: ما امروز توافق کردیم سند همکاری‌های مشترک دو کشور را مورد بازنگری قرار دهیم. تا کنون بیش از ۱۰۰ سند رسمی بین دو کشور به امضا رسیده است. خیلی خرسندیم که امروز فرصتی شد در خصوص همه موضوعات حدود دو ساعت گفت‌وگو کردیم. برای تردد کامیون داران از چهار نقطه مرزی توافق شد. در خصوص تمامی حوزه‌های مورد علاقه طرفین توافق‌هایی به عمل آمد. توافق کردیم که از خط سوم واردات گاز انجام شود.

امیرعبداللهیان درباره مباحث مطرح شده در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان گفت: گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای همچون افغانستان و قفقاز جنوبی و گفت‌وگو‌های هسته‌ای از جمله موضوعات مورد رایزنی ما بود.

وزیر خارجه ترکمنستان هم در این نشست گفت: می‌خواهم تاکید کنم که ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه و برادر در مسیر توسعه روابط گام برمی‌دارند. امروز در گفت‌وگو‌های خود و در جریان گفت‌وگو‌های سیاسی بر رایزنی‌ها و همکاری‌های دو کشور تاکید کردیم. تصمیم گرفتیم که گفت‌وگو‌ها و مذاکرات را به صورت سازمان یافته در تهران و عشق آباد پیگیری کنیم. مسائل مورد علاقه دو کشور، مسائل کنسولی مورد بررسی قرار گرفت. در خصوص توسعه روابط تجاری و رساندن حجم تجارت بین دو کشور به بالاترین سطح گفت‌وگو کردیم. در این راستا امکانات فراوانی در حوزه‌های انرژی، ترانزیت و سایر حوزه‌ها وجود دارد. امیدواریم سفر دو روزه ما به ایران نتایج خوبی داشته باشد.

منبع : خبرنگاران جوان

367665