کاکایی در گفت‌و‌گو با پرسون:

دوگانگی در برنامه‌های وزیر صمت وجود دارد/ تولید 3 میلیون خودرو محال است

یک استاد دانشگاه بیان کرد: یک حالت دوگانگی در صحبت‌های وزیر صمت وجود دارد. اهداف خوب و باعث ثروتمندشدن کشور می‌شود؛ اما اعداد نشان می‌دهد که یک مقدار رویاپردازی شده و برنامه‌ها به دور از واقعیت است.
تصویر دوگانگی در برنامه‌های وزیر صمت وجود دارد/ تولید 3 میلیون خودرو محال است

امیرحسن کاکایی، کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص وزیر جدید صمت گفت: فاطمی‌امین بسیار مدیر با برنامه‌ای است و تسلط کافی به فرآیندهای وزراتخانه دارد. اگر وی برنامه‌های ارائه شده در خصوص وزارت صنایع مانند بحث شفافیت، بحث‌های الکترونیکی کردن تجارت، گمرک و کسب و کارها را اجرایی کند؛ وضعیت صنعت و اقتصاد کشور بسیار بهبود می‌یابد.

کاکایی با بیان این که برنامه‌های وزیر صمت در کلیت امیدوار کننده است، تصریح کرد: اما اعداد و ارقام ارائه شده و بررسی جزئیات برنامه‌ها حاکی از عدم تطابق اهداف با واقعیت‌ها است. برای نمونه تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در 10 سال گذشته پایین آمده و برنامه‌هایی که 15 سال قبل برای سال 1400 و یا 1404 نوشته شده بود، تحقق نیافت و ما از برنامه‌ها بسیار عقب هستیم. برای افزایش تولید خودرو به گونه‌ای که 2 میلیون در داخل کشور به فروش رسد و 1 میلیون نیز صادرات شود؛ نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگینی و فراهم کردن زیرساخت‌ها هستیم. بنابراین نیاز به زمان و همچنین جذب سرمایه‌گذار است که در شرایط تحریمی، تحقق این موضوع چندان منطقی نیست.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: این گونه برنامه‌ها با شرایط تحریمی تطابق ندارد؛ زیرا بحث افزایش تولید و صادرات، علاوه بر سرمایه، برنامه و زحمت نیازمند روابط بین‌المللی است. مشتری صادراتی به شدت به سیاست وابسته است؛ در صورتی که تحریم‌ها ادامه پیدا کند؛ کشور ما جزء کدام پیمان بین‌المللی است که ظرفیت صادرات یک میلیون خودرو در سال را در فضای رقابتی داشته باشیم؟

کاکایی بیان کرد: وزیر صمت به 15 کشور همسایه برای صادرات اشاره کرده؛ باید در نظر داشت که همسایگان در محصولاتی مانند میوه و سبزی مشتری ایران هستند؛ اما بازار خودرو به شدت رقابتی است و رقبای بسیار بزرگی وجود دارد. ضمن این که کشورهای همسایه ظرفیت پذیرش این عدد را ندارند؛ زمانی که صحبت از یک میلیون صادرات خودرو می‌شود؛ یعنی باید به خیلی از کشورهای بزرگ دنیا صادرات انجام شود.

وی تصریح کرد: بنابراین یک حالت دوگانگی در صحبت‌های وزیر صمت وجود دارد. اهداف خوب است و باعث ثروتمندشدن کشور می‌شود؛ اما اعداد نشان می‌دهد که یک مقدار رویاپردازی شده و برنامه‌ها به دور از واقعیت است.

این استاد دانشگاه گفت: باید انسجام لازم در دولت وجود داشته باشد؛ ضمن این که مجلس نیز همراهی کند. زیرا بسیاری از مشکلات صنعت مربوط به قوانین و مقررات در حیطه‌های مختلف گمرکات، کار و کارگری و قانون تجارت است.

کاکایی افزود: مجلس باید از دخالت‌های بی مورد در صنعت خودرو جلوگیری کند، متأسفانه برخی نمایندگان باعث ایجاد کارخانه‌های جدید هستند که این معنای بسیار بدی دارد؛ زیرا صنایع بسیاری تعطیل و سایت‌های خالی وجود دارند و یا زیر ظرفیت کار می‌کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در حوزه صنایع ابتدا باید هماهنگی ایجاد شود، سپس از سرمایه‌گذاری‌های موازی جلوگیری و در بخش‌هایی که خلاء وجود دارد، هزینه شود. این موضوع با انسجام و همراهی دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر ارکان نظام رخ می‌دهد.

336154