به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان؛

همایش آنلاین تغذیه، طب ایرانی و کرونا برگزار می‌شود

همایش آنلاین «تغذیه، طب ایرانی و کرونا» به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان برگزار می‌شود.
تصویر همایش آنلاین تغذیه، طب ایرانی و کرونا برگزار می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، بیماری کرونا همچون سیلی بیش از یک و نیم سال است که همه جهان را درگیر خود کرده و باید بدانیم وقتی سیل می‌آید، امکان پیشگیری محدود می‌شود اما راهکار این است که پیش از وقوع سیل، ساختمان‌ها را مستحکم بسازیم؛ بنابراین به مشابه این مثال، بهتر است ساختمان بدن خود را در برابر سیل کرونا مقاوم کنیم و در هنگام وقوع حادثه نیز باید اوضاع را مدیریت کرد.

با توجه به اینکه بیماری کووید - ۱۹ طیف‌هایی مثل دلتا، لاندا، لامبدا یا جهش‌های دیگری را شامل می‌شود، باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد که بدن در برابر ابتلا به کرونا مقاوم باشد یا در صورت ابتلا به کرونا بتواند با کم‌ترین عوارض دوران بیماری را به پایان برساند. یکی از کارهای الزامی برای مدیریت بهتر در پیشگیری یا درمان کروناویروس، استفاده درست و دقیق از دستورالعمل‌های طب ایرانی و طب مکمل است که از ابتدای شیوع کرونا از جانب متخصصان کارآزموده و مورد تایید وزارت بهداشت، پیشنهادات و دستورالعمل‌هایی ارائه شد که بسیار کمک‌کننده بود. البته حاشیه‌های ایجاد شده حاصل سخنان افرادی که خود را متخصص خوانده‌اند، به هیچ‌ وجه مورد تایید متخصصان طب ایرانی که دارای تحصیلات دانشگاهی تخصصی نیز هستند، نبوده و متاسفانه گاهاً به اعتماد اقشار مختلف مردم نیز آسیب‌رسان بوده است.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، کرونا ویروس برای ورود به سلول هدف به گیرنده‌های پروتئینی خاصی به نام angiotensin-converting enzyme ۲ (ACE۲) نیاز دارد که طبق تحقیقات استفاده از مهارکننده‌های ACE۲ مانند مهارکننده‌های طبیعی گیاهی مثل روناس، سیر، اسپند و ... به عنوان راهکاری برای کنترل کرونا ویروس پیشنهاد شده است یا در مورد «سیاه‌دانه» به‌ طور گسترده در آزمایشگاه‌ها از جمله روی حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است؛ این مطالعات نشان داده است که سیاه‌دانه می‌تواند با جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی پیش‌التهابی مانند «اینترلوکین‌ها»، سیستم ایمنی بدن ما را به‌ خوبی کنترل کند و نمونه‌های بسیاری به عنوان پروتکل‌های طب سنتی برای بهبود شرایط بیماران کرونایی وجود دارد و تاکنون چندین نمونه از داروهای بر پایه طب سنتی ایرانی کارآزمایی بالینی خود را گذرانده‌اند و در مرحله تاییدیه وزارت بهداشت و غذا و دارو هستند. همه تجارب درخشان در ایام کرونا و خروجی‌های تحقیقاتی نشانگر آن است که چه برای بیماری کرونا و چه برای سایر بیماران نباید تغذیه و طب مکمل و طب ایرانی را نادیده گرفت و غافل شد.

همایش آنلاین «تغذیه، طب ایرانی و کرونا» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان و همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی استان با محوریت بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای و طب مکمل برای پیشگری، درمان و دوران نقاهت کرونا با ارائه کاربردی‌ترین فنون و برنامه‌های تغذیه‌ای، رژیمی و مزاجی، ارائه مهم‌ترین و اثربخش‌ترین متدها برای پیشگیری کرونا و افزایش ایمنی، ارائه برنامه‌های غذایی، دمنوش، رایحه درمانی و ... برای درمان و دوران نقاهت کرونا، مهم‌ترین نکات طب ایرانی تجربه‌محور و تحقیقاتی‌محور برای مراقبت پزشکی، واکسیناسیون و ارتقای سلامت و پرسش و پاسخ و مشاوره پزشکی برگزار خواهد شد.

این همایش که با سخنرانی متخصصان با تجربه و متبحر دانشگاهی ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و شرکت در همایش به آدرس www.b۲n.ir/iraniteb مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

337952