استاندار اصفهان:

سهم ۷۰ تا ۸۰ هزار واحدی اصفهان در ساخت سالانه مسکن

استاندار اصفهان گفت: سهم استان در طرح دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، ۷۰ تا ۸۰ هزار واحد است که اجرایی شدن آن نیاز به عزم جدی و همدلی با مردم دارد.
تصویر سهم ۷۰ تا ۸۰ هزار واحدی اصفهان در ساخت سالانه مسکن

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، عباس رضایی استاندار اصفهان روز سه‌شنبه در جلسه شورای مسکن استان اصفهان در سالن اجتماعات استانداری، با اشاره به تاکید رییس جمهوری مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ضرورت همراهی و تلاش همه مسوولان استان برای اجرایی شدن این طرح، اظهار داشت: انجام این کار به عزم جدی و تلاش برای مشکل مسکن، همچنین گذشت از منافع سازمانی دارد.

استاندار اصفهان با بیان ضرورت توجه به تامین آب در اجرای طرح های مسکن، تصریح کرد: نباید شهرک هایی ایجاد کنیم که در آینده برای تامین آب آنها دچار مشکل شویم بطوریکه امسال شهرک سیمرغ ( در شمال اصفهان) با مشکلات زیادی در زمینه آب مواجه بود.

رضایی با یادآوری گزارش طرح اقدام ملی مسکن در استان، خاطرنشان کرد:از ۱۱۶ هزار متقاضی ثبت نام کننده، حدود ۲۷ هزار واجد شرایط شده و در نهایت حدود ۱۳ هزار درخواست، تایید شد که نیاز به حل مساله و نظارت کارشناسانه دارد.

استاندار اصفهان با تاکید بر لزوم واگذاری اختیارات لازم به شهرستان‌ها در بخش مسکن، افزود: وظیفه داریم برای ایجاد مسکن، روان سازی و تسهیل کنیم تا طرح ویژه دولت برای مسکن به نحو مطلوب تحقق یابد.

رضایی همچنین در ابتدای جلسه شورای مسکن استان اصفهان بر لزوم حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی عضو اصلی این شورا، در این جلسه تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: همه دستگاه های اجرایی مربوطه، باید توان خود را برای تامین زمین و خدمات زیربنایی بمنظور احداث واحدهای مسکونی پیش بینی شده، اختصاص دهند.

حجت‌الله غلامی با اشاره به استفاده از ظرفیت سه شهر جدید استان و همچنین شاهین شهر، برای احداث واحدهای جدید، افزود: ضروری است،در کلانشهر اصفهان از ظرفیت بافت های فرسوده و ناکارآمد بهره برد.

وی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن ۹ راهکار برای تامین زمین پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: استفاده از زمین مازاد دستگاه‌های دولتی، اراضی بخش خصوصی و نهادهای عمومی از جمله این روش‌ها بشمار می آید و الحاق به محدوده شهری از آخرین آنهاست.

غلامی با تاکید بر اینکه ما به دنبال الحاق زمین به کلانشهر اصفهان نیستیم ولی در شهرهای کوچک می‌توان آن را اجرا کرد، گفت: همچنین برای شهرهایی تامین زمین انجام می‌شود که دچار نرخ رشد جمعیت منفی نباشند.

وی، آب را مساله اصلی در تامین زمین دانست و اضافه کرد: اگر استعلام آب برای زمینی منفی شد، آن موضوع از دستور کار خارج می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه لازم است بخشی از تامین مسکن در طرح یک میلیون واحد در سال مربوط به احیای بافت فرسوده شهری باشد، اظهار داشت: همه شهرهای استان اصفهان دارای بافت فرسوده مصوب هستند که حدود ۱۵ هزار هکتار می‌شود.

غلامی ادامه داد: اگر جمعیت ۵۰ تا ۶۰ نفر برای هر هکتار را در نظر بگیریم، بافت فرسوده شهری در استان قابلیت گنجایش جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری را دارد و سالانه می‌توان تا ۵۰ هزار واحد مسکونی در آنها ایجاد کرد.

در این جلسه مباحث و مصوبات مختلفی درباره احداث مسکن برای اقشار مختلف مردم مانند ایثارگران و محرومان مطرح و درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داده و گفته است: ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه مسکن در دستور کار خواهد بود.

اصفهان حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و سومین استان پرجمعیت کشور بشمار می‌آید.

منبع: ایرنا

338012