ملازهی در گفت‌وگو با پرسون:/ بخش اول

حکومت طالبان دیر یا زود به رسمیت شناخته می‌شود

یک کارشناس شبه قاره نظر کشورهای مختلف در خصوص به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان را تشریح کرد. 
تصویر حکومت طالبان دیر یا زود به رسمیت شناخته می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، زمانی که حکومت در یک کشور به طور کلی تغییر می‌کند؛ حکومت جدید باید توسط سایر کشورها شناسایی شود؛ این وضعیت در دو حالت رخ می‌دهد؛ ممکن است شناسایی موقت و در سطح پایین دیپلماتیک و بدون سطح سفیر باشد و یا این که شناسایی به طور کامل انجام شود. طالبان و یا امارت اسلامی افغانستان نیز طبق حقوق بین‌الملل نیاز به این شناسایی دارد.

خبرنگار پرسون، برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی با پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل شبه قاره داشته که به شرح ذیل است.

ملازهی بیان کرد: در این رابطه باید کشورها را در سه سطح درنظرگرفت؛ کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا به دلیل نظام حزبی و بحث رأی و استفاده از این موضوع توسط حزب رقیب و احتمال شکست در انتخابات بعدی و هچنین نقض حقوق بشر توسط طالبان برای به رسمیت شناختن حکومت آنها مشکل دارند.

وی افزود: یک دسته ی دیگر کشورهای شرقی مانند چین و روسیه هستند که به نظر می‌رسد برای شناسایی طالبان اعلام آمادگی کرده‌اند. به خصوص که چینی‌ها برای طالبان شرط گذاشته‌اند که اول باید قرارداد مد نظر آنها امضا شود. در واقع چینی‌ها به دنبال منافع خود و دستیابی به منابع و ذخایر زیرزمینی افغانستان که ارزش آن بسیار بالا است، می‌باشند. بنابراین چین و روسیه آمادگی بیشتری برای شناسایی طالبان دارند.

این کارشناس مسائل شبه قاره ادامه داد: در سطح سوم کشورهای اسلامی و همسایه هستند؛ به نظر می‌رسد پاکستان در حال تلاش است تا کشورهای همسایه و اسلامی را برای به رسمیت شناختن طالبان قانع کند.

ملازهی تصریح کرد: طالبان قدرت را به دست گرفته؛ اما کشورهای اسلامی بحث‌هایی درون خود دارند که ترجیح می‌دهند در رابطه با طالبان یک تصمیم دسته جمعی گرفته شود و یک کشور به تنهایی مسئولیت شناسایی طالبان را در این شرایط نمی‌پذیرد. ممکن است در کنفرانس اسلامی یک تصمیم جدی اتخاذ شود.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: واقعیت این است که دنیا دیر یا زود ناچار خواهد بود که حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسد. بحث‌هایی در این رابطه وجود دارد؛ اما در نهایت شناسایی طالبان محقق می‌شود.

362800