عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با پرسون:

حاکمیت بر فضای مجازی نیازمند قانون است

آنچه که حاکمیت بر فضای مجازی گفته می‌شود، تکالیف عمومی دولت و حاکمیت است. به عنوان مثال حکمرانی داده‌ها یک بحث‌ حاکمیتی است یعنی مردم باید اطمینان داشته باشند که وقتی اطلاعاتی در این فضا توسط پلتفرم، بخش خصوصی یا خود دولت از آن‌ها گرفته می‌شود، حریم خصوصی‌شان حفظ می‌شود و این اطلاعات به هر جایی داده نمی‌شود، این اطمینان در سایه قانون و هدفمندی شکل خواهد گرفت.
تصویر حاکمیت بر فضای مجازی نیازمند قانون است

رضا تقی‌پور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص فضای مجازی و تحلیل‌ها از قانونگذاری در این حوزه اظهار داشت: حاکمیت فضای سایبر بحث مفصلی است که یک بخش آن حاکمیت توسط فضای مجازی است یعنی با استفاده بهینه از فضای مجازی می‌توان حاکمیت در سایر بخش‌ها را نیز ساماندهی کرد مانند دولت الکترونیک. زمانی که در مورد دولت الکترونیک صحبت می‌کنیم پشت بند آن شفافیت، سرعت، دقت و کاهش هزینه‌ها وجود دارد.

تقی‌پور افزود: دوران کرونا ثابت کرد که می‌توان بسیاری از کارها را بدون مراجعه حضوری انجام داد به شرط آن‌که پشتوانه‌های قانونی برای جلوگیری از جرائم و تخلفات وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: شورای عالی فضای مجازی باید به عنوان تنظیم‌گرِ تنظیم‌گرها عمل کند یعنی باید فضای کلی را آماده کند و به شدت به دنبال ایجاد تنظیم‌گر‌های بخشی در بخش‌های مختلف باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: امروز در بخش بانکی در ارتباط با ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزپایه برای این‌که مردم ضرر نکنند، حق و حقوق‌شان تعریف شود و متقابلاً سکوها یا پلتفرم‌هایی که آن‌ها را تأمین می‌کنند تعهدات و مسئولیت‌های‌شان مشخص باشد، نیاز به قانون داریم.

تقی‌پور ادامه داد: در مباحث اجتماعی نیز باید قانون‌گذاری صورت گیرد مانند کشورهای اروپایی که برای پلتفرم‌هایی که محتوای فرهنگی ارائه می‌دهند قانون و قواعد مستقر شده است. البته شورای فضای مجازی نیز فعالیت‌هایی را داشته و چند ماه پیش برای جلوگیری از توسعه یا ترویج دروغ، افترا و تهمت مصوبه‌ای صادر کرد اما این به تنهایی کفایت نمی‌کند.

وی همچنین بیان کرد: ما یک حاکمیت در فضای مجازی و یک حاکمیت بر فضای مجازی داریم. بنابراین فضای مجازی باید قانونمند شود، افراد و پلتفرم‌ها حقوق خود را بشناسند و باید مسئولیت‌ها و تعهدات متقابل تعریف شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد: آنچه که حاکمیت بر فضای مجازی گفته می‌شود، تکالیف عمومی دولت و حاکمیت است. به عنوان مثال حکمرانی داده‌ها یک بحث‌ حاکمیتی است یعنی مردم باید اطمینان داشته باشند که وقتی اطلاعاتی در این فضا توسط پلتفرم، بخش خصوصی یا خود دولت از آن‌ها گرفته می‌شود، حریم خصوصی‌شان حفظ می‌شود و این اطلاعات به هر جایی داده نمی‌شود، این اطمینان در سایه قانون و هدفمندی شکل خواهد گرفت.

رضا تقی‌پور در پایان گفت: ممکن است دولت برابر قانون این اجازه را داشته باشد که آمارهای کلی را از اطلاعات مردم استخراج کند اما اینطور نیست که اطلاعات شخصی و حریم خصوصی مورد استفاده قرار بگیرد و همه این موارد نیازمند قانون است که تحت عنوان حکمرانی داده گفته می‌شود و یکی از اساس حاکمیت فضای سایبر نیز همین بحث حکمرانی دادهها است.

330669