کالا در گمرک، مردم در صف

خبر و جزئیات آن بسیار تکان‌دهنده است. «دومیلیون کیلوگرم شکر در گمرک فاسد شد.» این یک خبر یک‌خطی بسیار ساده و البته تکان‌دهنده است. در شرایطی که بازار مصرفی مردم و تامین مایحتاج مردم در چند سال اخیر دستخوش تغییرات زیاد بوده اما بی‌تدبیری‌ها در مدیریت بازار داخلی فشار اقتصادی وارده به مردم را مضاعف کرده است و البته مشخص نیست که مردم برای احقاق حقوق ازدست‌رفته خود چه باید بکنند و البته نتیجه رسیدگی به این تخلفات چه دستاوردهای بازدارنده‌ای دارد؟
تصویر کالا در گمرک، مردم در صف

به گزارش سایت خبری پرسون،در سه، چهار سال اخیر هرازگاهی کمبود کالا یا گرانی، زندگی مردم را با نوسان مواجه کرده و موجب‌شده تا صف‌های طویل در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا میادین میوه‌ و تره‌بار شکل بگیرد. یکبار برای دستمال‌کاغذی و پوشک و بار دیگر برای خرید گوشت برزیلی با کارت ملی.

در این بازار البته نباید از کمبود مرغ و گرانی برنج و حتی نبود قند و شکر در بازار غافل شد؛ اما روی تلخ ماجرا این است که درست در همان روزهایی که شکر در بازار کمیاب و گران شده بود، دومیلیون کیلوگرم در گمرک چابهار در حال فساد بوده و کسی به این مساله توجه نداشته تا شکر موجود را به دست مردم برساند.

ماجرا از چه قرار است؟

در ارائه گزارش بازرسی‌های صورت‌گرفته ازسوی بازرسی‌های کل استان‌ها، خبری درباره وجود شکرهای فاسدشده در بندر چابهار نیز منتشر شد. براساس گزارش بازرسی کل استان سیستان‌وبلوچستان، مشخص شد که در بازدید میدانی نمایندگی چابهار از انبار سازمان بنادر و دریانوردی استان، میزان ۲.۴۲۳.۶۴۵ کیلوگرم شکر خام متعلق به شرکت مادرتخصصی ایران کشف شد که در مهلت قانونی از انبارها ترخیص نشده است.

براساس این گزارش، «این محموله شکر که به مبلغ ۳۰۵.۵۰۹ یورو با ارز ترجیحی وارد کشور شده به‌خاطر عدم ترخیص در مهلت قانونی و قرارگیری در مجاورت هوا و رطوبت دریا دچار آلایندگی شدید و خسارت شده و براساس اعلام «مدیریت غذا، دارو و سلامت منطقه آزاد» و «اداره استاندارد چابهار» قابلیت مصرف انسانی ندارد. نکته حائزاهمیت اینکه به‌رغم گذشت دوسال از زمان تخلیه آن در انبار اداره کل بنادر، اقدامی جهت تمدید بیمه‌نامه آن نشد و ازاین‌رو امکان دریافت خسارت از این طریق نیز وجود ندارد.»

از همین رو اعلام شد که گزارش تخلف شرکت مادرتخصصی ایران درخصوص فساد بیش از دومیلیون کیلوگرم شکر خام در گمرک چابهار به مراجع قضایی ارسال شده است و حالا باید دید این سوءمدیریت چطور رسیدگی شده و حکم صادر شده چه نفعی برای مردم خواهد داشت؟

شیرخشک را دریابید

اما ماجرای دیگر را بخوانید. دومیلیون کیلوگرم شکر که فاسد شد اما حالا خبر رسیده است که 500تن ماده اولیه تولید شیرخشک نوزاد در گمرک مانده و ترخیص نشده است و آنطور که رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفته علت این امر اختلاف بر سر ارز تخصیص یافته است. هانی تحویل‌زاده دراین‌باره گفته است: وزارت بهداشت معتقد است شیرخشک نوزاد، دارو است و باید ارز دولتی دریافت کند ولی وزارت صمت می‌گوید شیرخشک نوزاد غذاست و باید با ارز نیمایی ترخیص شود. این اختلاف‌نظر دو وزارتخانه و تعلل منجر به این شده که بخشی از این مواد فاسد و از چرخه مصرف خارج شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ۵۰۰تن ماده اولیه تولید شیرخشک از گمرک ترخیص شده است یا خیر، به ایسنا گفت: همچنان اختلاف دو وزارتخانه بهداشت و صنعت پابرجاست. تحویل‌زاده در ادامه یادآور شد: وزارت صنعت معتقد است براساس مصوبه سال۱۳۹۹ نباید به غذا ارز دولتی داد و باید ماده اولیه شیرخشک نوزاد با ارز نیمایی ترخیص شوند. اگر وزارت بهداشت این موضوع را قبول کند، قیمت شیرخشک دو برابر خواهد شد ولی این وزارتخانه برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها حاضر شده که ۵۰۰تن ماده اولیه شیرخشک خراب شود ولی قیمت تغییری نکند.

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد اضافه کرد: به همین دلیل ۵۰۰تن ماده اولیه شیرخشک همچنان در گمرک مانده و بلاتکلیف هستیم. درحقیقت این موضوع تبدیل به یک کلاف سردرگم شده است و این دو وزارتخانه نمی‌توانند برای یک ماده تعیین‌تکلیف کنند که آیا شامل ارز دولتی می‌شود یا خیر؟ وی تصریح کرد: متاسفانه دولت جدید هم برای اینکه قیمت‌ها بالا نرود روال قیمت‌گذاری دستوری را پیش گرفته است. بنابر گفته این فعال بخش خصوصی، بخشی از این مواد اولیه شیرخشک فاسد شده و قابل استفاده نیست.

سهم مردم چه می‌شود؟

دو نمونه یادشده مربوط به ازبین‌رفتن دو قلم کالای ضروری و موردنیاز مردم است که اولی ازسوی بخش دولتی و دومی ازسوی بخش خصوصی وارد کشور شده است اما به دلایلی چون بوروکراسی یا اختلاف نهادهای دولتی از بین رفته یا در آستانه فاسد شدن است که البته دود این مساله به‌طور مستقیم به چشم مردم می‌رود. از همین رو مهم این است که مسوولان امر با ورود جدی به این مساله تدبیری برای کالاهای رسوب‌کرده ضروری در گمرک کنند.

دومیلیون کیلوگرم شکر واردشده در بندر چابهار فاسد شد، حالا خبر رسیده که 500تن ماده اولیه شیرخشک نوزاد در آستانه فاسد شدن است.

منبع: صبح نو

364764