پیش‌بینی برداشت ۴۵ هزار تن پسته در دامغان

مدیر جهاد کشاورزی دامغان از پیش‌بینی برداشت ۴۵ هزار تن پسته تازه معادل ۱۵ هزار تن پسته خشک از باغ‌های این شهرستان در سال جاری خبر داد.
تصویر پیش‌بینی برداشت ۴۵ هزار تن پسته در دامغان

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، علی‌اصغر امامیون مدیر جهاد کشاورزی دامغان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: برداشت این میزان محصول پسته در باغ‌های دامغان و افزایش ۲ برابری آن، به دلیل سال آوری سال گذشته است.

وی با بیان اینکه برداشت محصول پسته امسال از ابتدای مردادماه در باغ‌های شهرستان آغاز شده است، افزود: این شهرستان دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف از جمله حومه، فرات، امیرآباد و دامنکوه است که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ‌های مثمر هستند.

امامیون تصریح کرد: پسته های شهرستان بیشتر از نوع بومی، شاه‌پسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است و سایر رقم های تجاری همچون اکبری، احمدآقایی و کله قوچی به صورت مهاجر در منطقه توسعه یافته است که با توجه به شرایط سازگاری و اقتصادی بودن رقم های داخلی، رویکرد باغداران به توسعه آنها یا اصلاح باغ‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری پسته های زودرس و عرضه آنها به صورت تازه در بازارهای داخلی و خارجی یکی از ویژگی های بارز شهرستان است که علاوه بر گردش مالی سریع موجب اشتغال بیشتری می‌شود.

امامیون ادامه داد: امسال سه هزار و ۵۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی اوره، فسفات و پتاسیم از مراکز توزیع شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون روستایی مستقر در مناطق مختلف تهیه و بین پنج هزار و ۵۰۰ بهره بردار (باغدار) پسته دامغانی توزیع شده است.

وی اظهار داشت: هماهنگی برای جذب تسهیلات مکانیزاسیون، هدایت و راهنمایی بهره برداران جهت جذب تسهیلات، هماهنگی به منظور اجرای طرح‌های های آب و خاک، تسطیح اساسی، جاده بین مزارع، مرمت و بازسازی قنوات و کانال ها، انجام آزمایشات آب، خاک و گیاه به منظور بررسی وضعیت تغذیه بیماری و آفات و سایر عوامل موثر در عملکرد محصول از دیگر خدمات این مدیریت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: در این شهرستان ۱۱۵ ترمینال فرآوری پسته در مناطق مختلف مشغول به فعالیت است و سالانه بیش از ۵۰% محصول را فرآوری و عرضه می‌کنند.

شهرستان دامغان از رویشگاه های اولیه پسته در جهان است و درختان کهنسال نیز در برخی مناطق نشانه همین مساله است، این سابقه سبب شده به مرور فرهنگ و دانش باغداری در این شهرستان از گذشته باقی بماند و ارتقا یابد.

۳۵ درصد اشتغال دامغان در حوزه کشاورزی است که پنج هزار باغدار و کشاورز در این بخش مشغول فعالیت هستند.

منبع:ایرنا

330714