تولید سالانه ۱۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در خاش

مدیرجهاد کشاورزی خاش سیستان و بلوچستان از تولید سالانه ۱۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در خاش خبر داد و گفت: این محصولات روانه بازارهای مصرف داخل و خارجی کشور می‌شود.
تصویر تولید سالانه ۱۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در خاش

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، شیرزاد کمالی مدیرجهاد کشاورزی خاش روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارداشت: هم‌اینک ۵۴ هکتار فضای گلخانه‌ای در شهرستان خاش وجود دارد و بزودی به ۵۶ هکتار افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اهمیت گلخانه‌ها در کشاورزی بیان کرد: با توجه به چالش کمبود آب تغییر الگوی کشت ضرورت دارد به طوریکه توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: از نیمه دوم مرداد با آماده‌سازی پوشش گلخانه‌ها کشت محصولات گلخانه‌ای نظیر خیار، گوجه‌فرنگی، بادمجان و فلفل در این شهرستان آغاز و تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد.
وی با بیان اینکه امسال کشاورزان ۴۵درصد از گلخانه‌های خود را به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص داده‌اند گفت: در فصل گذشته عمده گوجه‌فرنگی تولیدی گلخانه‌های خاش به کشورهای امارات، قطر، کویت، عمان، روسیه، پاکستان و افغانستان صادر شده است.
کمالی خاطرنشان کرد: از مجموع کل گلخانه‌های سیستان و بلوچستان ۲۵ درصد آن در شهرستان خاش وجود دارد.

کشت گلخانه‌ای با صرفه‌ترین و کم آب‌ترین نوع کشت در کشور و جهان است و می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد.

شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان به ویژه ۲ شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم کرده است.
از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.

منبع: ایرنا

335989