کاهش منابع آبی در دشت‌های کهگیلویه، چرام و لنده/ کشاورزان از کاشت محصولات پر آب بر اجتناب کنند

رئیس منابع آب کهگیلویه، چرام و لنده از کاهش ذخایر و منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده خبر داد و گفت: رعایت الگوی کشت و میزان برداشت از منابع آبی و مصرف بهینه آب ضروری است و کشاورزان از کاشت محصولات پر آب بر اجتناب کنند.
تصویر کاهش منابع آبی در دشت‌های کهگیلویه، چرام و لنده/ کشاورزان از کاشت محصولات پر آب بر اجتناب کنند

به گزارش سایت خبری پرسون از استان کهگیلویه و بویراحمد، هادی خاضعی رئیس منابع آب کهگیلویه، چرام و لنده اظهار داشت: با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال آبی گذشته، ذخایر و منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در مقایسه با سنوات گذشته کاهش قابل توجهی یافته و برخی از رودخانه‌های جاری در این شهرستان‌ها کم آب و یا جریان آن‌ها به حداقل خود رسید.

خاضعی افزود: با توجه به حجم بالای مصرف اعم از کشاورزی، صنعت و شرب که در این بازه زمانی بیش از تغذیه منابع آب بوده، موجب شده که هم اکنون ذخایر منابع آب سطحی و زیرزمینی پاسخگوی نیاز‌های این شهرستان‌ها نباشد.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کاهش ذخایر منابع آبی در سال زراعی جاری، رعایت الگوی کشت و میزان برداشت از منابع آبی و مصرف بهینه آب ضروری است و کشاورزان از کاشت محصولات پر آب بر اجتناب کنند.

رئیس منابع آب کهگیلویه با بیان اینکه طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در دو ماه اول فصل پاییز، تقریبا بارندگی ناچیزی وجود خواهد داشت و در ماه‌های بعد احتمال بارش در حد نرمال مورد انتظار است، اضافه کرد: تا زمانی‌که تغذیه منابع زیرزمینی وجود نداشته و برداشت‌ها ادامه داشته باشد، روند ذخایر منابع آبی هم کاهشی بوده و این نگرانی وجود دارد که تا پایان سال آبی جاری با کمبود آب مواجه باشیم.

این مسئول قدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای را برای مدیریت منابع آب و جلوگیری از بحران آب ضروری دانست و گفت: شرایط فعلی مدیریت مصرف، رعایت الگوی کشت، کشت‌های کم آب بر، نصب کنتور‌های هوشمند آب بر روی منابع آب، عدم آب فروشی، حفر چاه غیرمجاز، باز چرخانی آب در صنایع ضروری بوده و در قالب اقدامات غیرسازه‌ای تعریف و وظیفه همه دستگاه‌های ذیربط و نیز مصرف کنندگان است.

هادی خاضعی با اشاره به تخصیص آب و اعتبار تخصیص داده شده سهم آب هر پروانه، افزود: اعتبار همه پروانه‌های آب یکساله است و صاحبان پروانه حفر و بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی، صنعت و شرب و همچنین پروانه‌های مصرف بهینه آب (موقت آبیاری)، در اسرع وقت با مراجعه به اداره شهرستان نسبت به تمدید پروانه‌های خود اقدام کنند و در صورت عدم تمدید پروانه بهره‌برداری آنان از درجه اعتبار ساقط است.

منبع: فارس

365662