متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

شیر مادر کاهنده خطر درگیری نوزادان با بیماری‌های عفونی است

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه تغذیه نوزاد با شیر مادر منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌شود گفت: از این طریق ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی را در نوزادان کاهش می‌دهد.
تصویر شیر مادر کاهنده خطر درگیری نوزادان با بیماری‌های عفونی است

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، احمدرضا رسولی در رابطه با اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر، اظهار کرد: بهترین و کامل‌ترین تغذیه در شش ماهه اول زندگی نوزادان، شیر مادر بوده بنابراین تغذیه شیرخواران در اولین سال زندگی بسیار حائز اهمیت است، زیرا قسمت عمده رشد جسمی و مغزی کودکان در این سال صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر، افزود: تقویت سیستم دفاعی شیرخوار، کاهش ریسک ابتلا به بیماری های عفونی، کاهش ریسک ابتلا به دیابت وابسته به انسولین، کاهش ریسک دچار شدن به آلرژی، کاهش ریسک ابتلا به سرطان‌هایی مانند لنفوم، کاهش ریسک ابتلا به چاقی، کاهش دفعات بستری شدن در بیمارستان، رابطه عاطفی بهتر بین شیرخوار و مادر از جمله فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر است.

این پزشک با بیان اینکه محافظت چشم‌گیر شیر مادر از نوزاد در برابر بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر دچار بیماری‌های شدید باکتریایی و ویروسی از جمله مننژیت، گاستروآنتریت، اوتیت‌میانی، پنومونی، بوتولیسم، عفونت دستگاه ادراری و آنتروکولیت نکروزان می‌شوند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در رابطه با فواید شیردهی برای مادر، گفت: کاهش میزان خونریزی بعد از زایمان، کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان و تخمدان، بازگشت سریع‌تر وزن مادر به وزن قبل از بارداری، کاهش احتمال بارداری مجدد در فاصله کمتر از دو سال و مادری که به نوزاد خود شیر می‌دهد، کمتر احساس خستگی و اضطراب می‌کند.

رسولی با بیان اینکه مطالعات متعدد ارتباط میان تغذیه با شیر مادر و بهبود رفتار شناختی از جمله IQ بالاتر و بهبود عملکرد تحصیلی تا نوجوانی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: در روزهای پس از زایمان شیردهی مادر، خونریزی پس از زایمان و اندازه رحم را تحت تاثیر اکسی‌توسین کاهش می‌دهد.

وی در رابطه با شیردهی در مادران مبتلا به کرونا، افزود: طبق آخرین دستورالعمل CDC، مادران شیرده مبتلا به کرونا به نظر می‌رسد می‌توانند بسته به نظر پزشک متخصص و شرایط مادر با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله حداقل ۲ متری به نوزادان خود شیر دهند.

این پزشک در رابطه با آخرین دستورالعمل CDC در خصوص ابتلای نوزادان به بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: طبق این دستورالعمل، انتقال ویروس کرونا از طریق شیرمادر معمول نیست ولی از نوزادانی که از بدو تولد تست کرونا آنان مثبت شده است، دقیقا نحوه ابتلا آنان مشخص نیست که آیا از طریق مادر به نوزاد منتقل شده یا از طریق امکانات و تجهیزات آلوده به ویروس کرونا در اتاق عمل!؟.

منبع: ایسنا

330694