مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته:

از تصمیم دولت برای سهام عدالت و یارانه‌ تا بازگشت طرح جنجالی واردات خودرو

طرح آزادسازی محدود واردات خودرو مجددا از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی بازگشته است تا مورد بررسی بیشتر نمایندگان قرار گیرد.
تصویر از تصمیم دولت برای سهام عدالت و یارانه‌ تا بازگشت طرح جنجالی واردات خودرو

به گزارش سایت خبری پرسون، هفته‌ای که گذشت، با اخبار متفاوت اقتصادی در حوزه‌های مختلف همراه بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی را مرور می‌کنیم.

امروز جمعه دوم مهر ۱۴۰۰، هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۲۴۷ تومان است و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی به ۲۶ هزار و ۶۳۰ تومان رسید. قیمت سکه، طلا و ارز در شرایطی است که براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۵.۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ٠.٦ واحد درصد افزایش داشته است.

انتصاب‌های جدید دولت

در این هفته بنا بر اقتضای تغییر دولت در کشور، چندین انتصاب در بخش‌های مختلف رخ داد که در مهم‌ترین آنها خاندوزی، وزیر اقتصاد طی حکمی سعید محمد را به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد. محمد حضور پرحاشیه‌ای در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 داشت و رد صلاحیت شد و سپس به حمایت از رئیسی پرداخت و اکنون در دولت سمت گرفته است.

ابلاغ قانون جهش تولید مسکن

بعد از ابلاغ رئیس مجلس به دولت، امروز رئیس جمهور"قانون جهش تولید مسکن" را برای اجرا به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد. در این سال دولت مکلف است طی دوره خود هر سال یک میلیون واحد مسکن بسازد. ساخت سالیانه مسکن علاوه بر قانون مجلس، از وعده‌های دولت نیز است و باعث بحث‌های مختلفی است که باید منتظر عملکرد دولت جدید در تحقق وعده خود ماند.

حواشی سفر به عراق و پیاده‌روی اربعین

هر چند قیمت مصوب بلیت رفت و برگشت به عراق 5 میلیون تومان تعیین شده بود؛ اما در عمل شرکت‌های هواپیمایی به این مصوبه توجهی نمی‌کردند و بلیت پرواز را ده‌ها میلیونی فروختند. تصاویر زوار در فرودگاه نیز نشان از تأخیر پرواز و سرگردانی آنها دارد؛ همچنین انتشار سفر هوایی غیر استاندارد با هواپیمای نظامی نیز باعث واکنش‌های گسترده ای شد که بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، فیلم منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص پرواز هواپیمای ایلیوشین، مربوط به جابه جایی زوار اربعین با هواپیمای غیر تجاری و مسافری است.

بازگشت طرح واردات خودور به مجلس توسط شورای نگهبان

طرح محدود واردات خودرو که به تصویب مجلس رسیده بود و با واکنش‌های مثبتی میان فعالان بازار مواجه شده بود؛ مجدد به مجلس بازگشته است. ایرادات تازه شورای نگهبان به طرح مجلس برای واردات مشروط و بدون انتقال ارز خودروهای خارجی، مربوط به نحوه انتقال ارز و تصویب مقررات توسط شورای نگهبان است.

آغاز فعالیت مجدد ارزرمزهای مجاز

طبق گفته رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور مراکز مجاز استخراج رمز ارز خرداد امسال به دلیل افزایش مصرف برق با موافقت هیئت دولت از مدار تولید خارج شدند که با پایان زمان اوج مصرف تابستان از ابتدای مهرماه، همزمان با تأمین برق، این مراکز هم مجدد شروع به فعالیت خواهند کرد. تعرفه برق مراکز مجاز استخراج رمزارز با قیمت برق صادراتی محاسبه می‌شود، مراکزی که غیر مجاز فعالیت می‌کنند در صورت دریافت نکردن مجوز، دستگاه‌هایشان جمع آوری می‌شود.

آخرین وضعیت دریافت مالیات از خانه‌های خالی

علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی در خصوص خانه‌های مشمول این طرح گفته است که "طبق قانون هر واحد مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز (یک سوم سال) در سال خالی بماند، مشمول مالیات می‌شود." گفتنی است اخذ مالیات از خانه‌های خالی از دی ماه اجرایی می‌شود.

بخشنامه جنجالی بانک مرکزی

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای تراکنش‌های کارت‌به‌کارت را محدود کرد و طبق آن هر فرد با کد ملی مشخص روزانه می‌تواند ۲۰ تراکنش به صورت کارت‌به‌کارت به حسابش واریز شود. این اقدام بانک مرکزی به منظور شناسایی و رصد تراکنش‌های مشکوک صورت گرفته است.

البته این بخشنامه مورد انتقاد شدید فعالان کسب و کارهای مجازی قرار گرفت و تعلیق شد. با دستور رییس کل بانک مرکزی در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد، ‌مقرر شد این موضوع بار دیگر مورد بررسی قرار گرفته و رویه های بانک مرکزی به نحوی تعیین شود که نگرانی برای کسب و کارها ایجاد نشود.

تصمیم دولت راجع به اختصاص سهام عدالت و یارانه نقدی به جاماندگان

عبدالملکی، وزیر کار در خصوص تعیین تکلیف یارانه‌ها گفته است که "در مورد یارانه زمان بندی‌ها و نحوه اجرای آن تصمیمی نهایی نشده است و طرح‌ها در دست بررسی است و خبرها در ماه های آینده اعلام می‌شود."

همچنین وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص برنامه دولت سیزدهم برای جاماندگان سهام عدالت گفته است که "رییس جمهور از وزارتخانه‌های اقتصاد و کار خواستند تا برنامه‌ای برای پوشش جاماندگان سهام عدالت آماده کنند."

351743