عابدی در گفت‌وگو با پرسون/ بخش نخست

ناامنی‌ها در افغانستان تشدید می‌شود/ اوج گیری درگیری‌ها میان طالبان و داعش

یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: اگر وضعیت افغانستان به همین شکل تداوم یابد و طالبان نتواند امنیت را برقرار کند؛ قطعا گروه‌های رقیب طالبان رشد کرده و در افغانستان گسترش می‌یابند؛ متأسفانه بیشترین ضربه نیز متوجه اقلیت‌هایی مانند شیعیان هزاره خواهد بود.
تصویر ناامنی‌ها در افغانستان تشدید می‌شود/ اوج گیری درگیری‌ها میان طالبان و داعش

رضا عابدی، کارشناس مسائل افغانستان در خصوص انفجار یک مسجد در ولایت قندوز در شمال افغانستان توسط داعش و شهادت بیش از 100 نفر بر اثر این حمله به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: داعش خود را رقیب طالبان در افغانستان می‌داند؛ زمانی که طالبان در زمان اشرف غنی با دولت مرکزی درگیر بود، همزمان با داعش نیز چالش و نزاع داشت.

عابدی بیان کرد: طالبان تقریبا مجموعه‌ای بومی و متعلق به افغانستان است؛ اما داعش غیربومی است و هر دو این گروه‌ها به دنبال تشکیل حکومت در افغانستان بودند. البته طالبان و داعش در برخی موارد اشتراکاتی دارند. بخش‌های تندرو طالبان به ویژه جریان حقانی و یا طالبان پاکستان تقریبا نگرش‌هایی به لحاظ فکری و اعتقادی نزدیک به بخشی از داعش دارند.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت افغانستان به همین شکل تداوم یابد و طالبان نتواند امنیت را برقرار کند و دولتی فراگیر تشکیل دهد و رضایت نسبی را ایجاد کند؛ قطعا گروه‌های رقیب طالبان رشد کرده و در افغانستان گسترش می‌یابند؛ متأسفانه بیشترین ضربه نیز متوجه اقلیت‌هایی مانند شیعیان هزاره خواهد بود و این کشور به محلی برای انجام عملیات‌های تروریستی، انتقام گیری و جنگ تبدیل می‌شود.

این کارشناس مسائل افغانستان در خصوص تعداد و گسترش نیروهای داعش در خاک افغانستان، افزود: داعش گروهی شبه نظامی است و شیوه کار آنها بزن و درو است. یک روز روستایی را غارت می‌کنند؛ هفته دیگر ممکن است به یک پاسگاه حمله کنند. اینها نیروهای منسجم رسمی و ارتش کلاسیک نیستند. عمدتا در شرق افغانستان حضور دارند.

عابدی ادامه داد: داعش قبل از سلطه طالبان و در زمان اشرف غنی نیز دست اش بر خون شیعیان آلوده شده بود و حملات متعددی به تجمعات و دسته های عزاداری در مراسم شیعیان در نقاط مختلف کابل و هرات رخ داد. بعید نیست که این گونه حملات در افغانستان افزایش یابد؛ زیرا جنگ قدرت بالا گرفته و امنیت کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: علت انفجار در قندوز نیز متأسفانه ضعف جامعه جهانی و اشتباه آمریکایی ها بود که در افغانستان یک دولت دست نشانده ایجاد کردند و سعی کردند ساختارهایی را در جامعه سنتی این کشور پیاده کنند اما نتیجه نگرفتند و این رژیم دست نشانده فروپاشید و غربی ها در وعده هایی که به مردم افغانستان داده بودند؛ ناکام ماندند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آمریکا برای ترویج دموکراسی و مقابله با تروریست های طالبان به افغانستان حمله کردند و جالب این که مجدد با همین طالبان در دوحه توافق کردند و توافقاتی نیز در پشت پرده با اشرف غنی انجام دادند و در نهایت حکومت کابل تقدیم شد.

عابدی بیان کرد: متأسفانه تاوان این چرخه جهل و ناامنی، بحران آوارگی و عقب ماندگی را باید مردم افغانستان بپردازند و حتی شرایط بسیار بدتری نیز در صورت عدم موفقیت طالبان در مسئله حکمرانی قابل پیش بینی است.

365105