پرسون گزارش می‌دهد:

عزاداری ایام محرم چه تأثیری بر شرایط کرونایی کشور دارد؟

در شرایط اوج کرونا در موج پنجم، آغاز عزاداری‌های ایام محرم بر نگرانی‌ها افزوده است.
تصویر عزاداری ایام محرم چه تأثیری بر شرایط کرونایی کشور دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، کشور در شرایط رکوردهای ابتلا و افزایش میزان فوت‌های ناشی از بیماری کرونا است. پزشکان از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و تاب آوری کادر درمان می‌گویند و علی‌رغم درخواست آنها برای تعطیلی سراسری این موضوع رد شده است. در روزهای سیاه اوج گیری ویروس کرونا، در آستانه آغاز ایام عزاداری ماه محرم هستیم و همین بر میزان نگرانی‌ها افزوده است؛ چرا که ستاد مدیریت کرونا مجوز برگزاری عزاداری در فضای باز را از قبل صادر کرده است و به تازگی نیز وزیر کشور، دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ایام ماه محرم و صفر را ابلاغ کرده است. رحمانی فضلی در این دستورالعمل بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرده و از اعمال نظارت بر این موضوع خبر داده است.

مخالفان و موافقان برگزاری مراسم عزاداری

قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از مدافعان سرسخت برگزاری عزاداری‌ها در این ایام است.

وی گفته: "مرحوم آیت الله میرزاجواد ملکی تبریزی سفارش می‌کرد که دهه اول محرم را علنی عزاداری کنید و سخن ما نیز این است که به صورت علنی عزاداری می کنیم. وقار مشکی پوشی مردم سخنی است که ذره ای از آن کوتاه نمی آییم. امسال بیش از سال گذشته و چندین برابر وظیفه خودمان را تعظیم شعائر حسینی می دانیم. حال و هوای شهرها در این کشور حسینی باید معلوم شود که محرم است و کسی که نمی خواهد اینگونه باشد، ابلیس است."

همچنین وی به بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز اشاره کرده: "اگر مساله مراعات شیوه نامه های بهداشتی است که اصرار کردیم هیاتی ها بیش از همه رعایت کردند و برگزاری برنامه ها با انضباط و مراعات بوده است. از قدیم که بچه بودیم آداب هیات را به ما می گفتند. هیات های محلی مسئول محله خود هستند تا حال و هوای محل را حسینی کنند و هیات های در سطح شهر نیز مسئولیت شهر خود را دارند."

صحبت های رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد. روزنامه جمهوری اسلامی در انتقاد از وی با بیان این که عزادراری‌ها نباید تعطیل شود و موضوع شیوه برگزاری آن است، نوشت: "سازمان عریض و طویل تبلیغات اسلامی با امکانات و نیروهائی که دارد و بودجه کلانی که از بیت‌المال می‌گیرد باید حفاظت از جان مردم را در اولویت دستور کار خود قرار دهد و با هر اقدامی که دین را متهم به بی‌مبالاتی نسبت به جان مردم نماید مقابله کند. غیر از این هرچه باشد، با فلسفه وجودی سازمان تبلیغات اسلامی در تضاد است. ستاد ملی مبارزه با کرونا باید با کنترل دقیق سفرهای تابستانی و عزاداری‌ها، راه را بر تکرار شدن پائیز سیاه ببندد."

نظر پزشکان چیست؟

حمید سوری، رییس گروه واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت می‌گوید: "با ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها قطعا با وضعیت وخیمی بعد از مراسمات محرم روبرو خواهیم بود که هزینه زیادی به کشور تحمیل می‌کند. به عنوان یک متخصص صلاح نمی‌دانم مراسم عزاداری امسال به شکل عادی برگزار شود. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود، ولی باید سنجیده اقدام کنیم، به نظر نمی‌رسد الزاما حضور فیزیکی افراد در مراسمات مذهبی مثل سوگواری محرم اصل دینی باشد. سوگواری قطعا لازم است، اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است و بهتر است شکل متفاوت عزاداری توسط علما تنظیم شود تا با حداقل اثرات سوء این رفتار‌ها مواجه باشیم."

همچنین مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در این رابطه گفته است که "امیدوارم عزاداری همه عزیزان در ایام محرم مورد قبول درگاه خداوند واقع شود، اما باید در این ایام حتما دستورالعمل‌های وزارت بهداشت رعایت شوند. در چنین شرایطی، تجمع و برگزاری هیات عزاداری و برپایی دسته‌های عزاداری نباید اتفاق بیفتد. همچنین ایستگاه‌های صلواتی نباید برپا شوند. توصیه ما این است که مردم عزاداری‌هایشان را به صورت مجازی برگزار کرده یا از تلویزیون مشاهده کنند تا بیماری گسترش نیابد."

برخی از علما و امام جمعه‌های شهرهای مختلف نیز در این رابطه واکنش نشان دادند. برای مثال امام جمعه اصفهان گفته است؛ در صورتی که شرکت در مراسم عزاداری باعث به خطر افتادن جان افراد شود، جایز نیست.

مردم همیشه قربانی هستند

در شرایطی که با 588 فوتی رکورد تازه‌ای در کشور به ثبت رسیده است؛ انتظار تصمیم متفاوتی نیز وجود داشت. اما مسئولان مصمم به برگزاری عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. اما واقعا امکان رعایت در ازدحام وجود دارد؟

از طرف دیگر نیز برخی از مردم موافق برگزاری عزاداری‌ها هستند و به منتقدان می‌گویند چرا در شرایط کرونایی به شمال کشور سفر کردید.

تفاوتی ندارد باز بودن جاده‌ها و امکان مسافرت‌ها و یا عدم سخت گیری و برگزاری مناسک مذهبی باشد، کرونا می‌تازد و قربانی می‌گیرد و در این میان جان مردم برای مسئولین چقدر بی‌ارزش شده است. جالب‌تر وقتی است که مردم در این عزاداری‌ها حضور یافته و احتمال آسیب آنها وجود دارد؛ مسلم است که مسئولان کشور مراقب سلامت خود هستند و از تجمعات دوری می‌‌کنند.

330603