هشدار دوم درباره موج ششم

پس از وزیر کشور، وزیر بهداشت هم نسبت به وقوع موج ششم کرونا هشدار داد.هرچند رنگ‌های قرمز و نارنجی نقشه کرونایی کشور از هفته پیش جای خود را به رنگ زرد و حتی آبی در برخی مناطق داده است، اما انتشار نقشه جدید کرونایی کشور از افزایش مجدد شهرهایی با رنگ قرمز حکایت می‌کند.
تصویر هشدار دوم درباره موج ششم

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها که روز گذشته در اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت منتشر شده است، نسبت به هفته گذشته، دو شهر به شهرهای قرمز کشور اضافه شده و به این ترتیب ۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین براساس این نقشه ۱۰۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به این ترتیب درحال حاضر شهرستان‌های اشنویه، بوکان، پیرانشهر، سردشت در آذربایجان غربی، استهبان در فارس، سنندج در کردستان، پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در کرمانشاه در وضعیت قرمز هستند. همچنین سه شهرستان زرد خراسان جنوبی در نقشه جدید نارنجی شده‌اند. همزمان سیمین بابایی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه روند شیوع کرونا در شهرستان‌های استان افزایشی شده است، گفت: احتمال نارنجی و قرمز شدن استان در هفته‌های آتی وجود دارد. علت تغییر این رنگ‌بندی، افزایش آمار تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های این شهرستان است.

افزایش دوباره شهرهای قرمز در شرایطی است که طی چند روز گذشته میزان موارد ابتلا و جان‌باختگان کرونا در یک روند سینوسی برخی روزها با افزایش و برخی روزها با کاهش روبه‌رو بوده است. در همین راستا روز گذشته نیز ۱۸۱ بیمار کووید-۱۹ در کشور به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۹۷ نفر از آنها بستری شدند.

در این میان بررسی آماری میزان مبتلایان حاکی از کاهش نسبی موارد بستری طی ۲۴ساعت گذشته است. با این حال مجموعه آمار دریافتی از شهرهای مختلف با توجه به افزایش موارد بستری روز گذشته منجر به هشدار وزیر بهداشت درباره وقوع موج ششم کرونا شد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: برای موج ششم کرونا هم تمهیدات لازم را انجام داده‌ایم و هم بیمارستان‌هایمان در حال آماده‌باش هستند. وی افزود: منتظر پیک ششم هستیم و نگرانی‌هایی داریم اما الان فرصت طلایی برای واکسیناسیون است.

وی درعین‌حال ابراز امیدواری کرد که با واکسیناسیون زیادی که انجام شده موج بعدی نسبت به موج قبل سبک‌تر باشد. پیش از این احمد وحیدی وزیر کشور نیز نسبت به احتمال موج ششم کرونا به دلیل بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۴۵درصد هشدار داده بود. این هشدارها در شرایطی است که مسوولان پیش از این ‌بارها از احتمال خیز ششم کرونا در کشور از آبان ماه خبر داده بودند. با این حال به نظر می‌رسد راهپیمایی اربعین، برخی مراسم‌های مذهبی و سفرهای شکل‌گرفته در تعطیلات اخیر منجر به آغاز زودهنگام موج ششم کرونا شده است.

در کنار هشدار وزیر بهداشت روز گذشته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره پیش‌بینی‌ها از بروز موج ششم کرونا تصریح کرد: پیش‌بینی این است که نزدیک شدن به فصل سرما، زندگی در ازدحام و فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس، باعث می‌شود گردش بیماری مجددا شروع شود. در همین حال به گفته مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک تا ۲۴ ساعت آینده؛ ۷ میلیون د‌‌ز واکسن کرونا شامل یک میلیون دز واکسن آسترازنکا و ۶ میلیون دز واکسن سینوفارم وارد کشور می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

365872