مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته:

از تناقض دیدگاه‌ها درباره ساخت میلیونی مسکن تا قبوض نجومی برق و واردات واکسن

در حالی دولت و وزیر راه و شهرسازی مصمم به ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال هستند که کارشناسان تحقق این هدف را دشوار ارزیابی می‌کنند.
تصویر از تناقض دیدگاه‌ها درباره ساخت میلیونی مسکن تا قبوض نجومی برق و واردات واکسن

به گزارش سایت خبری پرسون، در این بخش مهم‌ترین اخبار اقتصادی در هفته دوم شهریور سال 1400 را مرور می‌کنیم.

دستور رئیسی برای کنترل فوری بازار ارز

رئیسی، تیم اقتصادی دولت را مکلف کرد که درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام دهد به نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را بکار گرفته است.

شرایط ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال

این روزها بحث‌های بسیاری در خصوص یکی از مهم‌ترین وعده‌های اقتصادی رئیسی یعنی ساخت یک میلیون واحد مسکن در جریان است. برخی کارشناسان این هدف را غیرقابل تحقق می‌دانند و البته برخی رسانه‌ها معتقدند این وعده شدنی است.

اولین نشست معاونان حوزه مسکن و شهرسازی در دولت سیزدهم با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی و با دستور کار ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال برگزار و ملزومات احداث یک میلیون واحد مسکونی بررسی شده است. قاسمی برنامه خود برای بخش مسکن را در ۱۴ محور ارائه کرده است که در آن بر حل مشکل ناکافی‌بودن زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن، حل چالش مهاجرت روستاییان به دلیل خشکسالی و بانک‌پذیر نبودن خانوارهای کم‌درآمد تاکید شده است.

همچنین اخیرا گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن در شهر تهران منتشر شده است. طبق این آمار متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته (تیر ۱۴۰۰) که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان رشد ۳.۱ درصدی داشته است. این در حالی است که در مرداد سال گذشته متوسط هر متر واحد مسکونی ۲۳ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان بود و متوسط قیمت مسکن در مردادماه امسال ۳۴ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته است.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تمدید پرداخت وام ودیعه مسکن گفته است که وام اجاره به مستاجران ۶ ماه دوم سال هم تعلق می‌گیرد و همه مستاجرانی که متقاضی این تسهیلات هستند می‌توانند تا پایان شهریورماه نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.

اخبار مربوط به واردات واکسن کرونا

یک میلیون و ۴۹۵ هزار دوز واکسن آسترازنکا ساعت ۰۴:۲۵ بامداد امروز پنج شنبه ۱۱ شهریور وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد. همچنین دبیرکل جمعیت هلال احمر از خریداری و واردات ۲۰ میلیون دز واکسن کرونا به کشور تا پایان شهریورماه امسال خبر داد و گفته نخستین محموله هفته آینده وارد کشور می‌شود.

قبض‌های برق نجومی

در روزهای اخیر صدور قبض های برق سنگین نسبت به مدت مشابه سال قبل باعث اعتراض مردم در برخی استان‌ها شده است. همچنین فیلمی پربازدید از انتقاد یکی از بازیگران مطرح کشور نسبت به قبض برق میلیونی منتشر شده است.

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در واکنش به اعتراض‌ها گفته است : " آن دسته از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو یعنی ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف دارند، میزان برق مازادی را که مصرف می‌کنند که به طور متوسط نرخ خرید برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر محاسبه می‌شود، یعنی بهای برق این مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان است.

وی همچنین گفته "اگر مشترکان نسبت به قبض خود اعتراضی دارند، می‌توانند با مراجعه به شرکت برق مناطق خود از نحوه محاسبه قبوض خود آگاه شوند، در غیر این صورت رسیدگی‌های لازم اتخاذ می‌شود."

اظهارات و عملکرد وزیر جدید اقتصاد

خاندوزی مسئولیت خود را به گونه‌ای متفاوت آغاز کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی شنبه از گمرک فرودگاه امام خمینی و بخش‌های مختلف آن بازدید کرد که دستورهایی از سوی وی برای تعیین تکلیف داروهای دپو شده، تغییر رویه رجیستری گوشی همراه و تعیین تکلیف کالاهای متروکه و تملیکی مطرح شده است.

همچنین روز یکشنبه خاندوزی در جمع مدیران عالی سازمان امور مالیاتی کشور بر ضرورت تحقق اهداف و برنامه های بالادستی تاکید کرد که "از شیوه‌های مالیات ستانی ناکارآمد و سنتی و هم از شیوه‌های مالیات ستانی ناعادلانه که موجب اجحاف به گروه‌های مختلف اجتماعی می‌شود، آسیب دیده‌ایم."

وزیر اقتصاد گفته که "بنده تعهد داده‌ام در مدت این ۴ سال تلاش کنیم نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را ۵۰ درصد افزایش دهیم، اما با قید اینکه مالیات ستانی هوشمند و عادلانه باشد، چرا که در هر دو زمینه به شدت آسیب دیده‌ایم."

خاندوزی در خصوص بانک‌ها نیز گفته است که "بانک‌های کشور 97 درصد پول و نقدینگی را منتشر می‌کنند و تخصیص می‌دهند. گاهی به جای صرف این پول‌ها در بخش‌های مولد با انحراف پول از بخش واقعی، باعث تخریب اقتصاد می‌شوند."

336672