دیدار مدیران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با نماینده ولی فقیه

مدیران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در دیدار با نماینده ولی فقیه به گفت‌وگو درباره موانع تولید و اثر تحریم‌ها بر آن پرداختند.
تصویر دیدار مدیران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با نماینده ولی فقیه

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ابعاد گوناگونی از کشور را تحت تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم قرار داده است. «تولید» و «تولیدکننده» شاید مستقیم‌ترین و سریع‌ترین اثرات را از تحریم می‌گیرند.

آیا در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام گرفت، لازم است تحریم‌ها نیز مانند هر مانع داخلی دیگر برطرف شود؟

مدیران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده جدید ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان به بیان مشکلات و موانع سر راه تولید و اثر تحریم‌ها بر این مساله پرداختند.

طبق آمارها، ۷۶ هزار میلیارد ریال در قالب ایجاد یکهزار و ۸۰۰ پروانه بهره برداری در استان سمنان سرمایه‌گذاری انجام شده که این حجم سرمایه‌گذاری برای حدود ۶۸ هزار نفر اشتغال به همراه داشت و این استان را به قطب صنعت و معدن کشور تبدیل کرده است.

بخش صنعت و معدن ۳۴ درصد از اشتغال استان سمنان و ۲۲ درصد از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است. سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان سال ۹۹ بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال بود که برای سه هزار و ۶۱۸ نفر اشتغالزایی به همراه داشت.

فعالیت صنایع آب‌بر جفا به استان کم‌آب سمنان است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: ۶۰۰ واحد معدنی و ۴۳ هزار بهره‌بردار معدن در استان وجود دارد و این استان قطب معدن است اما معدنی برای واگذاری به سرمایه‌گذار فرآوری وجود ندارد.

علی اصغر جمعه‌ای بیان کرد: از یک سال گذشته با فعالیت شورای عالی معادن در استان این مشکلی کمی مرتفع شده اما همچنان وجود دارد.

وی افزود: هرگز نباید صنایع آب بر در استان فعالیت کند. همین واحدهای موجود در استان اگر کامل به چرخه کار برگردند در تامین آب مورد نیاز آن‌ها مشکل ایجاد می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: صنایعی مانند فناوری اطلاعات، خودروسازی، مواد غذایی و نساجی که آب زیادی نیاز ندارند برای استان سمنان مناسب هستند و راه‌اندازی صنایع آب‌بر مانند فولاد جفا به این استان است.

جمعه‌ای گفت: اتاق بازرگانی استان سمنان در شیوع کرونا، ۶۰ میلیارد ریال به صورت مستقیم و ۱۲۰ میلیارد ریال به صورت غیرمستقیم هزینه کرد.

وی افزود: از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان تقاضا می‌شود نشست‌های بیشتری برای بررسی مشکلات فعالان اقتصادی استان برگزار کند و با سرزدن به واحدهای تولیدی، مناطق کشاورزی و مناطقی که به دلیل استخراج بی‌رویه آب دچار رانش زمین شده است مشکلات استان را از نزدیک بررسی کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: این مجموعه آمادگی دارد که به عنوان مشاور مسائل اقتصادی در ابعاد گوناگون کنار نماینده ولی فقیه در استان باشد.

مانع‌تراشی‌ها در سال مانع زدایی بیشتر شد

عضو اتاق بازرگانی استان و مدیرعامل شرکت عقاب افشان واقع در شهرک صنعتی سمنان گفت: نخبه‌های صنعت و اقتصاد استان با تمام سختی‌ها به عنوان سربازان نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند سفره کارگران جمع نشود و کسی درآمدش را از دست ندهد.

عبدالله اکبری‌راد گفت: سال گذشته ۹۰ اتوبوس به فروش رسید و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد به همراه داشت در حالی که مجموع حقوق و مزایای کارکنان مجموعه عقاب افشان ۷۵۰ میلیارد ریاد بود.

وی با اشاره به شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» بیان کرد: سیستم شبکه برخط و نامه‌نگاری‌های اداری ضعیف است، مجلس طرح صیانت و کنترل فضای مجازی را تصویب می‌کند و آب و برق قطع می‌شود؛ در واقع برعکس شعار سال، موانع تولید بیشتر شده است.

اکبری‌راد بیان کرد: برخلاف تمام کسانی که برجام را عبث می‌دانند، من معتقدم برجامِ خوب بسیار مزیت دارد.

مدیرعامل شرکت عقاب افشان بیان کرد: با امضای برجام خودکفایی مجموعه عقاب افشان ۳۰ درصد افزایش یافت اما این خودکفایی نافی لزوم ارتباط‌ با دنیا نیست.

اکبری‌راد ابراز داشت: این مجموعه تنها صادرکننده اتوبوس در ایران است و رفتار آن بستگی زیادی به سیاست‌های خارجی کشور دارد.

وی افزود: کارخانه‌ای زیر مجموعه عقاب افشان خارج از ایران وجود دارد که به دلیل روابط خارجی تعطیل شد.

اکبری راد گفت: از نماینده مقام معظم رهبری در استان تقاضا دارم صحبت‌ها و مشکلات ما را به گوش مسوولان ارشد کشور برسانید که اگر قرار است سفره مردم خالی نباشد و رفاه مردم تامین شود، باید ارتباط با دنیا را تقویت کنیم.

دولت مسائل اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند

نماینده صنعت شرق استان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان نیز بیان کرد: شرق استان سمنان از نظر جمعیت تراکم بیشتری دارد و صنعت و کشاورزی این منطقه پایدارتر از غرب استان است.

سعید ترکمان دهنوی با بیان اینکه دولت باید کار مردم را به مردم بسپارد گفت: طی چهار سال گذشته به دلیل سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی خسارت زیادی دید.

وی افزود: با فناوری‌های امروز، حل این مشکلات آسان است اما به دلیل موضوعات پیچیده تا کنون حل نشده است.

نماینده صنعت شرق استان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: از نماینده ولی فقیه در استان سمنان تقاضا می‌کنم نشستی با کشاورزان و صنعتگران شرق استان برگزار کند و مشکلات آنان را بشنود.

کارمندان توانمند با بهره‌وری بالا نیاز داریم

نماینده صنعت غرب استان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان نیز بیان کرد: مدیران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان همگی عضو تعاونی جمهوری اسلامی و سربازان این نظام هستند.

حمید علوی افزود: با حضور نماینده‌ای قوی از جانب مقام معظم رهبری در استان سمنان بسیاری از تخلفات دستگاه‌های اداری و نمایندگان مجلس اتفاق نمی‌افتد.

علوی گفت: ایران چهار میلیون و ۵۰۰ هزارکارمند اداری دارد در حالی که ژاپن با جمعیتی ۲ برابر ایران، ۴۵۰ هزار کارمند اداری دارد.

وی افزود: دولت جدید برای کارایی بهتر باید کارمندان کم‌کار که بازدهی کارشان پایین است را با افراد فرهیخته و توانمند جایگزین کند.

نماینده صنعت شرق استان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان بیان کرد: بی‌شک تحریم‌ها بر ابعاد مختلف کشور بی‌اثر نیست اما کاستی‌های داخلی تاثیرات منفی بیشتری دارد.

تعطیلی کارخانه‌ها برابر با ضرر ملت و دولت است

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: رونق تولید، علاوه بر مردم برای دولت نیز سود و درآمد به همراه دارد اما دولت تنها بخش خصوصی را مخاطب فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص مانع زدایی تولید می‌داند.

عبدالحمید دربانیان بیان کرد: کارخانه اگر تعطیل شود، ملت و دولت با هم ضرر می‌کنند بنابراین باید تولید زنده و پویا نگه داشته شود.

امام جمعه سمنان به کمک حل مشکلات صنعت استان می‌آید

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: حضور جدی در صنعت و چاره‌اندیشی برای بازگرداندن واحدهای صنعتی تعطیل استان به چرخه تولید از برنامه‌ها و اهدافم است.

حجت الاسلام والمسلمین مطیعی ابراز داشت: تاثیر منفی تحریم‌های ظالمانه بر صنعت و تولید غیرقابل انکار است اما تولید کننده‌ای که در تحریم و اوضاع نابسامان صنعت کارگران را اخراج نمی‌کند، از سود خود می‌گذرد و به آنان حقوق و مزایا می‌دهد، فداکاری و جهاد کرده و برای آخرت خود باقیات الصالحات به جا می‌گذارد.

وی افزود: به زودی از واحدهای صنعتی تعطیل بازدید می‌کنم که در صورت امکان برای راه‌اندازی مجدد این واحدها راه حلی اندیشیده شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: در روابط خارجی باید عزت کشور را مد نظر داشته باشیم. مقام معظم رهبری نیز مخالف روابط بین المللی نیستند بلکه معتقدند این روابط باید معقول و منطقی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به اینکه در صادرات و واردات هیچ کشوری نمی‌تواند بسته باشد افزود: در آستانه شهادت امام حسین (ع) که با شهادت خود به مسلمانان درس عزت و آزادگی داد هستیم و با اتکا به درس عاشورا باید روابط بین المللی بر اساس عزت و سرافرادی کشور برنامه ریزی شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری سال‌هاست بر تولید و صنعت تاکید دارند زیرا وقتی صنعت و اقتصاد یک کشور قوی باشد فرهنگ نیز ارتقا می‌یابد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: استان با تمام مشکلاتی که دارد، با درایت صنعتگران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان وضعیت بهتری از بسیاری استان‌ها دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی بیان کرد: رئیس جمهوری حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی قول داده است که با دید فراجناحی مسائل و مشکلات کشور را مدیریت می‌کند و امید است در این راه موفق باشد و باری از دوش صنعتگران بخش خصوصی برداشته شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: نمی‌توان مردم را متوقع کرد که مشکلات کشور در عرض یک یا ۲ سال حل می‌شود زیرا حداقل یک دوره چهار ساله زمان برای حل مشکلات موجود لازم است.

منبع:ایرنا

330332