درخواست حفاظت از جانداران دریای مازندران

مدیر شرکت تعاونی نمونه صیادی پره شمال به نمایندگی از ۴ هزار و ۲۰۰ صیاد مازندرانی، می‌گوید: حریم تالاب نفتی فرح‌آباد که منطقه تخم‌گذاری ماهیان و جایگاه تکثیر پرندگان مهاجر و رودخانه تجن به‌شمار می‌رود، در حال تخریب است، مسؤولان کاری کنند.
تصویر درخواست حفاظت از جانداران دریای مازندران

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، در هفته جاری خبری درخصوص مطالبات روی زمین مانده صیادانی که در حال آماده کردن تورهای ماهی‌گیری هستند طی مصاحبه با مدیرکل شیلات مازندران روی صفحات خبرگزاری‌ها درج شد، سختی کار این صیادان برکسی پوشیده نیست ولی انجام کار طاقت‌فرسا و مطالبات روی زمین مانده صیادان تنها بخشی از مشکلات همراهان همیشگی دریای خزر است.

ماجرا از این قرار است که این صیادان هر روز با مشکلات عجیب و غریبی دست و پنجه نرم می‌کنند تا حامی ماهی‌ها و جانداران زنده دریایی باشند.

اسماعیل برزگر فرح‌آبادی بزرگ صیادان و مدیر شرکت تعاونی نمونه صیادی پره شمال طی این گفت‌وگو پرده از جریانی برمی‌دارد که خیلی وقت است در ذهنمان حل شده.

ما به فکر سود و زیان نیستیم ولی عده‌ای چشم طمع دارند

وی که استخری به مساحت ۲ هزار متر در کنار دریا احداث کرده و در زمان صید، با هدف تخم‌ریزی تعدادی از ماهیان صید شده را وارد این استخر کرده و در نهایت حدود ۲ میلیون بچه ماهی را به‌طور رایگان تکثیر کرده و درون دریا رها می‌کند، می‌گوید؛ گویا پرونده حقوقی در جریان رسیدگی تالاب نفتی فرح‌آباد کاری از پیش نبرده چرا که شاهد افزایش ساخت‌وسازها توسط سودجویان در محیط زیست این منطقه هستیم.

شکایتی که بی‌اثر ماند

برزگر با بیان اینکه تالاب نفتی فرح‌آباد که نقش مهمی در تولید و تکثیر طبیعی در نزدیکی دریا دارد، اضافه می‌کند؛ این تالاب مساحتی حدود ۴۰ هکتار دارد، متاسفانه اخیرا توسط افرادی در حال ساخت و ساز برای تبدیل به منطقه گردشگری است، البته ما سکوت نکردیم و شکایت خود را اعلام کردیم ولی گویا اثری ندارد‌.

مدیر شرکت تعاونی نمونه صیادی پره شمال تصریح می‌کند؛ همان‌طور که می‌دانید در مازندران شاهد فعالیت ۵۴ شرکت تعاونی صیادی هستیم که در حدود ۴ هزار و ۲۰۰ صیاد فعال دارند، این صیادان از همین دریا نان می‌خورند؛ ولی عده‌ای در حال نابودی محیط زیست این منطقه هستند.

احداث سد کم بود نوبت به تخریب بستر رودخانه رسید

این رسمان(بزرگ صیادان)، یادآور می‌شود؛ با اینکه در بحث تالاب دادستانی مرکز استان ورود پیدا کرد ولی عده‌ای همچنان در بستر حریم رودخانه ساخت و ساز می‌کنند، این‌ها به رودخانه هم رحم نکردند و بر رویش سدی احداث کردند و الان در حال نابودی حریم رودخانه هستند.

ماهی‌ها و پرندگان مهاجر را دریابید

وی می‌گوید؛ تالاب نفتی فرح آباد منطقه تخم‌گذاری ماهیان جایگاه تکثیر پرندگان مهاجر است، در انتهای رود تجن و محل رسیدن این رود به دریا قرار دارد، که متاسفانه تا حدودی خشک هم شده و می‌توان گفت در حال نابودی است.

درخواست رسمان از دوستداران محیط‌زیست

برزگر خطاب به فعالان و دوست‌داران محیط زیست، بیان می‌کند؛ من به‌عنوان نماینده صیادان استان خواهش می‌کنم تصاویر قبل از دست‌اندازی به تالاب نفتی فرح آباد و رودخانه تجن در مجاورت دریا با تصویر این روزها مقایسه کرده و در آن بیکار شدن صیادان و نابودی ماهی‌ها و پرندگان زیبا را ببینید.

ناگفته نماند؛ صیادان در شرایط طوفانی و بارانی از کار شبانه‌روزی غفلت نمی‌کنند، حال با دیدن از بین رفتن محیط زیست منطقه و رسیدن پای افراد خاص به منطقه نگرانی خود را ابراز کرده و از مسؤولان دولت تقاضای کمک دارند.

حال صیادان با توجه دست‌اندازی به محیط زیست، مطالبات خود را فراموش کرده و نگرانی‌های دیگری دارند.

صیادی یکی از مشاغل فصلی است که به هیچ وجه تعطیل نمی‌شود این افراد در دوران کرونایی بی‌وقفه تلاش کردند و به‌غیر از نان‌رساندن به خانواده خود، غذای میلیون‌ها نفر را تامین کردند، حال از بزرگ صیاد خواسته‌اند تا دست به‌کار شود و با همان لباس خاکی و خیس گوشی تلفن را بر دست گرفته و به امید اینکه جلوی این تهدید بایستد.

منبع:فارس

350310