۵۷۳ مورد تغییر کاربری اراضی زراعی در مازندران شناسایی شد

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران از شناسایی ۵۷۳ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها به میزان حدود ۱۴ هکتار طی ۵ ماهه نخست امسال، در این استان خبر داد.
تصویر ۵۷۳ مورد تغییر کاربری اراضی زراعی در مازندران شناسایی شد

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، زیبایی‌های طبیعت شمال از کوه گرفته تا دریا و جنگل هر فردی را مجذوب خود می‌کند و همین موضوع خیل جمعیت را همانند آهن‌ربا به سمت خود جذب کرده است.

طی سال‌های اخیر حضور مسافران و ازسویی بی‌توجهی به برخی مسائل موجب فروش زمین‌ها و باغ‌های مازندران به غیربومیان شده، افرادی که بعد از خرید زمین آن را تبدیل به آسمان‌خراش‌های بلند کردند؛ گویی در ارتفاع و منظره‌خواهی درحال رقابت و سبقت از یکدیگر هستند.

درکنار بومیانی که زمین‌ها را به قیمت پایین فروختند و خود آواره شهرها شدند حالت روستاها نیز تحت تاثیر قرار گرفته به‌طوری‌که برخی روستا اکنون هیچ شباهتی به روستا ندارند و آسمان خراش‌ها و ویلاهایی از دل روستا سردرآوردند که حالت روستایی و بومی روستا را از بین برده است.

طی سال‌های اخیر بحث جلوگیری از تغییر کاربری اراضی شمال در دستور کار قرار گرفته که توانسته بسیاری از اراضی و باغ‌ها را به حالت اولیه بازگرداند و همین موضوع امید را در دل‌ها زنده کرده که امیدواریم این روند تداوم یابد.

حجت‌الله هادیان معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: در ۵ ماهه نخست امسال، ۵۷۳ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها به میزان حدود ۱۴ هکتار شناسایی شده است.

وی افزود: از این میزان برای تعداد ۲۷۰ مورد دستور قضائی در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها گرفته شده است.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به طرح دعوی در دادگاه کیفری ۲ در راستای ماده ۳ قانون مذکور به تعداد ۲۵۷ مورد در مساحت حدود ۱۰ هکتار، اضافه کرد: آرای قضائی صادره علیه جهاد کشاورزی ۱۶۳ مورد به مساحت حدود ۸.۵ هکتار قطعی و ۲۳۸ مورد در مساحت حدود ۱۱ هکتار غیرقطعی بوده است.

وی تصریح کرد: آرای قضائی صادره له جهاد کشاورزی شامل ۶ مورد جزای نقدی در سطح یک‌هزار و ۸۰۰ مترمربع، ۱۹۶ مورد به مساحت حدود ۱۰ هکتار جزای نقدی و قلع و قمع غیر قطعی و ۸۶ مورد جزای نقدی و قلع و قمع قطعی به مساحت حدود سه هکتار است.

هادیان در پایان با تاکید بر اینکه پیشگیری و مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز وظیفه خطیری است که تحقق آن مستلزم هماهنگی و اجرای وظایف محوله توسط تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیربط است، خاطرنشان کرد: چنانچه دستگاه‌های اجرایی مطابق قوانین، تکالیف و وظایف خود را به موقع اجرا کنند، به میزان زیادی از تخلفات و تغییرکاربری اراضی کشاورزی جلوگیری خواهد شد.

منبع:فارس

351046