پرسون گزارش می‌دهد:

جزئیات و حواشی استعفای آملی لاریجانی از شورای نگهبان

استعفای صادق آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان بعد از جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 و رد صلاحیت برادرش، علی لاریجانی رخ داد. 
تصویر جزئیات و حواشی استعفای آملی لاریجانی از شورای نگهبان

به گزارش سایت خبری پرسون، صادق آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه بعد از 20 سال حضور در شورای نگهبان از این شورا استعفا داد؛ رهبری در حکمی سید احمد خراسانی را به عنوان عضو جدید شورای نگهبان معرفی کرد. استعفای آملی لاریجانی به دنبال اتفاقاتی که برای رد صلاحیت برادرش، علی لاریجانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 رخ داد؛ ارزیابی می‌شود.

آملی لاریجانی انتقاد خود از رویه شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت‌ها را علنی کرد. وی گفته بود که بعد از ۲۰ سال عضویت در شورای نگهبان هیچ گاه تصمیمات شورا، تا این حد غیرقابل دفاع نبوده است. آملی هرچند در مراسم تنفیذ حضور داشت؛ اما در تحلیف رئیسی در مجلس شرکت نکرد؛ علاوه بر این وی تنها عضوی از شورا بود که اعتبارنامه رئیس جمهور جدید را امضا نکرد.

ادامه ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت نظام

آملی لاریجانی با وجود کناره‌گیری از عضویت شورای نگهبان، همچنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه می‌گوید: "ایشان در هفته‌های اخیر به صورت مستمر در جلسات مجمع تشخیص حضور یافته و ریاست‌شان بر مجمع تداوم داشته است. 2 جایگاه شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ ارتباطی با هم ندارند، ایشان بنا بر هر دلیلی از عضویت در شورای نگهبان استعفا کرده، اما خلل یا تعللی در روند حضورشان در مجمع تشخیص رخ نداده است. بحثی درباره استعفای آملی لاریجانی از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح نشده و در میان نیست."

آملی لاریجانی دلایل استعفای خود را شفاف اعلام کند

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به استعفای آملی لاریجانی گفته است: "رد صلاحیت‌هایی صورت گرفت که جامعه به آن واکنش نشان داد و رهبری هم واکشن نشان دادند اما عملا به جای نرسید و خوب است که آقای آملی‌لاریجانی بیاید به صورت شفاف دلایل استعفایش مشخص کند."

امام تأکید می‌کند: "آقای لاریجانی اگر به تکلیف خودش عمل کرده است باید به طور شفاف بگوید دلایل استعفایش چیست تا متهم به جانبداری از حقوق خانواده‌اش نشود."

کناره‌گیری لاریجانی‌ها اتفاق مطلوبی برای کشور نیست

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا نیز در این باره گفته است که "البته بنده به دلایل دیگری استعفای آقای آملی لاریجانی را به مصلحت کشور و شخص ایشان نمی‌دانم و بهتر می‌دانستم که ایشان استعفا نمی‌داد. اما می‌خواهم بگویم که اگر قصد داریم قضاوت یا تحلیل کنیم باید اینطور قضاوت کنیم که این استعفاء به خاطر برادرش و یک موضوع شخصی نبوده، بلکه به خاطر یک رویه‌ای بوده که آن را درست نمی‌دانست. اگرچه من این استعفا را صحیح نمی‌دانم و فکر می‌کنم که ایشان کار درستی نکردند."

ایمانی می‌گوید: "به هرحال کشور می‌تواند از وجود این دو فرد ارزشمند که در جایگاه خودشان می‌توانند مثمرثمر برای شرایط کشور باشند، استفاده کند؛ در حالیکه آرام آرام دارند به این ترتیب کنار می‌کشند و این اتفاق خوبی نیست. این مساله هم برای کشور که از خدمات این دو بزرگوار بخواهد محروم شود وهم برای شخص این دو بزرگوار و خانواده لاریجانی اتفاق مطلوبی نیست."

این روزها استعفای صادق آملی لاریجانی از شورای نگهبان به بحث مهمی میان فعالان سیاسی و مردم تبدیل شده است. گزاره‌ای که بیش از هر چیز دیگر بر آن تأکید می‌شود، موضوع حذف سیاسی برادران لاریجانی از سیاست ایران است که با رد صلاحیت علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس از انتخابات ریاست جمهوری، کلید خورده است.

337705