مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

برداشت ۷۳ تن پسته خندان در راه است

مناطق مختلف استان زنجان مستعد کشت و پرورش محصولات کشاورزی متنوعی است به طوری که طارم در بردارنده بزرگترین باغشهر زیتون کشور بوده و نام و آوازه جهانی نیز یافته است. اما در این بین در سایر شهرستان‌ها نیز محصولات متنوعی از جمله انگور، غلات، حبوبات، محصولات باغی و زراعی متنوعی کشت شده و همواره روانه بازار می‌شود.
تصویر برداشت ۷۳ تن پسته خندان در راه است

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، کشت درختان پسته توانسته به الگوی موفقی از جایگزینی محصولات کم‌آبر به جای پر آب‌بر تبدیل شود و انگیزه گسترش سطح باغات را در بین کشاورزان مناطق مختلف بالاتر ببرد.

اما خشکسالی‌هایی که در سال‌های اخیر رخ داده سبب شده تا در تولید برخی محصولات کشاورزی پر آب‌بر مشکلاتی ایجاد شود و کشت به سمت ارقامی برود که نیاز آبی کمتری دارند. در این بین شهرستان ماهنشان توانسته با به زیر کشت بردن بیش از 400 هکتار از زمین‌های شور و کم‌آب خود با درخت پسته، الگوی موفقی از جایگزینی درختان کم‌آب‌بر با پر‌آب‌بر شود و رونق‌بخش سفره کشاورزان بیش از هر زمان دیگری شود.

چرا که درخت پسته به دلیل سازگاری با کم‌آبی، شوری و مقاومت در برابر سرمازدگی توانسته جایگاه خوبی در میان کشاورزان شهرستان ماهنشان بدست آورد و انگیزه به کشت را در بین آنان بالاتر ببرد زیرا علاوه بر مزیت‌های مذکور محصول تولیدی نیز بازار پسندی بالایی داشته و در صورت فرآوری نیز ارزش افزوده چندین برابری نسبت به سایر محصولات باغی کسب کرده و رغبت تولید را بیش از پیش کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد سازمان جهاد کشاورزی استان نیز جهت گذر از این خشکسالی کشاورزان را در مناطق مختلف ترغیب به کشت پسته می‌کند تا علاوه بر مقابله با بحران بی‌آبی بتواند الگوی کشت در حوزه باغبانی را نیز ترویج کرده و عملیاتی کند.

در این راستا مظفر یوسفی‌پور، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: به دلیل وقوع خشکسالی‌های پی در پی، سازمان جهاد کشاورزی استان در حال عملیاتی کردن دو برنامه اجرای الگوی کشت و افزایش بهره‌وری است

وی با بیان اینکه باید درختان کم‌ آب‌بر همچون پسته جایگزین درختان پر آب‌بر شوند، افزود: در حال حاضر در سطح استان 440 هکتار باغ پسته وجود دارد که عمده آن با 400 هکتار مربوط به شهرستان ماهنشان است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بعد از شهرستان ماهنشان در شهرستان زنجان بخش زنجانرود روستای رجعین کشت پسته در حال انجام بوده و در سایر شهرستان‌ها نیز سطوح کشت به 5 تا 10 هکتار رسیده است

وی عنوان کرد: باغات سیب، هلو، زردآلود دارای مصرف بالایی از آب هستند به طوری که این سه محصول دارای مصرف 11 تا 12 هزار متر مکعب آب در هکتار است این در حالی است که مصرف آب پسته 30 تا 40 درصد کمتر از مقدار مذکور است

یوسفی‌پور با اشاره به اینکه برنامه‌ توسعه برای کشت پسته در سطح استان در حال اجرا است، تصریح کرد: ایستگاه تحقیقاتی پسته در شهرستان ماهنشان راه‌اندازی شده و در استان نیز در ارتباط با سازگاری ارقام مختلف در برابر کم‌آبی مطالعات در حال انجام است تا با شناسایی ارقام مناسب گام‌های بلند‌تری در ارتباط با کشت پسته انجام شود

وی با اشاره به اینکه امسال 73 تن محصول پسته از سطح باغات استان برداشت خواهد شد، بیان کرد: متوسط میزان برداشت 1.4 تن در هکتار است. با این حال امید می‌رود در طول سال‌های آینده با شناسایی ارقام سازگار پسته در نقاط مختلف استان عملکرد به بالاتر از این رقم نیز برسد.

از سوی دیگر جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: به دلیل کم‌آبی در نقاط مختلف استان ناچار هستیم که الگوی کشت را تغییر دهیم و کشاورزان زنجانی را ترغیب به کشت گیاهان دارویی و یا برخی محصولات کم آب‌بر کنیم.

یوسفی‌پور اضافه کرد: کشت درخت پسته و بذر زعفران در منطقه استان زنجان با موفقیت امتحان شده و باید کشاورزان را به این سمت هدایت کنیم. نیازی نیست در زنجان محصولاتی همچون هندوانه و یا برنج کشت شود. به لطف خدا با برنامه‌ریزی‌های که انجام شده قطعاٌ در چند سال آینده سطح زیر کشت درخت پسته و محصول زعفران در زنجان به شکل تصاعدی بالا خواهد رفت.

با این تفاسیر امیدواریم که مسئولان مربوطه هرچه سریعتر برای بحران کم آبی و بی‌آبی در زنجان فکری کنند و کاشت محصولات جایگزین را به کشاورزان آموزش دهند؛ متاسفانه این روند به کندی پیش می‌رود و با این وضعیت آب در استان زنجان روزهای خوبی در انتظار کشاورزان پیش‌بینی نمی‌شود و باید محصولات کم آب‌بری همانند زعفران و پسته را هرچه سریعتر جایگزین محصولات سنتی خود کنند.

منبع: تسنیم

351575