لزوم تقویت کسب وکارهای شناسنامه‌دار به منظور افزایش اعتماد عمومی در جامعه

بی شک ظهور و بروز کسب و کارهای اینترنتی در جامعه معلول فزونی تقاضا بر عرضه می باشد، به همین دلیل چند سالی است که کسب و کارهای اینترنتی در کشورمان رونق پیدا کرده و با شیوع کرونا استفاده از این خدمات در فضای مجازی رو به افزایش است.
تصویر لزوم تقویت کسب وکارهای شناسنامه‌دار به منظور افزایش اعتماد عمومی در جامعه

به گزارش سایت خبری پرسون،بی شک ظهور و بروز کسب و کارهای اینترنتی در جامعه معلول فزونی تقاضا بر عرضه می باشد، به همین دلیل چند سالی است که کسب و کارهای اینترنتی در کشورمان رونق پیدا کرده و با شیوع کرونا استفاده از این خدمات در فضای مجازی رو به افزایش است.

اما آنچه مشهود است ناکارآمدی برخی از این اپلیکیشن ها و وب سایت ها و عدم پشتیبانی و ارایه خدمات مطلوب از سوی صاحبان این کسب و کارها که منجر به نارضایتی مردم شده است.

در حال حاضر زیرساخت‌های برخی از کسب و کارهای مجازی مناسب ارائه خدمات گسترده نبوده و تنها از طریق تبلیغات فریبنده اقدام به جذب مشتری می‌کنند که همانگونه که گفته شد وجود متقاضیان بی شمار باعث ایجاد عدم انگیزه رقابتی در بین این کسب و کارها شده است.

از سوی دیگر عدم داشتن اطلاعات و آگاهی های لازم و همچنین نبود سواد رسانه ای باعث می شود عده بسیاری فریب چنین تبلیغاتی را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خورده و حتی بعد از بروز مشکل نیز سعی در یافتن راه های مختلف و صفحات پشتیبانی برای جبران این ضرر برمی آیند.

غافل از اینکه بسیاری از آنها فاقد مجوزهای لازم و صفحات پشتیبانی هستند، کسب و کاری که قرار بود زندگی مردم را متحول کند، آلودگی هوا را از بین ببرد، شبانه روزی در دسترس باشد،‌ بدون محدودیت جغرافیایی فعالیت نماید، هزینه ها را کاهش دهد و سرعت خدمات رسانی را افزایش دهد و در نهایت رضایت مشتریان را جلب کند اما اکنون به یک معضلی تبدیل شده است که اعتماد بسیاری از مردم را لگد مال کرده و ضربه مهلکی را برای کسب و کارهای شناسنامه دار می زند.

با آموزش به مردم در خصوص مشکلات و آسیب های موجود من جمله بدافزار ها، صفحات فیشینگ و... باعث خنثی شدن این آسیب ها میشود.

یکی از نمونه های بارز این موضوع ارسال پیام های جعلی با عنوان ابلاغیه های قضایی، تخلف یا مسدودی اموال در سامانه ثنا به قصد سرقت اطلاعات حساب های بانکی و اکنون نیز سواستفاده از سامانه واکسیناسیون و فروش واکسن های تقلبی در فضای مجازی معضلی جدید برای مردم بوجود آورده است.

یکی از آسیب ها هم نداشتن سواد حقوقی مردم هست که این امر باعث شده بسیاری از مردم بعد از ضررها و زیان های مادی و معنوی شکایت نکرده و یا بعد از شکایت و از پیگیری آن منصرف می‌شوند که همین باعث گسترش چنین موارد مشابه در جامعه می شود.

با توجه به رشد روزافزون این صفحات ابتدا باید فرهنگسازی لازم اعم از تولید محتوای آموزشی، انتشار پیام‌های هشداردهنده در رسانه‌ها، تقویت دستگاه‌های نظارتی انجام گیرد.

نویسنده: محمدنقی دیده بان، کارشناس ارشد کارآفرینی، فعال حوزه کسب و کار اینترنتی

337493