مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:

دام عامل ۵۰ درصد بیماری های عفونی است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان دام را عامل ۵۰ درصد بیماری های عفونی خواند و بیان کرد: در دنیا ۱۷۰۰ عامل عفونی شناخته شده که عامل ۵۰ درصد آنها دام است.
تصویر دام عامل ۵۰ درصد بیماری های عفونی است

به گزارش سایت خبری پرسون از استان کرمان، حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان صبح امروز ۱۰ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در دنیا ۱۷۰۰ عامل عفونی شناخته شده که عامل ۵۰ درصد آنها دام است.

وی با اشاره به کاهش محسوس بیماری تب مالت در کشور، ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات مناسب پیشگیرانه صورت گرفته، بیماری های مشترک انسان و دام در جامعه کنترل شده و بیماری تب کریمه کنگو نیز در سطح استان کرمان کنترل شده است.

رشیدی پروتئین حیوانی را یکی از نیازهای اصلی بدن انسان دانست و عنوان کرد: باید قبل از شیوع بیماری های دامی از آنها پیشگیری کرد و در طول سال چندین بار دام ها باید واکسینه شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: متولی جمع آوری و کنترل سگ های بلاصاحب شهرداری است و دو مرکز برای نگهداری این سگ ها در کرمان راه اندازی شده اما چون ظرفیت آنها در حدی نیست که بتوانند تعداد زیادی از این سگ ها را نگهداری کنند، مشکلات شهر در خصوص سگ های ولگرد پابرجاست.

وی با بیان این مطلب که دامپزشکی استان در واکسیناسیون و عقیم سازی سگ های بلاصاحب همکاری می کند، تصریح کرد: همه سگ هایی که در مراکز نگهداری می شوند، عقیم سازی و واکسیناسیون شده اند.

رشیدی موضوع سگ های ولگرد را یک معضل در استان و کشور دانست و در ادامه اضافه کرد: برای کنترل باید حجم قابل قبول سگ های ولگرد، در اطراف شهرها جمع آوری شوند و برنامه عقیم سازی و رهاسازی سگ ها توسط شهرداری خیلی موفق نبوده است.

وی در ادامه درباره شرایط نگهداری تخم مرغ نیز گفت: شرایط نگهداری تخم مرغ متفاوت است و مردم توجه داشته باشند که تخم مرغ های مراکز عرضه حتما باید در شرایط یخچال نگهداری شود و در غیر این صورت تخم مرغ فاسد است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه شهرداری متولی بررسی گزارشات ساکنان مجتمع های آپارتمانی در زمینه مزاحمت حیوانات است، اظهار کرد: توصیه ما این است حیواناتی که در خانه نگهداری می شود حتما باید واکسیناسیون شود و حیوانات ناقل کووید۱۹ نیستند.

رشیدی در پایان با بیان اینکه در استان کرمان مرغ سبز نداریم، درباره گوشت منجمد نیز عنوان کرد: اگر گوشت منجمد دارای خونابه باشد آن گوشت دیگر ارزش غذایی ندارد و گوشت منجمد در سردخانه های منفی ۱۸ درجه سانتیگراد را می توان تا یکسال نگهداری کرد.

منبع: ایسنا

363229