برداشت 50 درصد از پسته باغ‌های سیستان و بلوچستان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان از برداشت 50 درصد از پسته باغ‌های سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت این برداشت تا شهریور ادامه دارد.
تصویر برداشت 50 درصد از پسته باغ‌های سیستان و بلوچستان

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، اردشیر شهرکی مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارداشت: افزون بر ١٣هزار و ١٩٠ هکتار از سطح باغات سیستان و بلوچستان به کشت پسته اختصاص دارد و از اواخر مرداد سالجاری کار برداشت پسته از سطح ٩ هزارو ٢٣٨ هکتار باغات بارور این استان آغاز شده است.

وی ادامه داد: کله قوچی، اوحدی، اکبری، بادامی و احمدآقایی عمده ارقام کشت پسته در سیستان و بلوچستان هستند که در شهرستان‌های زاهدان، خاش، تفتان، میرجاوه و نیمروز کشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه تا پایان شهریور سالجاری بیش‌از ١٢ هزار تن پسته برداشت و روانه بازار مصرف خواهد شد تاکید کرد: پسته تولیدی این استان به دلیل شرایط بسیار مطلوب آب و هوایی منطقه و استفاده کم از سم و کود از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که می‌توان از آن به عنوان محصول ارگانیک نام برد.

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت خوب پسته اصلاح، احیا و ساخت باغات جدید این محصول در سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دارد به طوریکه از سال گذشته تاکنون افزون بر یکهزار هکتار به سطح باغات پسته استان افزوده شده است.

سیستان و بلوچستان با تولید بهترین و با کیفیتترین پسته یکی از مهمترین قطب های تولید این محصول در کشور است که به سبب نداشتن کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی، پسته با کیفیت تولیدی آن در گمنامی فرو رفته و به ناچار در بسته هایی با نام دیگر مناطق کشور صادر می‌شود.

این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

منبع: ایرنا

336307