هزینه بستری هر بیمار کرونایی در بخش خصوصی چقدر است؟

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به هزینه بستری بیماران کرونایی در بخش خصوصی و پوشش ۹۰ درصدی این هزینه‌ها، درباره شرایط پوشش بیمه‌ای تست‌های کرونا توضیح داد.
تصویر هزینه بستری هر بیمار کرونایی در بخش خصوصی چقدر است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری امروز بیمه سلامت در ساختمان این سازمان اظهار داشت: یکی از وظایف بیمه ارائه پوشش و بسته مناسب برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های مردم است، گام‌های بیمه سلامت در جهت خرید خدمت و هدف‌دار کردن این موضوع با حمایت از اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع است.

وی ادامه داد: در بیمه سلامت حدود 42 میلیون نفر از جمعیت کشور را در 5 صندوق تحت پوشش داریم که بزرگ‌ترین صندوق ما صندوق بیمه روستایی است.

هزینه بستری هر بیمار کرونایی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه 513 هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا را تا تیرماه تحت پوشش داشته‌ایم که 627 هزار پرونده را شامل می‌شود، گفت: میانگین هزینه‌هایی که در بخش دولتی برای هر بیمار می‌شود حدود 48 میلیون ریال است که 90 درصد آن توسط بیمه پرداخت می‌شود در بخش خصوصی این هزینه 11 میلیون تومان است که 90 درصد تعرفه دولتی در بخش بستری خصوصی تحت پوشش بیمه است.

شرط رایگان بودن تست کرونا

وی درباره پوشش بیمه‌ای تست کرونا اظهار داشت: در مراکز دولتی به شرط ارجاع، یعنی پزشک متخصص یا عمومی در مراکز 16 ساعته اگر به آزمایشگاه، ارجاع بدهد بیمه 100 درصد هزینه تست کرونا را پوشش می‌دهد. ممکن است کسی در آزمایشگاه خصوصی آزمایش کرونا بدهد که در این صورت هم اگر پزشک بیمار را ارجاع داده باشد، معادل 100 درصد تعرفه بخش دولتی پوشش داده می‌شود.

ناصحی ادامه داد: تا آخر تیرماه سال جاری، هزینه‌های مربوط به 440 هزار آزمایش کرونا در بخش سرپایی پرداخت شده که مجموع این هزینه‌‌ها بالغ بر 78 میلیارد تومان بوده است.

طرفدار حذف ارز دولتی داروها هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حذف ارز دولتی داروها و پوشش‌دهی مابه‌التفاوت ارزی تصریح کرد: ما طرفدار حذف ارز دولتی داروها و کاهش قاچاق‌ آن هستیم، نگرانی ما عدم تامین به موقع منابع مالی است که بیمه‌ها نتوانند مابه‌التفاوت را پوشش دهند‌ و قیمت دارو سرسام‌آور شود. بیمه سلامت با الکترونیکی شدن خدمات، این آمادگی را دارد که اگر ارز دارو آزاد شد بتوانیم آن را اجرایی کنیم اما شرط این موضوع، تامین منابع و پرداخت به موقع آن‌هاست. حداقل باید 50 هزار میلیارد تومان در حوزه دارو تخصیص داده شود تا بتوان ارز دارو را آزاد کرد البته ارقام اعلام شده 70 تا 100 هزار میلیارد تومان است.

پرداخت از جیب مردم افزایش یافته است

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره میزان پرداخت از جیب مردم گفت: بر اساس قوانین، بیمه‌های دولتی اجازه دارند 90 درصد هزینه‌های بستری و 70 درصد سرپایی را به نرخ دولتی پرداخت کنند. اگر بیماران به بخش خصوصی مراجعه کنند معادل 70 درصد سرپایی بخش دولتی و 90 درصد بخش بستری، پرداخت می‌کنیم؛ افزایش بار مراجعات باعث افزایش پرداخت از جیب مردم می‌شود. بیماری‌های مزمن هزینه‌های کمرشکنی دارند و وظیفه بیمه‌ها حمایت از این بیماران است. در بحث پوشش همگانی پرداخت بخش خصوصی را مصوب کردیم و امسال نیز پیشنهاداتی داریم که بتوانیم هزینه پرداختی از جیب مردم را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: سهم خروجی و پرداخت از جیب مردم بیشتر شده و از 36 درصد به بیش از 50 درصد رسیده است! البته سازمان آمار هنوز آمار دقیق را اعلام نکرده است.

فاویپیراویر را کشور سازنده‌اش مصرف نمی‌کند!

ناصحی درباره پوشش داروهای کرونا نیز تصریح کرد: داروی فاویپیراویر بر اساس ابلاغ معاونت درمان که اعلام کرد این دارو موثر نیست، از پوشش بیمه‌ای خارج شد؛ کشورهایی که این دارو را تولید و صنعتی کردند استفاده‌اش نمی‌کنند اما در کشور ما استفاده می‌شود، عوارض داروی فاویپیراویر از مزایای آن بیشتر است؛ داروی رمدسیویر نیز در مراحل ویروسی موثر است و این دارو 90 درصد دربخش بستری و 70 درصد در سرپایی پوشش داده می‌شود.

برنامه ریزی برای پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره ارائه خدمات بازتوانی و توانبخشی بیان داشت: در بحث توان‌بخشی اولین دوره‌ای است که بیمه سلامت وارد شده و ما در 5 دانشگاه علوم‌پزشکی به صورت پایلوت پوشش خدمات توانبخشی را شروع کرده‌ایم اما منابع آن هنوز در نظر گرفته نشده و در سال 1401 پوشش خدمات توانبخشی را در بیماری‌های مزمن خواهیم داشت. به بحث سالمندی در کشور ما توجه زیادی نشده و ساختار شهری، بهداشتی و درمانی ما مناسب نیست.

منبع: تسنیم

363824