پرسون گزارش می‌دهد:

گزینه ریاست بانک مرکزی در دولت سیزدهم کیست؟

این روزها اسامی جدیدی برای ریاست بانک مرکزی در دولت جدید مطرح می‌شود. 
تصویر گزینه ریاست بانک مرکزی در دولت سیزدهم کیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، تکلیف اکثر صندلی‌های ریاست در دولت سیزدهم مشخص شده است؛ اما رئیس بانک مرکزی از موارد مهمی است که انتخاب نشده است. با توجه به حساسیت این موضوع احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در این باره به تازگی گفته است که "از آنجایی که معرفی رئیس کل بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد صورت می‌گیرد، در هفته‌های آینده رئیس کل بانک مرکزی به هیئت دولت معرفی خواهد شد."

در این گزارش قصد داریم مهم‌ترین شخصیت‌هایی را برای ریاست بانک مرکزی مطرح هستند را معرفی کنیم.

علی صالح‌آبادی

این روزها صالح آبادی پرتکرارترین نام برای تصدی بانک مرکزی است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه است.

صالح آبادی مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور است. علی صالح‌آبادی در اول آذر سال ۱۳۸۴، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد. در خرداد سال بعد و پس از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رئیس سازمان انتخاب شد و حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت و آذر ماه ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا کرد.

هرچند وی مهم‌ترین گزینه ریاست بر بانک مرکزی از سوی دولت است؛ اما انتخاب شخصیتی با کارنامه ریاست بر سازمان بورس مورد انتقاد اقتصاددانان قرار گرفته است. زیرا سیاست‌های مالی و پولی دو مبحث جداگانه است.

محمدهادی زاهدی‌وفا

زاهدی‌وفا از گزینه‌های وزارت اقتصاد بود که در نهایت توسط رئیسی به مجلس معرفی نشد، در حال حاضر وی برای برای ریاست بانک مرکزی مطرح است.

محمدهادی زاهدی‌وفا متولد سال 1342، استادیار گروه اقتصاد نظری و رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق است. وی از دانشگاه امام صادق کارشناسی ارشد معارف اسلامی و در اقتصاد و از دانشگاه اتاوا کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد دارد. همچنین زاهدی‌وفا در زمان تصدی سعید جلیلی، از مذاکره ‌کنندگان هسته‌ای ایران بوده‌است.

عبدالله طالبی

طالبی نیز از دیگر گزینه‌های مطرح است. عبدالله طالبی دارای مدرک فوق لیسانس حسابداری و علوم مالی از دانشکدهٔ نفت و دکتری مدیریت مالی است.
طالبی از پایه‌گذاران اصلی بانک پارسیان است که تا سال ۱۳۸۵ مدیر عامل این بانک نیز بود. مدیر مالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، معاون مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی، عضو هیئت مدیره بانک ملت، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت خدمات مالی و مشاوره ای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، معاون سازمان برنامه و بودجه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از جمله سوابق وی است.

رضا راعی

رضا راعی، گزینه دیگر ریاست بانکی مرکزی در دولت سیزدهم تلقی می‌شود که استادیار گروه مالی و مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هم بوده است. وی در کارنامه کاری خود مدیریت بانک تجارت و قائم‌مقامی ایران‌خودرو و مدیر کل بودجه بنیاد مستضعفان را دارد. رضا راعی آذرماه سال ۸۶ از سوی طهماسب مظاهری، رئیس وقت بانک مرکزی به معاونت ارزی این نهاد منصوب شده است.

غلامرضا سلیمانی

غلامرضا سلیمانی رئیس کل کنونی بیمه مرکزی نیز از گزینه‌های مطرح جدید ریاست بر بانک مرکزی است. وی دکترای حسابداری دارد. سلیمانی قبل از بیمه مرکزی نیز مسئولیت‌هایی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشت و همچنین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بوده است.

محمد طالبی

محمد طالبی، دبیر کل فعلی بانک مرکزی نیز از چهره‌های جدیدی است که مطرح می‌شود. وی دارای مدرک دکترا و کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق است. به نظر می‌رسد طالبی از گزینه‌های نهایی با شانس بالا باشد.

همچنین نام شخصیت‌های دیگری نیز محمدرضا فرزین و علی طیب‌نیا وزیر سابق اقتصاد نیز میان گزینه‌های احتمالی وجود دارد که تمایل آنها برای همکاری با دولت رئیسی مشخص نیست.

338042

مطالب مرتبط