کاهش آفات با یخ آب زمستانه "آبیاری غرقابی"

کارشناس علوم و مهندسی باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می‌شود.
تصویر کاهش آفات با یخ آب زمستانه "آبیاری غرقابی"

به گزارش سایت خبری پرسون،فرهاد بیگلدلی، با بیان اینکه خاک‌های استان زنجان به علت آهکی بودن از کمبود اکسیژن رنج می‌برد، اظهارکرد: این نبود اکسیژن باعث تولید دی‌اکسیدکربن و به مرور اتیلن می‌شود و این هورمون سبب ریزش گل همچنین کاهش کیفیت میوه بعضا ریزش آن خواهد شد.

وی با تاکید بر شخم زدن اطراف درختان، افزود: تراکتورهای گولدن این قابلیت را دارند که اطراف درختان را شخم بزنند. از این رو بهتر است در فصل زمستان اطراف درختان علاوه بر شخم هرس ریشه نیز انجام گیرد.

بیگلدلی با بیان اینکه پایه‌های رویشی و پا کوتاه نیاز به تغذیه کودی به‌ خصوص کلسیم و پتاسیم دارد، افزود: فصل زمستان بهترین زمان برای اصلاح خاک و ایجاد تعادل بین منبع و مخزن موادغذایی در خاک و مدیریت باغ‌ها است.

وی ادامه داد: یخ آب یا آبیاری غرقابی یک روز قبل از اینکه دمای هوا به سرمای قابل توجهی (کمتر از صفر درجه سانتیگراد) برسد در از بین بردن بسیاری از تخم‌ها، لاروها و حشرات کامل تاثیر بسیار زیادی دارد.

این کارشناس باغبانی با بیان اینکه یخ آب زمستانه می‌تواند بخش زیادی از آفات را از بین ببرد و تاثیر نسبی در کنترل بیمارهای قارچی نیز دارد، بیان کرد: در سال‌های اخیر آفت کرم سفید ریشه و آبدزدک‌ها، خسارت جدی را به باغات میوه و مزارع ایجاد کرده اند و کشاورزان با استفاده از سموم مختلف به مبارزه با آنها می‌پردازند، اما استفاده سموم در خاک خسارات جبران‌ناپذیری را به کیفیت خاک ایجاد می‌کند و در این شرایط لزوم استفاده از روش آبیاری غرقابی زمستانه پررنگ‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می‌شود، خاطرنشان کرد: بهترین دمای هوا برای انجام این عملیات دمای ۷- است اما دماهای پایین‌تر از صفر تا ۱۰- مفید هستند باید توجه داشت که دماهای بسیار پایین می‌تواند به طوقه و ریشه درختان خسارت بزند و لذا در چنین دماهایی این روش توصیه نمی‌شود.

منبع:ایسنا

460237