غفاری در گفت‌وگو با پرسون:

اولویت دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی، نگاه به شرق است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تأکید صرف بر برجام، باعث ضربه به منافع ملی شده؛ در هیمن راستا دولت سیزدهم نگاه به شرق و سیاست خارجی متوازن را دنبال می‌کند. 
تصویر اولویت دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی، نگاه به شرق است

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص سفر رئیس جمهور به تاجیکستان به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: یکی از موضوعاتی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم از ابتدا مورد توجه قرار گرفت؛ بحث سیاست خارجی متوازن و همچنین نگاه به شرق است؛ در این نگرش تمام بازیگران در نظام بین‌الملل محاسبه می‌شوند و از این ظرفیت در خدمت منافع ملی کشور در ابعاد راهبردی و اقتصادی بهره گرفته می‌شود.

غفاری تصریح کرد: در 8 سال گذشته متأسفانه نقطه ثقل سیاست خارجی و اقتصاد کشور مسئله برجام بوده؛ در واقع کشور بر یک ظرفیت متمرکز شد و دولت و وزارت خارجه در یک زمین بازی خود را تعریف کردند؛ در چنین شرایطی قواعد بازی را صرفا ایالات متحده و اروپایی‌ها تعیین می‌کنند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که باید به کار گرفته شود تا این نقطه ثقل از بین رود؛ خلق ظرفیت‌های جدید در نظام بین‌الملل است. ایران باید زمین‌های بازی خود را تکثیر کند که یکی از این زمین‌های مهم بازی، بحث سازمان شانگهای است. در این سازمان شاهد حضور و ایفای نقش قدرت‌های اقتصادی منطقه شرق آسیا و همچنین آسیای مرکزی هستیم. سازمان همکاری شانگهای توانایی تجمیع ظرفیت‌های بالفعل اقتصادی گسترده‌ای را دارد و همکاری با اعضای این سازمان قطعا منجر به پیشگیری از برخی بحران‌های اقتصادی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک سیاست با اولویت در دولت سیزدهم پیگیری می‌شود. طبق تجربه زمانی که زمین‌های بازی اقتصادی خود را در نظام بین‌الملل متنوع کنیم؛ قدرت مانور بیشتری در برابر تهدیدات و همچنین قدرت بیشتری در خلق فرصت‌های متنوع ایجاد می‌شود.

غفاری در خصوص لغو دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه نیز گفت: بنا بر اعلام کاخ کرملین، پوتین به دلیل ابتلای یکی از اطرافیان‌اش به کرونا احتیاط کرده و در این اجلاس حضور نیافته است. این نشست متمرکز بر دیدار رؤسای دو جمهور دو کشور نبود که در لغو آن ابهام وجود داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: روسیه در خصوص بحث برجام با ایران رابطه مستقیم و محکمی دارد و رایزنی‌ها با مسکو در جریان است. ضمن این که روس‌ها از طرفداران عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای هستند.

350449