استاد حوزه علمیه قم:

مهم‌ترین مسئله در مجالس عزاداری مخاطب‌شناسی است

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: عوامل موثر در گرایش و تشویق جوانان برای حضور در هیئت مذهبی مخاطب‌شناسی است.
تصویر مهم‌ترین مسئله در مجالس عزاداری مخاطب‌شناسی است

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، حجت‌الاسلام محی‌الدین مکارم شیرازی در مراسم هم‌اندیشی هئیت‌های مذهبی شهرستان مهریز اظهار داشت: یکی از عوامل موثر در گرایش و تشویق جوانان برای حضور در هیئت، کیفیت خوب سخنران، مداح و توجه به سلایق مختلف و مخاطب‌شناسی است.

وی افزود: برپایی جلسات روضه و مداحی با بهترین کیفیت و با دعوت از مداحان کشوری، خوش صدا و کسانی که بتوانند ارتباط قلبی با ائمه اطهار و به خصوص سیدالشهدا برقرار کنند، مفید واقع می‌شود.

حجت‌الاسلام مکارم شیرازی درباره وحدت هیئت‌های مذهبی عنوان کرد: هیئت‌های مذهبی نمی‌توانند با کار تشکیلاتی همه را با خود همراه کنند، بلکه بزرگترها هستند که باید هیئت‌ها را زیر چتر پدرانه و نصایح و نگاه حکیمانه خود بگیرند و وحدت‌آفرین باشند.

وی ادامه داد: باید هیئت‌ها شکل آرام و متین خود را تداوم‌ داده و همه وزانت و اصل اصولگرایی واقعی در برنامه‌های مذهبی را حفظ کرده، بی‌گمان بایستی نقش یک مدیر هیئت فعال و هوشمند را در لابه‌لای برنامه‌های آن جستوجو کرد.

حجت‌الاسلام مکارم شیرازی، حفظ زیبایی ظاهر مدیر هئیت مذهبی و مداحان را مهم دانست و بیان کرد: همان‌گونه که آنها به زیبایی بیرونی و ظاهری خود اهمیت می‌دهند، باید به جمال و زیبایی عقل، فکر، علم، هنر و اخلاق هم بپردازد تا به وسیله هر دو زیبایی، انسانی تکامل یافته برای مهیمانان هیئت الگو باشند.

وی، اشک ریختن برای مصائب امام حسین (ع) را پاک‌کننده گناهان عنوان کرد و یاد آور شد: سخنران و مداحان در مجالس عزاداری به بیان مسائل حب سیدالشهدا بپردازند و آنهارا با این امام بیشتر آشنا و باعث اشک ریختن از روی معرفت شود.

مدیر مدرسه تخصصی امام حسین(ع) افزود: مداحان برای ماه‌های عزاداری، به ویژه محرم اشعارکه باعث تقویت روحیه و رشد عقلی و معرفتی افراد، ادبیات حکمت آموزو مناجات‌ها امیدآور و آماده‌سازی کنند.

وی ادامه داد: مداح یا مبلغی که از شعر خوب برای تبلیغ شعائر اسلامی استفاده می‌‌کند، در حقیقت به جامعه خوراک می‌‌دهد و افکار جامعه را به سوی هدفی درست سوق می‌‌دهد.

حجت‌الاسلام مکارم شیرازی به نقش مؤثر مداحان در آگاهی‌ و بصیرت‌بخشی به مردم اشاره و عنوان کرد: یک عزاداری خوب، بستگی به نوع مدیریت بانی آن مجلس دارد، رئیس هیئت عزاداری اگر هدفش تبیین مبانی دینی و اصول عقاید باشد، به همان میزان آن مجلس می‌‌تواند پیام‌‌رسانی واقعی خادثه کربلا باشد.

وی گفت: مدیران هیئت‌های مذهبی تسهیل‌گران و جاده‌سازان این هیئت‌ها هستند، نه اینکه آنها را به دست گیرند، لذا باید در اداره هئیت‌ها از مردم کمک گرفت، مانند دولت که هنگام وقوع سیل و زلزله از مردم کمک می‌گیرد و بدون کمک آنها نمی‌تواند کاری انجام دهد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: درب مساجد و هیئت‌ها باید برای همگان باز باشد و همه بتوانند برای ائمه خدمت‌گذاری کنند، به طوری که همه بتوانند چای‌ریز و جاروکش برای ائمه اطهار باشند.

حجت‌الاسلام مکارم شیرازی تصریح کرد: مداحان و سخنران، مراعات زمان را داشته باشند، طوری برنامه اجرا کنند که میانه‌روی و اعتدال مراعات شود؛ چون غالبا مردم برای شنیدن مصائب اهل بیت (ع) و عرض ارادت به ایشان، علاقه‌مند هستند که تا آخر مجلس در هیئت بنشینند؛ نباید به آنان ظلم شود.

همچنین رضا زارع‌زاده فرماندار مهریز، اذعان کرد: مداحان و ذاکران اهل بیت در برنامه‌های خود از اشعار موثق برای روضه‌خوانی‌ها استفاده کنند و بیش از گذشته مردم را با منابع صحیح و عقلانی واقعه کربلا و عاشورای حسینی آشنا کنند.

زارع‌زاده با توجه به شیوع بیماری دلتا کرونا افزود: مسئولان تشکل‌های دینی و هیئت‌های مذهبی شهرستان مهریز خواست، امسال آیین عزاداری سنتی ماه محرم حسینی با رعایت نکات بهداشتی و مقررات در فضای مناسب تآمین سلامتی مردم و سوگواران اباعبدالله حسین (ع) برگزار شود.

329552