داروهای کرونا در سیستان و بلوچستان

غافلگیری ما از آمارهای بالای کرونا همانا و تبعاتش نیز همان، یکی از تبعاتی که این روزها دامنگیر بیماران کرونایی شده و بدجور حال آنان و خانواده‌هایشان را گرفته موضوع داروهای این ویروس منحوس است، داروهایی که در پیچ و خم پیک‌های متعدد گاهی زیاد، گاهی کم و گاهی نایاب می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، خبر داغ کرونا و نُقل محفل بودنش همچنان در جامعه رواج دارد، کرونا با آمارهای بالا و پایین هر روز به طریقی غافلگیرمان می‌کند تا یادآور شود این ویروس قصد ندارد به این زودی‌ها دست از سرمان بردارد.

تب داروهای کرونایی در سیستان و بلوچستان و بود و نبودشان دست مایه گزارش خبرنگار ایرنا است تا با حضور میدانی نظر مردم، مدیران داروخانه ها و مسوولان شهر زاهدان را برای رفع دغدغه بیماران کرونایی این استان جویا شود.

کرونا دلتا در سیستان و بلوچستان کمی زودتر از سایر استان‌ها آغاز شد و این استان هفته‌های گذشته در برخورد با بحران این ویروس وضعیت سخت‌تری داشت اما براساس آمارهای این روزهایش و نظر مسوولان علوم پزشکی به شرایط ثبات خود نزدیک شده اما در این بین توجه به یکی از مهمترین دغدغه‌های بیماران کرونایی و خانوادهای‌شان که وضعیت داروهای کرونا است، از اهمیت خاصی برخوردار است.

داروخانه‌های زاهدان

برای بررسی وضعیت داروهای کرونا و بود و نبودشان در داروخانه‌های سطح شهر طی یک انتخاب تصادفی به سه داروخانه در نقاط مختلف زاهدان رفتیم.

داروخانه‌ای شلوغ در مرکز شهر نخستین انتخابمان بود، یکی از مراجعان گفت: برخی داروها کمیاب است اما در مجموع با مشکل زیادی برنخوردیم.

حسین احسانی افزود: از آنجایی که داروهای محلی و سنتی در این استان بیشتر استفاده می شود مشکل کمبود دارو در داروخانه ها خیلی مشهود نیست و برخی شهروندان در صورت موفق نشدن برای خرید دارو به داروهای سنتی و گیاهی روی می آورند.

فاطمه میرزایی یکی دیگر از مراجعان داروخانه گفت: چندی پیش که همسرم با مشکل بیماری کرونا روبرو شد برای تامین دارو با سختی و مشکل روبرو بودیم اما اکنون که خواهرم گرفتار این بیماری شد برای تهیه دارو نسبتا مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای دز دوم واکسن کرونا با مشکل روبرو شدیم گفت: مسوولان قول داده اند که واکسن برکت را تامین و دز دوم را تزریق کنند که امیدواریم اینگونه شود.

مدیر این داروخانه که علاقه ای به ذکر نامش نداشت در جواب سوال‌های خبرنگار ایرنا از وضعیت داروهای مورد نیاز درمان کرونا در داروخانه‌اش گفت: هیچ مشکلی در داروهای کرونایی نداریم و هر میزانی که بخواهیم می‌توانیم تامین و آن را توزیع کنیم.

وی به وضعیت سرم و توزیع آن در داروخانه اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه با مشکل کمبود سرم مواجه هستیم افزود: چند وقتی است توزیع دارو کرونا آلرگارد در میان داروخانه‌ها وجود ندارد از این رو نمی‌توانیم عرضه‌ای داشته باشیم.

داروخانه شبانه‌روزی حوالی یک بیمارستان پر رفت و آمد در زاهدان مقصد بعدی ما شد مدیر این داروخانه هم تمایلی به گفتن نام و فامیلیش نداشت و در رابطه با وضعیت داروهای کرونایی گفت: اکنون فقط داروی فایپیراویل در داروخانه داریم و سایر داروها موجود نیست.

او در مورد وضعیت سرم در داروخانه تحت مدیریتش افزود: هیچ گونه مشکلی در تامین و توزیع سرم برای این داروخانه وجود ندارد و مراجعه‌کنندگان به این داروخانه از این بابت دغدغه‌ای ندارند.

داروخانه عزیزی سومین داروخانه هدف ما بود، دکتر سعید عزیزی مدیر این داورخانه در رابطه با وضعیت داروهای کرونایی با بیان اینکه داروهای کرونا رمدسیویر و فاویپیراویر کمبود است گفت: وضعیت سرم‌مان بغرنج است و با کمبود روبرو شده این بطوریکه شرکت‌های توزیع کننده در مواردی تنها ۱۰ کارتن سرم می‌دهند به همین سبب براساس سهمیه‌ به مردم ارائه می شود مثلا مریضی که پنج سرم برایش نوشته شده فقط ۲ تا سه عدد در اختیارش می‌گذاریم.

مسوولان بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان چه می‌گویند؟

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با اشاره به داروخانه‌های منتخبی که در سطح این شهر داروی کرونا توزیع می‌کنند گفت: برای داروی رمدسیویر و تمزیوا ۲ داروخانه در زاهدان توزیع این دارو را انجام می‌دهند.

دکتر سینا شهرکی با بیان اینکه فاویپیراویر در ۸۰ درصد داروخانه‌های زاهدان وجود دارد افزود: هر داروخانه‌ای که درخواست این دارو را داشته باشد می ‌تواند خرید انجام داده و توزیع کند.

وی با تاکید بر اینکه تمام داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی با قیمت مصوب وزارت بهداشت ارائه خواهد شد تصریح کرد: سرم در بخش دولتی به هیچ وجه کمبود نداریم اما در بخش خصوصی توزیع را محدود و سهمیه‌بندی و متعاقبا نظارت‌هایمان را بیشتر کرده ایم.

به گفته مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با در نظر گرفتن آخرین پیک کرونایی که در سیستان و بلوچستان آمد ذخایر استراتژیک دارویی مان در استان کافیست و در حدی نبوده که به مشکل بر بخوریم اما اگر موج قوی‌تری بیاید این امکان هست که دچار مشکل شویم.

وی با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای موج‌های جدیدتر و داروهای مورد نیاز کرونا در سیستان و بلوچستان دیده شده است تصریح کرد: نگرانی خاصی برای تامین داروهای کرونا در این استان وجود ندارد.

شهرکی با اشاره به اینکه داروهای عمومی و غیر بیمارستانی برای کمک به درمان کرونا از جمله ناپروکسن ، فاموتیدین و سرم در کل کشور دچار کمبود است گفت: در سیستان و بلوچستان هم با توجه به این کمبود سراسری ما نیز کمبود داریم اما اینکه کسی نتواند تهیه کند اینگونه نیست.

تأمینی سراسری

۲ روز پیش مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از افزایش دوبرابری توزیع داروی تمزیوا (دارویی برای کرونا) خبر داد و گفت: داروهای بیماران کرونا در سراسر کشور تامین شده است.

سید حیدر محمدی خاطرنشان کرد: ماه گذشته حدود ۳۰ هزار عدد داروی تمزیوا در کشور توزیع شده بود که در مردادماه به بالغ بر ۶۰ هزار عدد رسید.
وی افزود: درمورد داروی فاویپیراویر نیز هفته گذشته علاوه بر سهم تولید داخل که در چند مرحله حدود ۱۰ میلیون عدد توزیع شد، مجوز واردات ۲ محموله پنج میلیون عددی نیز داده شده و تولیدکنندگان داخلی نیز قول تامین ۱۵ میلیون عدد را داده اند که بلافاصله بعد از تحویل بین داروخانه های بیمارستانی و منتخب توزیع خواهد شد.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: داروی توسیلیزومب به میزان مناسب در داروخانه‌های بیمارستانی و مرجع به منظور استفاده بیمارستانی توزیع شده و داروی فاویپیراویر و رمدسیویر نیز به حد کفایت در داروخانه های بیمارستانی، دولتی و منتخب وجود دارند.
وی با اشاره به اینکه ازدحام در داروخانه به دلیل عطش بازار بود تصریح کرد: با توزیع مناسب داروهای بیماران مبتلا به کرونا در حال حاضر شاهد رفع ازدحام داروخانه‌ها هستیم.

به گفته محمدی بیماران مبتلا به کرونا می توانند قبل از مراجعه به داروخانه جهت تهیه داروی خود با مراجعه به سایت سازمان غذا و دارو به آدرس WWW.fda.gov.ir لیست داروخانه‌های عرضه‌کننده داروی کرونا (آدرس و شماره تماس) را مشاهده و ضمن دسترسی در کوتاه‌ترین زمان به نزدیک ترین داروخانه از ازدحام در داروخانه های دولتی نیز خودداری کنند.

منبع: ایرنا

334488