افزایش عملکرد قلب نوزادان نارس با شیر مادر

بر اساس مطالعات تیمی از دانشمندان معتبرترین دانشگاه‌های جهان، قلب نوزادان نارسی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، عملکرد بهتری دارد.

تصویر افزایش عملکرد قلب نوزادان نارس با شیر مادر

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از مدیکال اکسپرس، تحقیقات جدید از دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت ایرلند (RCSI ) تاثیر مفید مصرف شیر مادر بر سلامت قلب و عروق و رشد زودرس قلب در نوزادان نارس را نشان می‌دهد.

این مطالعه بر روی ۸۰ نوزاد نارس که در JAMA Network Open منتشر شده است، اولین مورد در نوع خود است که نشان می‌دهد نوزادان نارس با تغذیه بیشتر شیر مادرشان در یک سالگی عملکرد قلب را افزایش داده‌اند.

این تحقیق توسط پروفسور عفیف الخفاش، استاد بالینی اطفال در RCSI و مشاور متخصص نوزادان در بیمارستان روتوندا با همکاری محققان دانشگاه آکسفورد، بیمارستان مانت ساینای نیویورک، دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد.

کودکانی که نارس متولد می‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات قلبی عروقی از جمله بیماری‌های ایسکمیک قلب، نارسایی قلبی، فشار خون سیستمیک و ریوی هستند و احتمال مرگ آن‌ها بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر است. قلب جوانان متولد شده زود هنگام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند کاهش حجم دو بطنی، طول کوتاهتر، عملکرد سیستولیک و دیاستولیک پایین و افزایش نامتناسب توده عضلانی است؛ این امر منجر به اختلال در عملکرد قلب می‌شود که به میزان قابل توجهی کمتر از نوزادان سالم است. این اختلال در ترخیص از بیمارستان قابل تشخیص است و در دوران نوجوانی ادامه می‌یابد.

این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف انحصاری شیر مادر در ماه‌های اول پس از تولد با عادی شدن برخی از این ویژگی‌ها همراه است. نوزادان نارس که در هفته‌های اول پس از زایمان تغذیه نسبتا بالایی از شیر مادر خود دارند، عملکرد و ساختار قلب چپ و راست بیشتری با فشار‌های ریوی کمتر و پاسخ قلب راست به استرس در سن یک سالگی در مقایسه با نوزادان نارس دیگر دارند.

پروفسور الخفاش گفت: این مطالعه اولین شواهد مبنی بر ارتباط بین تغذیه زودهنگام پس از تولد در نوزادان نارس و عملکرد قلب در یک سالگی را ارائه می‌دهد و به مزایای شناخته شده شیر مادر برای نوزادان نارس می‌افزاید.

نوزادان نارس عملکرد غیرطبیعی قلب دارند؛ با این حال کسانی که از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند عملکرد قلب خود را در سطحی قابل مقایسه با نوزادان سالم افزایش می‌دهند؛ این در حالی است که نوزادان نارسی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند این بهبود را نشان نمی‌دهند.

336170