پرسون گزارش می‌دهد:

مروری بر برخی اقدامات عجیب و غریب گروه طالبان

در همین مدت کوتاهی که از تسلط‌ طالبان بر افغانستان می‌گذرد؛ با ابراز عقاید خاص و یا اقدامات نیروهای خود جنجال آفریده است. 
تصویر مروری بر برخی اقدامات عجیب و غریب گروه طالبان

به گزارش سایت خبری پرسون، گروه طالبان به راحتی افغانستان را در اختیار گرفت و تنها مقاومت‌ها علیه آنها در پنجشیر و توسط نیروهای احمد مسعود در جریان است. تا به امروز خبری از ارتباط طالبان با سایر کشورها نیست و هنوز آنها پذیرفته نشده‌اند. اما در این مدت کوتاه نیروهای طالبان دست به اقدامات عجیبی زده‌اند که نشان از عقبگرد طولانی آنها است و در این میان مردم مظلوم افغانستان باید تحت حکومت چنین گروه و نیروهایی باشند.

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص رفتار طالب‌ها می‌گوید: "تصور آمریکا این بود که می‌توان با گروه‌هایی از طالبان که مقداری با زندگی مدنی تر آشنایی دارند، دولتی مدنی تشکیل داد، ولی پیاده نظام‌هایی که این گروه به کف خیابان‌ها فرستادند از وحشی‌ترین گروه‌های پشتون پاکستان هستند که وقتی به شهرها می‌رسند سوار قایق‌های پدالی می‌شوند و از روی بال‌های هواپیماهای درون فرودگاه تاب سواری می‌کنند و از ملخک هلی کوپترها آویزان می‌شوند. پشتون های کوهی حتی مبل و صندلی هم ندیده‌اند و بر روی آن پشتک می‌گذارند و مواد خوراکی را مشت مشت بر دهان خود می‌ریزند. آنها به حدی حیرت زده هستند که انگار از قرون و اعصار گذشته پا به این دوران گذاشته‌اند. "

تفریحات طالبانی

تصاویر و فیلم هایی از نیروهای طالبان منتشر شده است که تعجب‌آور است. مردانی که سالها در حال جنگ بودند به اقداماتی دست زدند که در دوران فعلی دیگر از کودکان نیز بعید است. آنها روی زمین سر می‌خورند و این کار را تکرار می‌کنند و یا از گیت حمل چمدان‌ها به عنوان سرسره استفاده می‌کنند. تصاویر دیگری نیز حاکی از قایق سواری آنان و یا حضور در شهربازی و یا باغ وحش است که با لباس‌های مخصوص آنها و همراه اسلحه پیام خاصی را منتقل می‌کند و آن حضور برای بار اول و ذوق‌زدگی آنان است.

ممنوعیت نقاشی و موسیقی توسط طالبان

طالبان در همان روزهای اول، تمامی ابزارآلات موجود در موسسه ملی موسیقی در کابل را تخریب کرد و مخالفت خود با موسیقی را نشان داد. همچنین آنها با نقاشی نیز مخالف‌اند؛ زیرا نقاشی‌های دیواری در شهر کابل نیز نابود و حذف کرده‌اند.

دیوار نوشت‌های طالبانی

نوشته‌های روی دیوار نیز در زمان طالبان با محتواهای جدیدی جایگزین شده است. جملاتی نظیر، چه زیباست بهار آزادی، ملت از ماست ما از ملت، د اشغال خاتمه، د استقلال پیلامه، باطل نابودشدنی است، بر دیوارهای این کشور توسط این گروه حک شده است.

ممنوعیت ورزش برای زنان

طالبان سخت گیری‌های خود نسبت به زنان را آغاز کرده است، زنان افغان باید حجاب مد نظر این گروه را رعایت کنند، آنها بی‌حجابی زنان را با خربزه‌ای که چاک خورده مقایسه می‌کنند. کلاس‌های درس در دانشگاه با یک پرده به دو قسمت مختلف برای مردان و زنان دانشجو تقسیم شده است. همچنین خبرهای متناقضی در خصوص تحصیل دختران منتشر شده است. ضمن این که اشتغال زنان نیز با اما و اگرهایی از سوی طالبان مواجه شده است.

موضع گیری طالب‌ها در خصوص ورزش زنان نیز رسانه‌ای شده است، عضو کمیته فرهنگی طالبان در این زمینه گفته "تصور نمی‌کنم به زنان اجازه داده شود کریکت بازی کنند زیرا آن برای زنان ضروری نیست. اسلام و امارت اسلامی به زنان اجازه نمی‌دهند کریکت یا هر نوع ورزش دیگری را انجام دهند زیرا ممکن است بدن‌هایشان پیدا شود. هرگز از موضع‌ خود در این باره کوتاه نمی‌آییم."

حضور در همایش و تظاهرات اجباری

اعتراضات زنان افغانستانی علیه طالبان قابل قبول بود. اما همایش زنان حامی طالبان عجیب بود. برخی آموزگاران زن در ولایت بادغیس گفته‌اند که طالبان آنها را برخلاف میل‌شان مجبور به شرکت در این گونه گردهمایی‌ها می‌کنند. یک معلم در ولایت بادغیس گفته است که "رئیس معارف ولایت بادغیس از ما خواست که باید با پوشیدن نقاب یا چادری و گرفتن بیرق حمایت خود را از ما اعلام کنید، لیست همگی شما را داریم، در صورتی که کسی در این تظاهرات اشتراک نکند با او برخورد می‌کنیم."

نشستن زنان در صندلی جلو خودرو جریمه دارد

طالبان در شهر ایبک قوانینی را بر رانندگان تاکسی‌های شهری وضع کرده‌اند که بر اساس آن اگر در صندلی جلو تاکسی دختر یا زنی بنشیند ۱۰ هزار افغانی جریمه و یا ۱۰ روز حبس می‌شوند. آنها نشستن زنان در کنار راننده را خلاف شریعت عنوان کرده است.

انتصابات عجیب توسط طالبان

تغییر ریاست دانشگاه کابل نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. سهند ایرانمهر در این باره نوشت: پرفسور عثمان بابری، دارای مدرک دکترا از آلمان و دانش‌آموخته هند و روسیه، دارای ده‌ها مقاله‌ علمی در زمینه فیتوتراپی، کرسی ریاست دانشگاه کابل را ترک‌ کرد تا قاری اشرف غیرت، دانشجوی شرعیات در پکتیکا جایگزین او شود.

تخریب آثار تاریخی

تخریب آثار باستانی در افغانستان نیز توسط این گروه شروع شده است. غیر از تخریب مقبره احمدشاه مسعود، فیلمی منتشر شده که قلعه تاریخی گرشک ولایت هلمند درحال تخریب توسط طالبان هست. طبق گفته اهالی طالبان قرار است جای این قلعه مدرسه دینی بسازند.

352322